קפסולה אנדוסקופית: אבחון מדויק

(9)
לדרג
תוכן מקודם

קפסולה אנדוסקופית מסייעת באבחון בעיות במעי הגס ובמעי הדק ובמעקב אחר חולי קרוהן. הבדיקה קלה לביצוע, אין בה כמעט סיבוכים - והתוצאות אמינות ומדויקות

רופא גסטרואנטרולוג ,מומחה לגסטרואנטרולוגיה
050-6500652

קפסולה אנדוסקופית היא אחד מאמצעי האבחון המתקדמים בעולם הרפואה. זוהי בדיקת הדמיה בלתי פולשנית של חלקים שונים של צינור העיכול (וושט, קיבה, מעי דק ומעי גס). הקפסולה דומה בגודלה לגלולת ויטמין - והיא נבלעת בקלות.

יש בקפסולה מצלמה ומקור אור משלה. בזמן שהכמוסה עושה את דרכה בתוך מערכת העיכול, נשלחות תמונות אל החגורה המונחת על מותני הנבדק ואל המקלט הנישא. לאחר הבדיקה, יצפה הרופא בסרט וידאו - ויאבחן את הממצאים.

וידאו קפסולה הינה חד פעמית: לאחר שהיא מסיימת את הצילומים של מערכת העיכול, היא מופרשת עם צואה - ונשטפת באסלה.


האם בדיקת קפסולה נוחה למטופל?


בדיקת קפסולה היא בדיקה בלתי פולשנית ומאוד נוחה למטופל. אין קרינה בבדיקה, היא איננה כואבת ואיננה דורשת טשטוש. משך הבדיקה 12 שעות. רוב מהלך הבדיקה מתבצע למעשה בביתו של המטופל: המטופל רק צריך להגיע למרכז למשך חצי שעה; לאחר מכן, הוא משוחרר הביתה - להמשך הבדיקה. למחרת, המטופל צריך להחזיר את הציוד למרכז.

כיצד פותחה הקפסולה?

טכנולוגיית הקפסולה פותחה ע''י חברה ישראלית הנקראת גיוון אימג'ינג (הוקמה ב-1998). מאז, הקפסולה הפכה לאחד האמצעים הפופולריים להדמיה של מערכת העיכול. טכנולוגיית הקפסולה מאושרת ע''י ה-FDA ומוכרת ע"י רשויות רגולציה בארצות רבות. נכון לכתיבת שורות אלה, יותר מ-3 מיליון קפסולות נבלעו ע"י מטופלים בכל העולם.

לאחרונה, חברת גיוון אימג'ינג נרכשה ע"י ענקית הטכנולוגיות הרפואיות הבינלאומית MEDTRONIC. כאות הכרה לחדשנות הישראלית, ד''ר גבי עידן (מממציאי הקפסולה) נבחר להדליק משואה ביום העצמאות בשנת 2015.

מהם הסוגים השונים של קפסולות אנדוסקופיות?

קיימים מספר סוגים של קפסולות, אך הפופולריות ביותר הן:

קפסולה של מעי דק.

קפסולה של מעי גס (אלטרנטיבי לבדיקת קולונוסקופיה אבחנתית).

קפסולה של מחלת קרוהן.

באיזה מצבים רפואיים מומלץ לבצע בדיקת קפסולה של המעי הדק?

בדיקה זו מאפשרת לרופא לבדוק את המעי הדק לכל אורכו - ולאבחן בצורה בלתי פולשנית מחלות שונות שעלולות להיות במעי הדק. בין היתר, הבדיקה מתבצעת למטופלים הסובלים מהבעיות הבאות: אנמיה מסיבה בלתי ברורה, חסר בברזל, דימומים במערכת העיכול, חשד למחלת מעי דלקתית, כאבי בטן בלתי מוסברים, שלשול בלתי מוסבר, חשד לגידולים במערכת העיכול, חשד למחלות שונות של תת ספיגה.

באיזה מצבים מתבצעת בדיקת קפסולה של מעי גס?

קפסולה של מעי גס היא אחת מבדיקות הסקר, לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. כידוע, סרטן המעי הגס הוא אחד הגידולים הממאירים השכיחים, הגורם בכל שנה למוות של מטופלים רבים.

קיימים סוגים שונים של בדיקות גילוי מוקדם לסרטן המעי הגס. הבדיקה הטובה ביותר היא קולונוסקופיה, אך מדובר בבדיקה פולשנית אשר דורשת טשטוש. לכן, חלק מהמטופלים אינם יכולים או אינם רוצים לעבור קולונוסקופיה.

במצב זה, קיימת אפשרות לבצע בדיקת קפסולה של מעי גס, לאיתור מוקדם של פוליפים או גידולים במעי הגס, בצורה בלתי פולשנית.

מהי קפסולה של מחלת קרוהן?

מחלת קרוהן היא מחלה דלקתית כרונית של מערכת העיכול; המחלה מערבת את המעי הדק או המעי הגס או שניהם. קפסולה של מחלת קרוהן נועדה למעקב סדיר אחר מצב המחלה במערכת העיכול, מידת הדלקת וסיבוכי המחלה. רופאי גסטרו ומטופליהם בכל העולם, המתמודדים עם מחלת קרוהן, שמחו לשמוע על בדיקה זו, ה"חוסכת" מהם הרבה בדיקות פולשניות.

הקפסולה דומה בגודלה לגלולת ויטמין - והיא נבלעת בקלות. צילום: שאטרסטוק
הקפסולה דומה בגודלה לגלולת ויטמין - והיא נבלעת בקלות. צילום: שאטרסטוק

מהם הסיכונים בבדיקה?

בדרך כלל, בדיקת וידאו קפסולה היא בדיקה בלתי כואבת ומאוד בטוחה. הסיכון היחיד שיש בבדיקה הוא היתקעות של הקפסולה במעי הדק. מדובר במקרים מאוד נדירים, שבהם יש ממצא חוסם או גורם להצרה של המעבר (כגון: פוליפ גדול, גידול או היצרות דלקתית). במקרים חשודים, יש אפשרות לבצע בדיקה מקדימה עם קפסולה מתמוססת. בצורה כזו, ניתן למנוע סיבוך של קפסולת וידאו.

האם בדיקות הקפסולה השונות נמצאות בסל הבריאות?

הקפסולה של המעי הדק נמצאת בסל הבריאות בישראל כבר משנת 2005. הקפסולות הנוספות טרם שולבו בסל הבריאות, אך ניתן לבצע אותן באופן פרטי או בעזרת כיסוי ביטוחי פרטי, של חברות ביטוח. הבדיקות מתבצעות במספר מקומות בארץ, כולל במרכז לקפסולה אנדוסקופית ב"בסט מדיקל", שם גם מתאפשר למטופל לבחור את המומחה שיפענח לו את תוצאות הבדיקה.

לסיכום: בדיקת קפסולה יכולה לסייע באבחון בעיות רפואיות במעי הגס ובמעי הדק ולסייע במעקב אחר מצב מחלת קרוהן. הבדיקה קלה לביצוע ומניבה תוצאות מדויקות ואמינות.

ד''ר אוה ניב היא מומחית לגסטרואנטרולוגיה, מנהלת המרכז לקפסולה אנדוסקופית ב"בסט מדיקל" עם ניסיון של 14 שנה בתחום הקפסולה האנדוסקופית (כולל ניהול השירות לקפסולה אנדוסקופית, בבית חולים איכילוב).

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום