סוד הירקות הירוקים

(0)
לדרג

האם כבר אכלתם חסה היום? מחקר חדש מצא: צריכת ירקות עם עלים ירוקים עשויה לסייע בהאטת ההידרדרות הקוגניטיבית בגיל המבוגר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Neurology מדווחים החוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי כל מנה יומית נוספת של ירקות עם עלים ירוקים עשויה לסייע בהאטת הידרדרות קוגניטיבית עם הגיל. במחקר, שכלל תושבים מבוגרים בארצות הברית, צריכת ירקות בעלי עלים ירוקים נקשרה בקשר ישר עם הידרדרות קוגניטיבית איטית יותר.

מדגם המחקר כלל 960 משתתפים שלקחו חלק בפרויקט Rush Memory and Aging Project, שכלל מתנדבים מלמעלה מ-40 קהילות, בתי אבות וכנסיות ומרכזי קשישים באזור שיקגו. המשתתפים לא סבלו מדמנציה בעת הגיוס למחקר והשלימו הערכה שנתית ושאלוני תזונה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 81 שנים, 74% היו נשים, עם רמת השכלה ממוצעת של 14.9 שנים. משך המעקב הממוצע עמד על 4.7 שנים.

מהנתונים עלה כי צריכת ירקות בעלי עלים ירוקים נעה בין ממוצע של 0.09 מנות ביום באלו בחמישון התחתון לממוצע של 1.3 מנות ביום באלו בחמישון העליון. במודל שכלל תקנון לגיל, מין, רמת השכלה, השתתפות בפעילות קוגניטיבית, פעילויות גופניות, עישון וצריכת אלכוהול ומאכלי ים, החוקרים מצאו כי צריכת ירקות עם עלים ירוקים לוותה בהידרדרות קוגניטיבית איטית יותר. קצב הירידה באלו בחמישון העליון היה איטי יותר בהשוואה לאלו בחמישון העליון בהיקף שהקביל לגיל צעיר ב-11 שנים.

החוקרים לא מצאו עדות לכך שהקשר הנ"ל היה מתווך על ידי מחלות לב וכלי דם וניתוח נוסף שכלל תקנון לתסמיני דיכאון, משקל נמוך והשמנה, גודל ההשפעה נותר יציב ומובהק סטטיסטית. קשר חלש יותר תועד עם צריכה תזונתית של ביתא-קרוטן.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום