רפואת שיניים אסתטית: כל החידושים

(0)
לדרג

חיוך מושלם הוא משאת נפשם של רבים. כיום, הודות לחידושים מרחיקי לכת בתחום רפואת השיניים האסתטית - החלום הוא בר הגשמה, ואפילו תוך זמן קצר

מאת: ד"ר ויליאם מדר

פיתוח חומרים חדשים לשימוש ברפואת שיניים ופיתוח טכנולוגיות חדישות ומכשור מתקדם - הובילו לפריצת דרך מרחיקת לכת בתחום רפואת השיניים האסתטית. כיום קיימים בישראל כל התנאים המאפשרים להעניק למטופלים את הטיפולים החדישים ביותר לצד הטיפולים הקונסרבטיביים ולשלב שיטות טיפול שונות להשגת תוצאות טובות יותר ובנוחות מירבית עבור המטופל.

מהם החידושים בתחום רפואת השיניים האסתטית?

החידושים רבים ומגוונים, הן בתחום החומרים - בהם נעשה שימוש, לשם טיפולי שיניים אסתטיים; והן בתחום המכשירים והטכנולוגיות - המאפשרים טיפול יעיל, מהיר, ממוקד ותוצאות טובות ויפות הרבה יותר מבעבר. התוצאה: טיפולים מהירים ומדויקים יותר, ונוחות למטופלים הן מבחינת משך טיפול והן נוחות פיזית הנוגעת ללקיחת מידות ומטבעים.

מהם החומרים החדשים המשמשים ברפואת שיניים אסתטית?

כיום קיימים חומרים מצוינים ועמידים, המשמשים לטיפולי שיניים אסתטיים. הכוונה הינה לזרקוניה או לאימקס (EMAX) - שניהם עשויים מחרסינה, ללא בסיס מתכת. השימוש בחומרים אלה לשם טיפול שיניים הוא עתיר יתרונות.

שרידות, חוזק ועמידות: כתרי החרסינה - מסוג זרקוניה או אימקס - פחות שבירים, בהשוואה לכתרים מחומר אחר. מדובר בחומר חזק, עמיד ובלתי שביר - שורד טוב, לאורך זמן (גם בחשיפה ללחצים ולרוק).

תוצאות אסתטיות טובות יותר: החרסינה המשובחת - דוגמת זרקוניה או אימקס - המשמשת ליצירת הכתרים המוצבים בשיניים במסגרת טיפול אסתטי, לרבות ציפויי חרסינה ו/או שתלים דנטליים, מהווה חומר הרבה יותר יפה, בוהק ומבריק, המגיע במגוון עצום של צבעים, באופן המאפשר התאמה מושלמת לחיוך אידאלי. כמו כן, בכתרי הזרקוניה אין בסיס מתכת. לפיכך, כאשר מתרחש תהליך טבעי של נסיגת חניכיים וחשיפת שורשי הכתר - לא בולט הצבע השחור של המתכת, כמו שקורה כאשר מדובר בכתרים שאינם כה איכותיים.

תוצאות יעילות ובריאות: בנוסף לכל היתרונות הללו, ישנו יתרון בולט נוסף וחשוב במיוחד של כתרי הזרקוניה. העובדה שכתרים אלה אינם כוללים מתכת, מיטיבה באופן משמעותי את קליטתם בפה. כך, החניכיים "מקבלות" טוב הרבה יותר את העצמים הזרים - שאינם מכילים מתכת, מה שמוביל להצלחת הטיפול, מונע דחייה שגוררת דלקת ובעיות בריאות של הפה והחניכיים. ללא חשש לקורוזיה של המתכת, נעלם גם החשש להשלכות בלתי רצויות של הטיפול. בנוסף, החניכיים אינן נצבעות ואין כל "קעקוע" עליהן - מצב בלתי רצוי, שהינו שכיח יחסית, בעת שימוש בכתרים עם בסיס מתכת.

כתרי חרסינה מאפשרים התאמה מושלמת לחיוך אידאלי. צילום: שאטרסטוק
כתרי חרסינה מאפשרים התאמה מושלמת לחיוך אידאלי. צילום: שאטרסטוק

מהם החידושים בגזרת המכשור והטכנולוגיה?

ברפואת השיניים, נעשה שימוש רב בטכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך. השתלבות טכנולוגיות אלה שינתה - מהקצה אל הקצה - את עולם רפואת השיניים, בכלל; ואת תחום רפואת השיניים האסתטית, בפרט.

בולט באיכותו ובתרומתו למטופלים ולטיפול הוא סורק תלת ממד של השיניים: מכשיר המאפשר לקיחת מידות משיני המטופל, באמצעות מחשב, ללא צורך במדידה פיסית.

מהם היתרונות של הסורק התלת ממדי?

היתרון המיידי הוא קיצור משמעותי של משך התהליך. פעילות שארכה בעבר כשבוע מסתיימת כיום תוך שעות ספורות בלבד.

בעבר, לשם ביצוע המדידות, היה צורך בבניית מודל, שליחתו למעבדה (לטכנאי) והמתנה עד ליצירת המבנים הנחוצים, לשם הטיפול. כיום, מספר מרפאות בארץ (בשנים הקרובות, מרפאות אלה - יהפכו נפוצות יותר ויותר) מצוידות בסורק, החוסך את כל התהליך המסורבל, הכרוך בבזבוז זמן ועלויות ובאי נוחות למטופל.

סורק מתוחכם זה הינו דמוי עט - ומזכיר בפעילותו את המתמר המוכר של האולטרסאונד. כך, מעבירים את המכשיר על פני שיניו של המטופל; המכשיר מצלם באופן דיגיטלי מאות תמונות של הפה בזויות שונות - והתמונות מועברות למחשב, בו ישנה תוכנה מיוחד המעבדת את המידע לכדי מודל תלת ממדי, מדויק בצורה יוצאת דופן, המתעד את כל המידות, הזוויות והמאפיינים של פיו ושיניו של המטופל.

היתרונות של המכשיר רבים, מגוונים ובעלי חשיבות משמעותית. כך, בזמן קצר יותר - מיוצרים כתרים. למעשה, נחסך הצורך במשלוח פיסי של המודל לטכנאי. כיום, הטכנאי מקבל את המידות בקובץ מחשב - ומיד מייצר את המבנים הדנטליים הרצויים. מידת הדיוק והיעילות גם היא השתפרה פלאים: המודל הנבנה באמצעות המחשב הוא מודל תלת ממדי מדויק ביותר, מה שמיטיב את תוצאות הטיפול.

הסורק מאפשר גם חיסכון בזמן, מקטין את אי נוחות של המטופל ומאפשר איתור כתר אידאלי - מבחינת צורה וצבע - לפיו של המטופל. גם התאמה זו נעשית על ידי המחשב, המבחין ומתחשב בניואנסים שעין אנושית מפספסת. כך, מובטחות גם תוצאות אסתטיות טובות יותר. מפיקים את הכתרים והמבנים במחרטה חדשנית, המשלימה את מלאכת ההכנה במהירות רבה.

דוגמא נוספת לחידוש טכנולוגי הנמצא השימוש במרפאות המתקדמות הוא הלייזר. הלייזר מאפשר טיפולים אסתטיים בחניכיים ללא צורך בפרוצדורה כירורגית, מה שמאפשר לנו, הכירורגים, לבצע מגוון עצום של טיפולים ללא חיתוך, דימום ולעיתים אף ללא הרדמה. התהליך אינו פולשני, עובדה שמאפשרת למטופל לחזור לפעילות מיד עם תום הטיפול. השימוש בלייזר הוא דוגמא נוספת לחידוש רפואי שמשפר את חווית המטופל ומספר תוצאות איכותיות יותר בטיפולים אסתטיים.

ציפוי חרסינה שמולבש על השיניים, מעניק חיוך טבעי ומושלם. צילום: שאטרסטוק
ציפוי חרסינה שמולבש על השיניים, מעניק חיוך טבעי ומושלם. צילום: שאטרסטוק

מהם החידושים האחרונים בתחום הטיפולים?

טיפולים אסתטיים רבים פותחו לאחרונה בתחום רפואת השיניים האסתטית. ללא ספק, גולת הכותרת היא ציפויי חרסינה. רופא השיניים מפתח ציפוי מחרסינה - המולבש על השיניים - לשם טיפול ומתן מענה אסתטי למגוון גדול של בעיות. ציפוי השיניים המודבק על השיניים הקדמיות תורם לקבלת שיניים צחורות, לבנות, אחידות ובעלות מרקם יפה. זהו חיוך מושלם וטבעי שרואים בדרך כלל אצל שחקנים ואנשי טלוויזיה.

מדובר בטיפול אסתטי חדש יחסית, התופס פופולריות בקצב אדיר. בזכות יעילותו הגדולה של הטיפול, ניתן לכסות באמצעותו על פגמים רבים, הפוגמים בחיוך - לרבות כתמים, סדקים, שברים, פגמי צבע, מרווח בין השיניים ועוד.

הטיפול פותר באופן מהיר, יעיל ומידי את מרבית הבעיות האסתטיות בשיניים הקדמיות, מבלי לפגוע בשיניים הטבעיות שנשמרות בפיו של המטופל (יתרון חשוב ביותר); והכי חשוב - הטיפול מאפשר לעצב חיוך מושלם לאורך זמן: התוצאות נשמרות למשך זמן רב מאד, מה שהופך את הטיפול למשתלם במיוחד.

לסיכום: מביטים במראה - והשיניים הנשקפות אליכם עייפות ופגומות? מתביישים לחייך? החידושים הגדולים בתחום רפואת השיניים האסתטית יאפשרו לכם - תוך זמן קצר - להשיג מראה שיניים משופר; ולחייך חיוך גדול ושמח - ללא כל מבוכה.

ד"ר ויליאם מדר הוא מומחה לרפואת שיניים ואסתטיקה של הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום