סרטן ריאה: גילוי מוקדם - מציל חיים

(3)
לדרג
תוכן מקודם

אבחון מוקדם של סרטן הריאה משפר את סיכויי ההחלמה. מדוע רוב המקרים מאובחנים מאוחר? מעשנים, כדאי שתניחו את הסיגריה בצד - ותקראו: למי מומלץ להיבדק בהקדם?

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה
077-2311248 (מספר מקשר)

סרטן הריאה הוא בין הגידולים הממאירים השכיחים והקטלניים ביותר - הן בקרב גברים והן בקרב נשים. למעלה מ-90% ממקרי סרטן הריאה קשורים לעישון, אך ישנו מגוון רחב של גורמים הקשורים לעלייה בסיכון לפתח את המחלה הקשה.

כך, בין היתר, מדובר בחשיפה לסיבי אזבסט, אדי סולר, קרינה מייננת, ניקל, כרום, גז רדון ועוד שורה אורכה של חומרים נוספים. למרות המודעות הגדלה והולכת לנזקי העישון, נראה כי שיעור התחלואה בסרטן הריאה נמצא באופן מתמיד במגמת עלייה.

למעשה, נכון להיום: סרטן הריאה הוא גורם התמותה (מסרטן) מספר אחד בקרב גברים והשלישי בקרב נשים. בארצות הברית, שבה מאובחנים מדי שנה כ-172,000 חולים חדשים, מהווים מקרי המוות - כתוצאה מסרטן הריאה - קרוב לשליש ממקרי התמותה ממחלות סרטניות.

במדינת ישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,500 חולים חדשים בסרטן ריאה; ולמרבה הצער, רוב החולים מאובחנים כשהמחלה כבר נמצאת בשלב מתקדם.

בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,500 חולים חדשים בסרטן ריאה. צילום: שאטרסטוק
בישראל מאובחנים מדי שנה כ-1,500 חולים חדשים בסרטן ריאה. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות של אבחון מאוחר של סרטן ריאה?

ככל שהמחלה מאובחנת בשלב מאוחר יותר - כך סיכויי הריפוי וההחלמה קטנים יותר, בהתאם. מעבר לכך: ככל שהמחלה נמצאת בשלב מתקדם יותר - כך אפשרויות הטיפול מצומצמות יותר.

כך, לדוגמה: אם החולה מאובחן בזמן שהגידול שהתפתח בריאה כבר הספיק לשלוח גרורות לאיברים מרוחקים - כבר לא ניתן יהיה לבצע ניתוח, להסרת הגידול המפושט. זאת, בניגוד למקרים שבהם הגידול מאובחן בשלב מוקדם מאוד - ולכן ניתן לנתח את החולה; ולהסיר את הגידול באופן ממוקד.

מדוע המחלה מאובחנת על פי רוב בשלב מתקדם?

אחת הסיבות המרכזיות - בגינן סרטן הריאה מאובחן כשהמחלה נמצאת בשלב מתקדם - היא כי בחולים רבים, המחלה לא באה לידי ביטוי בתסמינים קליניים, במשך הרבה מאוד זמן.

מעבר לכך, המחלה באה לידי ביטוי במגוון תסמינים שאינם ספציפיים; לכן, ישנם חולים שלא ממהרים לפנות לרופא - מיד כשהם מבחינים בתסמינים השונים. בין היתר, סרטן הריאה יכול לבוא לידי ביטוי בתסמינים הבאים: צרידות, קוצר נשימה, כאבי חזה, שיעול, חוסר תיאבון וירידה בלתי רצונית במשקל, עייפות או חולשה כללית ועוד.

התסמינים העלולים להופיע בשלבים המתקדמים, כתוצאה מההתפשטות לאיברים מרוחקים - משתנים בהתאם לאיברים שאליהם הצליח הגידול להתפשט. כך, לדוגמה: החולה עשוי לסבול מכאבים בגב או בירכיים - אם הגידול התפשט לעצמות באזורים אלה; משינויים עצביים (כגון: כאבי ראש, בעיות יציבה או בעיות תחושתיות) - אם הגידול הצליח לפלוש למערכת העצבים המרכזית; מצהבת - אם הגידול הצליח לפלוש לכבד ועוד.

למי מומלץ לגשת לבדיקת סקר לאבחון מוקדם של סרטן הריאה?

ישנם אנשים שעבורם הסיכון לפתח סרטן ריאה גדול במיוחד. לפיכך, ההמלצה היא שאנשים הנמצאים בקבוצת סיכון, יקפידו לעבור בדיקות סקר לאבחון מוקדם של סרטן הריאה, גם אם הם אינם סובלים מתסמינים כלשהם.

בקבוצת סיכון לסרטן הריאה אפשר למנות מעשנים כבדים או מעשנים כבדים לשעבר (עד 15 שנים מתום הפסקת העישון).

בקבוצת הסיכון אפשר למנות מעשנים כבדים או מעשנים לשעבר. צילום: שאטרסטוק
בקבוצת הסיכון אפשר למנות מעשנים כבדים או מעשנים לשעבר. צילום: שאטרסטוק

מה כולל תהליך האבחון המוקדם של סרטן הריאה?

נכון להיום, תהליך האבחון המוקדם של סרטן הריאה - בקרב אוכלוסיות בסיכון - כולל בדיקת CT בקרינה נמוכה, המבוצעת אחת לשנה בלבד. בדיקה זו איננה מאפשרת לקבל אבחנה דפיניטיבית, אך ממצא חשוד בבדיקה זו - יוביל לביצוע בדיקות המשך, שיאפשרו לאבחן את המחלה תוך זמן קצר, בדגש על ביופסיה.

לסיכום: סרטן הריאה הוא גידול קטלני במיוחד, המתגלה בד"כ בשלב מאוחר מדי. אם אתה מעשן כבד או היית בעבר, או נחשפת לחומרים מסוכנים כדאי מאוד שתעבור בדיקת סקר לאבחון מוקדם: בדיקת CT בקרינה נמוכה.

ד"ר דניאל קלוורי הוא מומחה למחלות ריאה ובעל קליניקה פרטית בהרצליה.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום