ניתוחי החלפת מפרקים: שיקום מהיר

(8)
לדרג
תוכן מקודם

עומדים לעבור ניתוח השתלת מפרק ברך או ירך? כדאי לדעת כי אם תפחיתו במשקל ותפסיקו לעשן לפני הניתוח - תסייעו למהלך ההחלמה. סקירה מקיפה

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2311237 (מספר מקשר)

עד לפני שני עשורים בלבד, אדם שעבר ניתוח להחלפת מפרק הירך או ניתוח להחלפת מפרק הברך - נאלץ לבלות ימים ארוכים בבית החולים; ולאחר מכן, לעבור תקופת שיקום ממושכת, שנמשכה חודשים רבים.

לעומת זאת, כיום - מנותחים שעברו השתלת מפרקים מבלים (לרוב) יום-יומיים בבית החולים ומשוחררים לביתם, לתקופת שיקום הנמשכת כחודשיים עד שלושה חודשים בלבד, בממוצע.

במאמר זה, נסקור את השינוי הגדול שחל בעשרים השנים האחרונות - ונסביר כיצד תוכלו לזרז את השיקום במספר צעדים פשוטים (תרתי משמע).

ההמלצה היא לנייד את החולה כבר למחרת הניתוח. צילום: שאטרסטוק
ההמלצה היא לנייד את החולה כבר למחרת הניתוח. צילום: שאטרסטוק

מה הוביל לשינוי המשמעותי במשך השיקום?

ישנם מספר גורמים, שתרמו לקיצור תקופת השיקום, לאחר ניתוחי החלפת מפרקים. הדברים אמורים בפרט בניתוחי ברכיים (הכרוכים בתקופת החלמה קשה יותר ומצריכים שיקום אינטנסיבי יותר, בהשוואה לניתוחים להחלפת מפרק הירך).

הגורם המרכזי הוא ההבנה שהתבהרה בשני העשורים האחרונים - לפיה, ככל שהמנותח יהיה נייד יותר לאחר הניתוח, כך הוא יוכל לחזור לתפקוד במהירות גבוהה יותר. בניגוד לגישה שרווחה בעבר (לפיה אחרי הניתוח החולה חייב להישאר במיטה ולהימנע מפעילות) - כיום ההמלצה היא לנייד את החולה כבר למחרת הניתוח ואפילו ביום הניתוח עצמו.

לאור זאת, כל השינויים שהוכנסו בשיטות העבודה של המנתחים שעוסקים בניתוחי החלפות מפרקי הברך והירך - נועדו לגרום לכך שהמנותח יעמוד מהר יותר על הרגליים לאחר הניתוח; ויתחיל להתנייד באופן אינטנסיבי יותר (כמובן, בגבולות הסביר).

חשוב לציין כי מעבר לכך ששיקום מהיר יותר מאפשר למטופל לחזור לחיים שגרתיים, במהירות גבוהה יותר - הרי שנמצא כי הימנעות מפעילות וניידות לאחר הניתוח, מעלה את הסיכון לסיבוכים פוסט ניתוחיים (כגון: קרישי דם ברגליים, דלקות ריאה ותסחיפים ריאתיים).

כיצד פועלים כיום לניוד מהיר יותר של המנותחים?

להלן השינויים העיקריים, שתרמו לקיצור תקופת ההחלמה - על קצה המזלג:

מתן תרופות לשיכוך כאבים, לפני הניתוח: כיום, נהוג לתת למטופל תרופות לשיכוך כאבים עוד לפני הניתוח. הכאבים מקורם בחתך הניתוחי, אך החתך עצמו הוא רק השלב הראשון של שרשרת תהליכים ארוכה ומורכבת. כאשר אנחנו מבטלים את השלב הראשון בשרשרת, על ידי מתן תרופות לפני החתך - באפשרותנו למזער את הכאבים לאחר הניתוח.

הרדמה ספינלית, במקום הרדמה כללית: ההרדמה שאנחנו משתמשים בה היא הרדמה ספינלית או אפידורלית - ולא הרדמה כללית. בזמן הניתוח, המטופל נמצא תחת טשטוש בלבד; אין התערבות במערכת העצבים המרכזית. מעבר לכך שניתוח המבוצע תחת טשטוש כרוך בשיעור סיבוכים נמוך יותר - הרי שההתאוששות מהניתוח מהירה הרבה יותר. כבר ביום הניתוח, המטופל יורד ממיטתו והולך באופן עצמאי.

הזרקה עצבית: בנוסף, נהוג כיום לבצע הזרקה של חומרים מאלחשים לעצבים התחושתיים שבסביבת המפרק. החומרים המאלחשים מקהים אף הם את הכאבים ומאפשרים לחולה לרדת מהר יותר ממיטתו ולהתנייד בחופשיות, ללא כאבים.

טיפול אגרסיבי לשיכוך כאבים: הטיפול שמיועד לשכך כאבים, הניתן כיום למנותחים לאחר החלפת מפרק הירך או הברך - נחשב אינטנסיבי, יחסית לטיפול שניתן בעבר. באופן כללי, הגישה המודרנית דוגלת בכך שהמטופל איננו צריך להימנע מהליכה לאחר הניתוח, בשל הכאבים. כאשר מופיעים כאבים, יש ליטול תרופות לשיכוך כאבים. מטרת העל היא להתמיד בניידות.

האם יש הבדל בשיקום - בין מושתלי ירך לבין מושתלי ברך?

בהחלט כן. מפרק הירך הוא מפרק פשוט יותר באופן משמעותי, בהשוואה למפרק הברך. כאשר אנחנו מנתחים את מפרק הברך, אנחנו משנים את המכניקה של המפרק. כפועל יוצא מכך, מטופלים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך - צריכים לעבור טיפולי פיזיותרפיה יחסית אינטנסיביים.

התנועה של המפרק לאחר הניתוח שונה; והשרירים שיש להפעיל לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך, שונים אף הם. לכן, מטופלים לאחר החלפת מפרק הברך צריכים ללמוד מחדש איזה שרירים עליהם להפעיל; והם צריכים לעבור טיפולי פיזיותרפיה אמבולטוריים, באופן יומיומי לאחר הניתוח.
כעבור שבועיים עד שלושה, תלוי בקצב ההחלמה, המטופל יכול להתחיל לעבור טיפולים במכון פיזיותרפיה, אך מבלי לוותר על התרגול הביתי היומיומי. סך הכול, יש להתמיד בטיפולי הפיזיותרפיה במשך כחודשיים לאחר הניתוח. בשלב הראשון, קופות החולים מספקות פיזיותרפיסטים המבקרים את המנותח בביתו ומדריכים אותו.

לעומת זאת, מרבית המטופלים שעברו ניתוח להחלפת מפרק הירך, כלל אינם זקוקים לטיפולי פיזיותרפיה (בניגוד לאמונה הרווחת בציבור הרחב). בניתוח להחלפת מפרק הירך, לא משנים את המכניקה של המפרק או מבצעים שינויים דרסטיים כלשהם שמחייבים לימוד מחדש.

למעשה, ההליכה היומיומית ברחבי הבית או מחוץ לבית - היא הפיזיותרפיה הטובה ביותר עבור המטופלים שעברו החלפת מפרק ירך. יחד עם זאת, ייתכן כי לאחר תקופת ההחלמה הראשונית שאורכת כחודש ניתן לשפר את התפקוד בעזרת טיפולי השלמה, בהתאם לצורך.

כיצד יכולים המנותחים להאיץ את ההחלמה ולזרז את השיקום?

הכלל החשוב ביותר שיש לזכור: אין לתת לכאבים למנוע מהמנותח להתנייד. במקרים בהם מופיעים כאבים, יש ליטול משככי כאבים בהתאם להנחיות המנתח; ובמקרים שבהם התרופות אינן מצליחות להפיג את הכאבים, יש ליצור קשר עם הרופא.

החשש הגדול ביותר הוא מפני מצבים שבהם הכאבים גורמים להגבלה בתפקוד; וכתוצאה מכך, השיקום לוקה בחסר. לכן, במקרים בהם עולה כאב בלתי נסבל, חשוב ליצור קשר - ללא דיחוי - עם הרופא המנתח.

בנוסף, יש חשיבות עליונה לכך שמטופלים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך, יקפידו על משטר טיפולי פיזיותרפיה, לפי ההנחיות. חשוב לדעת כי מטופלים שבחרו להימנע מטיפולי פיזיותרפיה, סבלו בסופו של דבר מהגבלה משמעותית בטווח התנועה של המפרק ומפגיעה משמעותית ביכולת הכיפוף והיישור של הברך. חשוב להקפיד על תרגול יומיומי - לפחות חצי שעה, מדי יום. בכל הקשור לשיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך, ידוע כיום כי אין תרופות פלא או קיצורי דרך: ללא תנועה וניידות, לא ייתכן שיקום איכותי ומהיר. בשלב הראשון, ניתן בהחלט להיעזר במקל הליכה, בהתאם לצורך.

כמו כן, מספר שבועות לאחר הניתוח, ניתן להתנסות בפעילויות נוספות מעבר להליכה. ההמלצה הטובה ביותר היא לנסות לעסוק בפעילויות ספורטיביות שאינן יוצרות עומס על המפרק, אך כרוכות בהזזת המפרק (כגון שחייה ורכיבה על אופניים). בפעילויות אלה, ניתן להתחיל לעסוק רק לאחר שהפצע הניתוחי מחלים לחלוטין, באישור רופא. לרוב, תוך שלושה חודשים ממועד הניתוח, ניתן לחזור לפעילות רגילה; המפרק ממשיך להחלים בכוחות עצמו.

האם המפרק המלאכותי מסוגל להחזיר את התפקוד לרמה של 100%?

מרבית המטופלים שעברו ניתוח להחלפת מפרק ירך חוזרים לתפקוד מלא, פחות או יותר. לאורך השנים, יצא לנו לראות מנותחים שרצו ריצות מרתון; וישנם גם מטופלים רבים, הרוכבים עשרות ק"מ על אופניים, מדי יום ביומו. לעומת זאת, המצב שונה בקרב מנותחים שעברו החלפת מפרק ברך - ועדיין לא ניתן להחזיר את התפקוד לרמה של 100%.

יחד עם זאת, מטרת העל של הניתוח כוללת לא רק השבה של התפקוד, באופן כזה או אחר; אלא גם הפגת כאבים. ואכן: כל עוד המטופל מקפיד על תכנית השיקום שלו, תוך חודשיים בממוצע תורגש הקלה משמעותית מאוד בכאבים. יש לציין כי מטופלים לאחר החלפת מפרק הירך, נזקקים באופן כללי למינונים נמוכים יותר של משככי כאבים, בהשוואה למטופלים לאחר ניתוח להחלפת המפרק הברך.

כיום השתלת מפרקים כרוכה באשפוז קצר ובשיקום של 2-3 חודשים. צילום: שאטרסטוק
כיום השתלת מפרקים כרוכה באשפוז קצר ובשיקום של 2-3 חודשים. צילום: שאטרסטוק

איזה גורמים יכולים להאריך את תקופת השיקום?

ככל שהמטופל יגיע לניתוח במצב בסיסי חמור יותר, כך משך תקופת השיקום שלו יהיה ארוך יותר. כך, לדוגמה: אנשים שהגיעו לניתוח עם מחלה מולדת של המפרק; או אנשים שהגיעו לניתוח, לאחר שהגיעו למצב שבו הם נזקקים למשככי כאבים עוצמתיים מאוד, כדי להתמודד עם הכאבים. לרוב, במצבים אלה, ההחלמה תהיה יחסית לאט. כמו כן, אנשים שכבר עברו ניתוח להחלפת המפרק וזקוקים כעת להחלפה חוזרת - יזדקקו לתקופת שיקום ארוכה יותר (ולא מספר חודשים).

מעבר לכל אלה, ידוע כיום כי אנשים הסובלים מהשמנת יתר חולנית (כלומר: בעלי BMI>35) יזדקקו לתקופת החלמה ושיקום ממושכת במידה משמעותית, בהשוואה לאנשים בעלי משקל תקין או עודף משקל בלבד. אי לכך, אנשים המועמדים לניתוח להחלפת מפרק הירך או הברך - מומלץ להם לרדת במשקל. ישנם אף מועמדים שעוברים ניתוח בריאטרי, כהכנה לניתוח החלפת המפרק.

מדוע מועמדים לניתוח להחלפת מפרק, מתבקשים להפסיק לעשן?

רבים אינם יודעים זאת, אך העישון פוגע בתפקוד התקין של מערכת החיסון שלנו. כפועל יוצא מכך, המנותח נמצא בסיכון גבוה מאוד לסיבוכים פוסט-ניתוחיים. בין היתר, העישון מגדיל באופן משמעותי את הסיכון לזיהום סביב הניתוח. מדובר באחד מהסיבוכים הקטסטרופליים של ניתוח להחלפת מפרק, העלול להוביל לכשל של הניתוח. לכן, כל אדם מעשן המועמד לניתוח להחלפת מפרק - צריך להימנע לחלוטין מעישון, כשלושה שבועות לפחות לפני הניתוח.

לסיכום: משך ההחלמה והשיקום לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך או ניתוח להחלפת מפרק הירך - קוצר משמעותית בשני העשורים האחרונים. כדי לזרז את השיקום ולמזער את הסיכון לסיבוכים, מומלץ למנותחים: להגיע לניתוח במשקל תקין, לא לעשן כשלושה שבועות לפני הניתוח ולא לתת לכאבים למנוע מהם לנוע בחופשיות לאחר הניתוח. מנותחי ברך צריכים להקפיד על משטר אינטנסיבי של טיפולי פיזיותרפיה, הכולל ביצוע תרגילי פיזיותרפיה לפחות חצי שעה ביום.

ד"ר שניר הלר הוא רופא בכיר במחלקה לאורתופדיה בבית החולים "בילינסון", מרכז רפואי "רבין".

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום