הכל על אולטרסאונד לבירור פוריות

(3)
לדרג
תוכן מקודם

בדיקת צילום רחם שימשה במשך שנים לבירור בעיות פוריות - והיתה כרוכה בכאב, חשיפה לקרינה והמתנה לפענוח. כיום יש אלטרנטיבה: בדיקת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

נשים שהתמודדו עם בעיות פריון, נאלצו - במשך שנים רבות, כחלק מתהליך בירור הבעיה - לעבור גם הליך פולשני, מכאיב ובלתי נעים: בדיקת צילום רחם. בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים מחליפות את הכאב והחשש, המתלווים לצילום הרחם - בנוחות ובפשטות, שמציעה בדיקת אולטרסאונד חדשנית.

בקרב נשים עם בעיות פריון שונות, זכה צילום הרחם למוניטין שלילי: בדיקה בלתי נעימה, מפחידה ומכאיבה - ולא בכדי. מהלך הבדיקה אכן כרוך בתחושת אי נוחות (במקרים הקלים) ובכאבים עזים (במקרים פחות קלים). בדיקת אולטרסאונד מהווה תחליף לצילום רחם ופותרת את הבעיות האמורות לעיל. במאמר זה, נסקור בהרחבה את הבדיקה החדשנית ויתרונותיה.

מדוע יש צורך בהדמיה של הרחם?

כאשר מתגלות אצל האישה בעיות פוריות וחוסר יכולת כניסה טבעית להריון, מתעורר הצורך לבדוק מהי הסיבה לקושי. בין שאר הבירורים, יש לבדוק בעיות מבניות ומכניות בחלל הרחם ובחצוצרות. לשם כך, נדרשת תמונת מצב של אזורים אלה.

מהו אי פריון על רקע מכני או אנטומי?

כאשר מערכת הרבייה הנשית פועלת באופן תקין, הזרע - לאחר קיום יחסי המין - עובר בה "מסע", שיש בו מספר תחנות. בראשית הדרך, הזרע מגיע לצוואר הרחם, משם הוא יוצא לדרכו ועובר דרך החצוצרות, לפגישה עם הביצית (באזור השחלות).

מהן החצוצרות? מה תפקידן?

בגוף האשה, נמצאות שתי חצוצרות - משני צדי הרחם. למעשה, החצוצרות מתפקדות כצינור - בין חלל הרחם לבין השחלות. לאחר המפגש בין הביצית והזרע, שמתרחש בחצוצרה (סמוך לשחלה, רחוק מן הרחם) - יוצא העובר שנוצר אל חלל הרחם, במטרה להשתרש בו. כאשר קיימת בעיה או הפרעה בתהליך, מסיבות מכניות - לא תתרחש ההפריה, או שלא תתאפשר נדידת העובר המופרה, בחזרה לרחם והשתרשותו שם.

מה גורם לפגיעה בתפקוד המכני או המבני של הרחם והחצוצרות?

קיימות סיבות רבות, לאי-תקינות בתפקוד ברחם ובחצוצרות, על רקע מכני או מבני. לעיתים, מדובר בפגמים מולדים (כגון: מחיצה בתוך הרחם). לעיתים, יתגלו פוליפים וגידולים שפירים, שיכולים להתפתח בתוך הרחם. סיבה נוספת לחסימות היא מחלה שנקראת אנדומטריוזיס. במחלה זו, תאי רירית הרחם יוצאים מחוץ לרחם - ומתמקמים בנקודות שונות באגן; כך, נוצרות הידבקויות שמופיעות גם בחצוצרות - וחוסמות את המעבר דרכן.
בדיקת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה מחליפה את צילום הרחם. צילום: שאטרסטוק

בדיקת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה מחליפה את צילום הרחם. צילום: שאטרסטוק

איך מתבצע צילום רחם?

כדי לצלם את הרחם, מזריק הרופא בשלב הראשון חומר ניגוד לחלל הרחם. בשלב הבא, הוא יצלם את חלל הרחם באמצעות קרני רנטגן. כך, ניתן יהיה להדגים את חלל הרחם והחצוצרות.

צילום הרחם בשיטה זו משמש כבר שנים רבות - והוא מדויק ונפוץ. עם זאת, הצילום בטכניקה זו הינו בעל חסרונות רבים. החיסרון העיקרי: הכאב שחשות המטופלות, במהלך הבדיקה.

מדוע צילום הרחם כרוך בכאבים כה משמעותיים?

הרחם של האישה תמיד יהיה מוטה קדימה או אחורה. כדי שניתן יהיה לבצע את הצילום, יש צורך ליישר אותו. פעולה זו כרוכה במתיחה ומשיכה - המלוות בכאבים, לעתים אף כאבים עזים.

בנוסף, אם קיימות ברחם או בחצוצרות סתימות, כתוצאה מבעיות שונות, מעבר היוד במקומות אלה כרוך אף הוא בתחושות כאב ואי נוחות.

מהם החסרונות הנוספים של בדיקת הרחם, באמצעות צילום רנטגן?

מלבד הכאבים וחוסר הנוחות למטופלת, מדובר במסה לא זניחה של קרינת רנטגן מיותרת, שהגוף סופג.

החיסרון השני קשור בהחדרת היוד - חומר זר לגוף, העלול לגרום לתגובה אלרגית. מי שיודעת על רגישות ליוד, מנועה מראש מלעבור את הבדיקה.

בנוסף, מתיחת הרחם - מעבר להיותה כואבת - גם משנה את צורתו ומיקומו. כמובן, הדבר אינו רצוי.


כאשר מתגלות אצל אישה בעיות פוריות, יש לבדוק מהי הסיבה. צילום: שאטרסטוק

כאשר מתגלות אצל אישה בעיות פוריות, יש לבדוק מהי הסיבה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מבוצעת הבדיקה באמצעות אולטרסאונד?

הבדיקה נקראת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה (בקיצור: sono-HSG). מדובר בבדיקה קלה ובלתי מכאיבה. בשיטה זו, הרופא מזליף לחלל הרחם תמיסת מים פיזיולוגיים (סליין), דרך צינורית דקה. גם בבדיקה זו, נוצרת הדגמה של מעבר הנוזל דרך החצוצרות, אך הרופא צופה בה באמצעות אולטרסאונד, ללא צורך בשימוש בקרינת רנטגן.

מהם היתרונות של בדיקת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה?

קיימים יתרונות רבים לבדיקת הרחם, באמצעות אולטרסאונד.

היעדר כאב: נשים רבות כלל לא יחושו כאב, במהלך הבדיקה. כאשר אכן קיימת חסימה בחצוצרה, ייתכן שיופיע כאב קל - בעת מעבר חומר הניגוד באזור החסום, אך הכאב פחות משמעותי מהכאבים שנגרמים בשיטה הישנה. עבור נשים שנאלצות לעבור הדגמה של הרחם, זו הקלה גדולה מאד.

היעדר קרינה: יתרון משמעותי נוסף של הבדיקה הינו "בונוס בריאותי": הבדיקה איננה חושפת את האשה לקרינה מיותרת של קרני רנטגן; אין צורך בהכנסת חומרי ניגוד זרים לגוף, כמו היוד.

רחם במנח טבעי: בבדיקה זו לא מושכים את הרחם, והוא נשאר במנח הטבעי שלו, זהו יתרון משמעותי למטופלת.

האם מתקבלת תשובה מידית בבדיקת אולטרסאונד?

הרופא שבודק את חלל הרחם באמצעות אולטרסאונד מקבל תמונת מצב מדויקת ומידית. מאחר שלא מדובר בצילום, אין צורך להמתין לפענוח - לצורך לקבלת התמונה המלאה.

לסיכום: בדיקת סונו-היסטרוסלפינגוגרפיה היא בבחינת בשורה של ממש, לנשים שצריכות לעבור הדמיה של הרחם. לבדיקה החדשה יש יתרונות רבים - הן מבחינת הנוחות לאשה; והן מהצד הבריאותי (הימנעות מקרינה מיותרת). בנוסף, התשובה המתקבלת מידית ומדויקת. כך, תהליך מורכב - רגשית ורפואית - של בירור בעיית פריון, הפך לפשוט יותר, בזכות הבדיקה החדשנית.

פרופ' יגאל וולמן הוא מומחה ברפואת נשים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום