אוסטאופתיה: איזון בין חלקי הגוף

(1)
לדרג
תוכן מקודם

גוף האדם "מתקתק" היטב כמו שעון רק כאשר כל חלקיו עובדים בהתאמה - זו התפיסה העומדת בבסיס אוסטאופתיה, שיטת טיפול בטיחותית ואיכותית לבעיות שריר ושלד

אוסטיאופת
077-2311014 (מספר מקשר)

בעיות תפקודיות, פונקציונליות ומכניות - הקשורות למערכת השריר והשלד בגוף האדם - הן מנת חלקם של רבים מאתנו. אחת הבעיות הכרוניות הנפוצות היא כאב גב: כ-80% מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב; רבים מהסובלים מכאבי גב אף יחוו קשיים תפקודיים.

פעמים רבות, הרפואה הקונבנציונלית איננה מצליחה לסייע למטופלים להפחית את הכאב הכרוני. רבים מהרופאים ממליצים על שילוב רפואה קונבנציונלית עם שיטות טיפול מסורתיות, במסגרת "רפואה משלימה". אוסטאופתיה היא אחת השיטות היעילות ביותר: שילוב אוסטאופתיה עם טיפולים קונבנציונליים - מניב תוצאות מצוינות.

בשלב האבחון ממשש האוסטאופת את הגוף של המטופל. צילום: שאטרסטוק
בשלב האבחון ממשש האוסטאופת את הגוף של המטופל. צילום: שאטרסטוק

מהי אוסטאופתיה?

אוסטאופתיה היא שיטת טיפול המתבססת על טיפול במגע. במסגרת הטיפול, נעשים לחיצות והנעות - לשם פתרון בעיות שרירים ושלד, בעיות אקוטיות וכרוניות ממגוון סוגים.

זוהי רפואה ידנית: המטפל משתמש בידיו, לשם מישוש ואבחון, לחיצה, הנעה וטיפול - במגוון בעיות רפואיות.

אוסטאופתיה נחשבת שיטת טיפול יעילה ביותר, המעניקה תוצאות טובות - שיפור התפקוד, הפחתת הכאב ושיקום הגוף. כיום, בזכות הטכניקות הידניות המאוד יעילות, האוסטאופתיה נחשבת שיטת טיפול מומלצת ומקובלת - בדומה להומאופתיה ולדיקור סיני; אוסטאופתים עובדים בשיתוף פעולה עם רופאים מומחים מתחומים שונים ומגוונים (לרבות: רופאי שיניים, רופאי אף אוזן גרון, רופאים כירורגים ורופאי נשים).

מה כולל טיפול אוסטאופתיה?

בשלב האבחון, ממשש האוסטאופת (מומחה לאוסטאופתיה) את הגוף של המטופל, על מנת לאתר בעיות (כגון: שרירים מתוחים; ובעיקר - חוסר איזון בין איברי הגוף). הרעיון העומד מאחורי האוסטאופתיה - להשיב את האיזון, תוך מיקום מיטבי של איברי הגוף, כל אחד במקומו המדויק. כל זאת, מתוך הבנה כי גוף האדם הינו בבחינת "מכונה", שאיבריה קשורים אחד לשני. השבת האיזון לגוף האדם היא עיקרון משותף לשיטות רבות ברפואה המשלימה, לרבות ברפואה הסינית.

כיצד משפיע חוסר האיזון בין האיברים השונים? מדוע יש לשאוף להשבת האיזון על כנו?

האיזון אליו שואפים הוא איזון בין גורמים שונים במערכת גוף האדם. בין האיברים, המערכות והמבנים השונים בגוף - יש קשר ברור ומובהק ומתקיימת תלות הדדית. לפיכך, בשעה שיש פגם במבנה אחד, כל המבנים עלולים לסבול ממנו. כך, למשל: בעיה בקרסול איננה מפריעה רק לקרסול, אלא עלולה להפריע גם לאיברים מרוחקים יותר, הקשורים לקרסול (משמע: השרירים של כל הרגל - עד לגב התחתון).

עיקרון זה מנחה את האוסטאופתים גם בטיפול בכאבי גב: אוסטאופת מזהה פגמים שבדיקות דימות, בדיקות דם ואבחונים קונבנציונליים - אינם יכולים לזהות, בחלק מהמקרים.

אוסטאופת שם דגש על כך שכאב גב עלול לנבוע ממקורות שונים (משמע - לא רק מהגב עצמו). מאחר שגוף האדם הוא יחידה פונקציונלית אחת - שאיבריה תלויים זה בזה ומושפעים זה מזה, כאב גב עלול לנבוע מפגם באיבר מרוחק לגמרי. זוהי עובדה שמומחים אוסטאופתים יכולים לחשוף. לכן, הטיפול האוסטאופתי הוא טיפול הוליסטי - טיפול כוללני, שמחזיר את כל הגוף לתנוחה נכונה.

מה כוללים שלבי הטיפול האוסטאופתי?

במפגש הטיפולי הראשון - הנמשך בדרך כלל כ-45 דקות - האוסטאופת ממשש את כל הגוף ומאבחן הבדלים עדינים של נוקשות וגמישות, חום, תנועתיות, מרקם ולחות. בהמשך הטיפול, ביתר המפגשים (על פי רוב חמישה מפגשים בסך הכל) - מבצע המטפל מניפולציות - חלקן עדינות וחלקן גסות - המובילות לריפוי שלם.

האם הטיפולים האוסטאופתיים כרוכים בכאב?

לא, הטיפולים אינם כרוכים בכאב. עם זאת, יש לציין כי לעתים עלולה להיגרם החמרה של הסימפטומים - ביממה הראשונה אחרי הטיפול. עם זאת, כעבור יומיים מהמפגש - כבר מורגשת הקלה.

הטיפולים אינם כרוכים בכאב. צילום: שאטרסטוק
הטיפולים אינם כרוכים בכאב. צילום: שאטרסטוק

באיזה מקרים ניתן לטפל בעזרת אוסטאופתיה?

אוסטאופתיה עשויה לתרום להחלמה ושיקום של מטופלים הסובלים מכל הבעיות הפונקציונליות והביו-מכניות; אוסטאופתיה אף עשויה לתרום להקלה בכאבים כרוניים ובכאבים חריפים. רוב המטופלים מגיעים לאוסטאופתים בעקבות כאבי גב - בעיה שכיחה, המגיבה באופן יעיל ביותר לטיפול אוסטאופתי.

קיימות בעיות נוספות, שטיפול אוסטאופתי עשוי להיטיב; כך, בין היתר: מיגרנות, הפרעות במחזור הדם, עצירות כרונית, דלקת אוזניים של תינוקות ועוד.

האם ישנם מטופלים שעליהם להימנע מטיפולים אוסטאופתיים?

כן, יש מטופלים שעליהם להימנע מכך. למשל: קשישים, ספורטאים עם פציעות שלא החלימו, נשים בהריון ועוד. לפיכך, מומלץ להתייעץ עם המטפל ו/או עם רופא המשפחה - לפני שמתחילים בטיפול.

לסיכום: סובלים מכאבי גב בלתי פוסקים? התייאשתם מהרפואה הקונבנציונלית? אחת הדרכים להשבת האיזון על כנו היא אוסטאופתיה, במסגרתה המטפל משיב את האיזון - בעזרת מגע ולחיצות על איברי הגוף.

מיכאל בלאיש הוא מומחה לאוסטאופתיה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום