מדרסים: בכל מקום ובכל מצב

(0)
לדרג

כולנו זקוקים למדרסים - לא רק מי שמתמודד עם בעיה רפואית, כגון: רגל שטוחה, דורבן בעקב או רגל סוכרתית. מדרסים אינם מותרות, אלא אמצעי מומלץ למניעת סיבוכים

מאת: פיני מושקוביץ

מדרסים לנעליים משמשים אנשים רבים, בשל סיבות רבות ומגוונות. החל בספורטאים - הזקוקים לאיזון היציבה של כף הרגל, בעת הפעילות הספורטיבית; דרך חולי סוכרת - שהמדרס מסייע להם במניעת כיבים בכפות הרגליים, או אנשים עם בעיות מוטוריות שונות, הפוגעות ביציבה; וכלה בנשים הנאלצות לעשות שימוש קבוע בנעלי עקב וגברים שנאלצים לעשות שימוש קבוע בנעליים אלגנטיות (בשני המקרים - לצורכי עבודה), חיילים הנועלים נעלי צבא וכו'.

מדוע ספורטאים זקוקים למדרסים?

ספורטאים במגוון ענפים - כדורגל, כדורסל, ריצה וכל סוגי האתלטיקה - סובלים מפציעות ספורט שונות, הדורשות שימוש במדרסים. כך, למשל: דורבן בעקב, דלקות שונות בכריות כפות הרגליים, ניתוחים בברכיים ובגב ובעיות שונות בקרסול.

בנוסף, גם מי שיש לו כף רגל שטוחה (פלטפוס) - מומלץ כי יעשה שימוש במדרסים, בעת פעילות ספורט, על מנת למנוע נזקים לכף הרגל, לברכיים ולגב התחתון.

ישנה חשיבות מכרעת לשימוש במדרסים המותאמים באופן אישי. צילום: שאטרסטוק
ישנה חשיבות מכרעת לשימוש במדרסים המותאמים באופן אישי. צילום: שאטרסטוק

מה מיוחד במדרסים המותאמים לספורטאים?

מדרס המיועד למי שעוסקים בפעילות ספורטיבית קבועה נבנה באופן שמשולבים לתוכו חומרים בולמי זעזועים. כך, יחד עם השמירה על יציבה מאוזנת, המדרס בולם את הזעזועים שהגוף "חוטף" בעת פעילות ספורטיבית הכוללת קפיצה ונחיתה, כמו גם הפעלת משקל לאורך זמן (בריצה, למשל). בכל המקרים הללו, עוצמת המשקל המופעל על כף הרגל במהלך פעילות הוא עד פי חמש ממשקל הגוף כולו, במנוחה.

יש לזכור כי לא כל מדרס בעל בולם זעזועים גנרי מתאים לספורטאים באופן מיטבי. רק מדרס שיוצר בהתאמה אישית למבנה הספציפי של כף הרגל של הספורטאי - יבטיח מיגון אופטימלי.

מדוע חולי סוכרת זקוקים למדרסים?

מטרת המדרסים המותאמים לחולי סוכרת היא מניעת היווצרות כיבים בכף הרגל.

מה מיוחד במדרסים המיועדים לחולי סוכרת?

בשל בעיה כללית במחזור הדם שלהם, חולי סוכרת סובלים מתופעה מוכרת ביותר - חוסר תחושה בכפות הרגליים (נוירופתיה סוכרתית). פעמים רבות, חוסר התחושה יוצר מצב שבו המטופל אינו מרגיש כלל בכיב שנוצר - עקב יציבה בלתי נכונה ושימת משקל עודף על אחת מכפות הרגליים או אזור מסוים באחת מכפות הרגליים או שתיהן.

גם המדרס המיועד לחולי סוכרת נבנה בהתאמה אישית, למבנה כף הרגל הייחודי של כל מטופל. מטרת ההתאמה האישית הינה מניעת לחץ בלתי מאוזן על אזור מסוים בכף הרגל, שחרור לחץ באזורים הסובלים מכך ומניעת היווצרות זיהומים שונים, באמצעות ציפוי המדרסים - בחומר אנטי בקטריאלי.

מדוע נשים הנועלות נעלי עקב וגברים הנועלים נעליים אלגנטיות זקוקים למדרסים?

נשים רבות נועלות נעלי עקב באופן קבוע לצרכי עבודה, דבר הגורם לתופעות ידועות, כגון: לחץ עודף על כריות כף הרגל, דלקות שונות ופגיעה או דפורמציה של מבנה כף הרגל, המקבל ביטוי בבוהן היוצאת ממקומה (בוהן קלובה; ובלעז - הלוקס ולגוס) ועוד.

כמו כן, גם גברים רבים נאלצים לנעול נעליים אלגנטיות, שטוחות ובעלות סוליה דקה - שאינה בולמת זעזועים - לצורכי עבודתם. נעליים אלה גורמות גם להם בעיות דומות.

מה מיוחד במדרסים המותאמים לנעלי עקב ונעלים אלגנטיות?

לפני הכל, מדובר במדרסים דקים - שניתן להכניס אותם בקלות לנעליים אלגנטיות ונעלי עקב (תוך התחשבות במבנה ובגודל). בנעלי עקב, מטרת המדרסים היא לשחרר את הלחץ הנוצר על כריות כף הרגל - ולמנוע את הדלקות והדפורמציות השונות שלחץ זה עלול ליצור.

השחרור נוצר על ידי איזון וחלוקת המשקל, על פני כל כף הרגל באופן שווה - כך שכל כף הרגל תישא במשקל הגוף (ולא רק הכריות). האיזון עצמו מושג על ידי "מילוי" הנעל, כך שפעולת הדריכה תתבצע על כל כף הרגל - ולא רק על הכריות. בנעלים אלגנטיות, עיקר פעולת המדרס היא בלימת הזעזועים בעת הליכה.

גם במקרים אלה, יש חשיבות לייצור מדרס המותאם אישית למבנה הספציפי של כף הרגל של המטופלת או המטופל ולצרכי איזון היציבה הנובעים ממבנה זה.

איזה מחלות ותופעות גופניות עשויות לדרוש שימוש במדרסים?

אנשים הלוקים בתופעות כגון: רגל קצרה, סובלים מפגיעה מוחית, חולי שיתוק מוחי (CP) או מחלת גאוט - זקוקים גם הם למדרסים.

כך, למשל: אנשים עם שיתוק מוחי (CP) או פגיעה מוחית - הולכים על קצות האצבעות. הדבר יוצר לחץ בלתי מאוזן על האצבעות וכף הרגל - ועשוי לגרום לכאבים, דלקות ודפורמציות שונות.

תופעה ידועה נוספת היא כף רגל שטוחה ("פלטפוס"). מבנה כף רגל כזה יוצר בעיות בברכיים ובגב התחתון וגורם לדלקות בקרסול, בעיות בגיד אכילס, דורבן בעקב, שחיקת סחוסים ועוד.

מה מיוחד במדרסים, המסייע להתאמתם לטיפול בתופעות אלה?

במקרים של רגל שטוחה, נדרש מדרס התומך בקשת כף הרגל, או מדרס המגביה חלקים ממנה. מטרת המדרס הזה היא "לתקן" את המצב הבלתי תקין של כף הרגל. המדרס מאזן את המבנה הבלתי מאוזן של כף הרגל, מבטיח שחלוקת המשקל עליה תהיה יציבה - ומסייע לגוף לשמור על יציבה נכונה (ובעקבות זאת - שמירה על הברכיים ומניעת לחץ על הגב התחתון).

המדרסים משחררים את הלחץ הנוצר על כריות כף הרגל. צילום: שאטרסטוק
המדרסים משחררים את הלחץ הנוצר על כריות כף הרגל. צילום: שאטרסטוק

מדוע חיילים זקוקים למדרסים?

ממש כמו בפעילות ספורטיבית - כך גם בזמן פעילות מבצעית או באימונים - מופעל עומס רב על כף הרגל. הנעל הצבאית הגבוהה אמנם מחזיקה את כף הרגל, כדי למנוע פציעות; אך הנעל הצבאית איננה תומכת בכף הרגל ובצורך לחלק את העומסים המופעלים עליה.

גם הרפידות המחולקות לעתים בצבא דקות ואינן מותאמות אישית. רק מדרס מותאם אישית למבנה כף הרגל יכול לסייע בכך.

למעשה, ביחידות צבאיות שעומס האימונים בהן כבד ומוגבר - נעשה כבר שימוש קבוע במדרסים מותאמים אישית. מדרסים אלה הוכחו כמפחיתי סיכון באופן משמעותי לשברי מאמץ ושברי הליכה גם אצל חיילים המצויים בעומס אימונים גבוה במיוחד.

כיצד מייצרים מדרס בהתאמה אישית?

התהליך מתחיל בלקיחת מידת גבס של כף הרגל, בעת ישיבה. לקיחת טביעת כף הרגל בצורה כזו מאפשרת למפות את כל נקודות הלחץ בעת דריכה, הנובעות ממבנה כף הרגל; ולראות היכן יש עומס עודף - שיש צורך לשחררו ולחלקו על פני כל כף הרגל.

לפי מידת הגבס, בונים מדרס שיאזן את הדריכה, ישחרר נקודות שיש עליהן עומס בלתי מאוזן ויחלק את משקל הדריכה, על פני כל כף הרגל.

לסיכום: כל אדם המעוניין למנוע את הפגיעות הנגרמות מיציבה לא מאוזנת בעת דריכה, שסיבותיה מרובות, כפי שראינו לעיל - זקוק למדרסים. ישנה חשיבות מכרעת לשימוש במדרסים המותאמים באופן אישי למבנה כף הרגל של כל מטופל.

פיני מושקוביץ הוא אורטוטיסט והבעלים של Fix Feet, מעבדת הליכה שבה מאתרים את נקודות היציבה הבלתי תקינות ובונים מדרסים מותאמים אישית.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום