כאבי גדילה: לאבחן - ולהירגע

(0)
לדרג
תוכן מקודם

הילד או המתבגר נאנק מכאבים? קרוב לוודאי שמדובר בכאבי גדילה, על רקע הצמיחה הגופנית המואצת. הורים, שימו לב: יש להיבדק ע"י רופא - כדי לשלול בעיות חמורות

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2307073 (מספר מקשר)

תופעת כאבי הגדילה מוכרת וידועה, בקרב רופאי ילדים ואורתופדים. מדובר בכאבים אמיתיים; לעתים, הכאבים כה חזקים - עד שהילד, בעיקר בגיל צעיר, מתעורר בבכי עז באמצע הלילה, מה שגורם להורים רבים דאגה גדולה, שמא יש לילד בעיה רפואית חמורה.

באיזה גיל נפוצים כאבי הגדילה?

נהוג לחלק את הופעת כאבי הגדילה לשלוש קבוצות גיל:

גיל רך - עד תחילת בית הספר היסודי: כאבי הגדילה נפוצים בעיקר עד גיל 3-6.

שנות בית הספר היסודי, כיתה א' עד ז': בתקופה זו, שכיחות הכאבים פוחתת; אבל הכאבים עדיין קיימים, בעיקר אצל ילדים פעילים מאד מבחינה ספורטיבית.

גיל ההתבגרות: בגיל 10-11 ועד סוף תקופת ההתבגרות, עולה שוב שכיחות הכאבים.

כאבי הגדילה נפוצים בעיקר עד גיל 3-6. צילום: שאטרסטוק
כאבי הגדילה נפוצים בעיקר עד גיל 3-6. צילום: שאטרסטוק

כיצד מאופיינים הכאבים, בקרב בני הגילאים הצעירים?

בגיל הרך, מדובר בתופעה מאד שכיחה. ההורים מדווחים כי הילד מתלונן על כאבי רגליים, גב או ידיים. כאבים אלה משמעותיים וחזקים; הכאבים מופיעים בדרך כלל במהלך הלילה. עם זאת, הכאבים גם עלולים לתקוף דווקא במשך היום.

האם ילד שיש לו כאבי גדילה יסבול מהם באופן קבוע, למשך תקופות ארוכות?

כאבי גדילה מופיעים בגלים וניתן לראות שיש עונתיות בתלונות. ישנן תקופות בהן הכאבים יותר אינטנסיביים; ואחריהן יהיו תקופות ללא כאבים כלל. הכאבים יכולים להופיע לסירוגין, גם מבחינת מיקומם בגוף. במצב כזה, הילד יתלונן בכל פעם על כאב במקום אחר.

האם כאבים אלה מלווים בסימפטומים נוספים?

לא. כאשר לילד אין כאבים, הוא מתפקד באופן רגיל לגמרי. בנוסף, גם כאשר מופיעים הכאבים - לא ניתן לראות כל סימן חיצוני (כגון: נפיחות או שינוי אחר באיבר הכואב).

האם ישנם גורמי סיכון שיכולים להאיץ הופעת כאבי גדילה?

כאבי גדילה שכיחים ונפוצים בקרב ילדים בכל גיל. בסופו של דבר, הכאבים חולפים כלעומת שבאו. אנו רואים עלייה בשיעור הופעת הכאבים בתקופות שאחרי צמיחה מהירה. בגיל הרך, קצב הצמיחה של הילד מהיר מאד - ולכן שנים אלה מועדות להופעת כאבי גדילה.

בשנים הראשונות של בית הספר היסודי, יש האטה בקצב הצמיחה; ולצידה, ירידה בשכיחות הכאבים; לקראת גיל ההתבגרות, נראה שוב נסיקה בקצב הצמיחה של הילד - ועמה עלייה בשיעור הילדים המתלוננים על כאבים.

מדוע מופיעים הכאבים דווקא אחרי תקופות של צמיחה מואצת?

ישנה סברה שמקורם של כאבי הגדילה הוא בשרירים, שהמתח בהם עולה בתקופות אלה. כאשר השלד צומח, הם נמתחים עוד ועוד - וזה מה שגורם לתחושת הכאב.

מה מאפיין את כאבי הגדילה בגיל ההתבגרות?

בגיל ההתבגרות, קצב הצמיחה ממהיר מאוד. הילד גדל בצורה מואצת - ואז מופיע סוג אחר של כאב. אופי הכאבים שונה מזה של הגיל הרך - והכאבים צצים בדרך כלל בעת פעילות ומאמץ. אחוז עצום של בנים ובנות סובלים מכאבי ברכיים, בעיקר כאשר המתבגר פעיל מבחינה ספורטיבית. שליש מהמתבגרים יתלוננו על כאבי גב שאין להם סיבה - ובבדיקות נראה כי הכל תקין.

האם יש טיפול יעיל נגד כאבי גדילה?

בגיל הרך, כאשר הכאבים בשריר חזקים, אפשר לעשות עיסוי במקום הכואב ולחמם אותו. אם הכאבים עזים במיוחד ואין ברירה, ניתן גם לתת לילד משככי כאבים. מתבגרים שסובלים מכאבי גדילה יכולים להיעזר בפיזיותרפיה, לקבל הדרכה איך להתמודד עם הכאב ולהרכיב מגני ברכיים, בשעת הצורך.

האם צריך לקחת את הילד או המתבגר לבדיקה רפואית, גם אם ברור להורים שמדובר בכאבי גדילה?

יש להדגיש כי אסור בשום פנים ואופן להורים לאבחן בעצמם את הילד - ולהניח שהכאבים מהם סובל הילד הם כאבי גדילה. בכל מקרה בו ילד או מתבגר מתלונן על כאבים חוזרים ונשנים, יש לקחת את הילד לרופא - ורק הרופא יוכל לקבוע האם אכן מדובר בכאבי גדילה. כאבים מפושטים במקומות שונים בגוף, עם סימפטומים דומים לכאבי גדילה - עלולים להיות גם סימפטומים של מחלות נדירות, אך חמורות, המצריכות אבחון וטיפול. לכן, אין לזלזל ולהזניח!

כאשר הרופא יקבע שאכן מדובר בכאבי גדילה, הוא יוכל להנחות את ההורים מה לבדוק ועל מה להסתכל, בשעה שהילד מתלונן על כאבים.

כאשר מופיעים הכאבים - לא ניתן לראות כל סימן חיצוני. צילום: שאטרסטוק
כאשר מופיעים הכאבים - לא ניתן לראות כל סימן חיצוני. צילום: שאטרסטוק

האם הבדיקה אצל רופא הילדים מספיקה או שנדרש בירור נוסף?

במקרה הצורך, או כאשר עולה ספק כלשהו - יוכל הרופא להפנות את הילד למומחה. זה המקום לציין את חשיבות הפנייה לאורתופד, שהתמחותו בילדים - ואמון על אבחנות מסוג זה. ברוב המקרים הוא יוכל להגיע לאבחנה קלינית וימנע מהילד בדיקות מיותרות.

מתי כאבי הגדילה נותרים מאחור?

לשמחתנו, מדובר בתופעה חולפת. כאבי גדילה אמנם עלולים להיות טורדניים ומאד לא נעימים, אך בסופו של דבר התופעה תחלוף. עם סיום תהליך הגדילה, ייעלמו הכאבים - כלא היו.

לסיכום: כאבי גדילה הם תופעה שכיחה ונפוצה, בעיקר בגיל הרך ובתקופת ההתבגרות. בכל מקרה שהילד מתלונן על כאבים - חשוב להתייחס אליהם ברצינות ולקחת את הילד לבדיקה רפואית, שתשלול בעיה חמורה. אין טיפול מיוחד לכאבי גדילה. התרופה הכי יעילה עבורם - לסיים את תקופת הגדילה.

ד"ר אלן ענר הוא אורתופד-מנתח, מומחה לאורתופדיית ילדים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום