חוסר חשק מיני: יש פתרון!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

איבדתם את החשק המיני? מספר גורמים עשויים להשפיע לרעה: מצב גופני או נפשי, דימוי גוף שלילי, בעיות בזוגיות וכו'. טיפול מיני וזוגי יסייע בחידוש התשוקה

סקסולוגית ויועצת מינית
077-9977185 (מספר מקשר)

חשק מיני, בהגדרתו - הוא תשוקה, תאווה, רצון והשתוקקות. רבים מתבלבלים בין חשק מיני לבין משיכה מינית. יש לזכור כי חשק מיני שונה ממשיכה מינית. חשק מיני והתעוררותו איננו תלוי דווקא בגורם חיצוני אליו נמשכים; ואילו משיכה (ארוטית או מינית) היא יותר כלפי אדם אחר - ומושפעת מהעדפה ונטייה אישית.

לכן, לאור ההבחנה הזו, ייתכן כי לאדם יהיה חשק מיני - ללא משיכה מינית לאדם מסוים (או בכלל); וגם להפך - ייתכן שלאדם תהיה משיכה מינית, אבל לא יהיה חשק מיני.

חשק הוא כמו מצב רוח - שלפעמים עולה ולפעמים יורד. צילום: שאטרסטוק
חשק הוא כמו מצב רוח - שלפעמים עולה ולפעמים יורד. צילום: שאטרסטוק

מה גורם לחוסר חשק מיני?

חוסר חשק מיני יכול להיות אצל נשים וגברים כאחד. ישנם גורמים רבים העשויים להשפיע על כך.

לעיתים כלל אין חשק; ישנם מצבים שבהם אין חשק ספונטני - אבל עצם המגע והפעילות המינית עצמה, מתחילים להעלות את החשק (בעיקר נשים יכולות להתגרות מפעילות מינית, מהרגע שהן מתחילות להיות מעורבות בה); לעיתים יכול להיות חשק ספונטני - שנעלם כשמתחילה הפעילות המינית עצמה.

חשק הוא כמו מצב רוח - שלפעמים עולה ולפעמים יורד. מספר גורמים עשויים להשפיע על החשק המיני:

מצב גופני - למשל: מחלה כרונית, סמים ותרופות; או כל מיני תגובות פיזיולוגיות שמתבטאות בחוסר ריגוש מיני.

מצב נפשי - כמו פחד מדחייה, חרדות ביצוע, או דכאון.

דימוי גוף שלילי - גורם למבוכה מהימצאות בעירום, בנוכחות פרטנר/ית.

עמדות שליליות בקשר למיניות וסקס - איסורים על מין, שמקורם בחינוך מהבית; או חינוך לערכים של הצנעת המיניות.

אירועים שונים בחיים שמשפיעים על איבוד עניין במין - למשל: אונס; או חוויות שליליות שגרמו לרתיעה ממין.

מצבים הורמונליים - כגון ביוץ או מחזור.

בעיות וקשיים בזוגיות - כגון חוסר משיכה (לפעמים בעקבות שינוי מראה חיצוני); חוסר סיפוק מהמין עם בן הזוג; וחוסר תקשורת - שאיננו מאפשר לשתף במה שרוצים ובמה שלא, עד כי נדמה ש"ההנאה לא שווה את המאמץ"; חוסר סיפוק/ הערכה/ אהבה במערכת היחסים; תסכולים או כעס כלפי בן הזוג וכו'. לפעמים בזוגיות, גם "עודף יחד" מוריד מאוד את החשק המיני, מפני שתשוקה נוצרת מטיפת מרחק וסקרנות - וכאשר שנמצאים כל הזמן יחד "אין אוויר" וזמן פרטי.

שגרה וטרדות יומיומיות - חשוב לציין כי חשק מיני אינו מתחיל ונגמר במיטה, אלא מתחיל בחשק לחיים בכלל. רוב האנשים טרודים במטלות של החיים, עסוקים בהישרדות ואינם מקדישים כלל זמן לכיף ובילויים (למשל: לצאת ולעשות דברים שאוהבים). יש זוגות רבים, שמרוב שהם עסוקים - לא נשאר להם כוח וזמן לסקס, גם אם יש להם חשק.

חשש מאינטימיות ותלות - יש כאלה (בעיקר גברים) שחוששים מקרבת יתר; וחוששים שסקס יגרום להם תלות או קרבה גדולה מידי לבת הזוג. לכן, הם נמנעים מסקס גם כשיש להם חשק. רבים מעדיפים אוננות כשיש להם חשק, מכיוון שאין להם כוח או רצון לפרטנר.

כיצד מטפלים בחוסר חשק?

ה"רעיון" איננו לקיים יותר או פחות יחסי מין, אלא שיהיה סנכרון בין בני הזוג: להגיע הסכמה עם הפרטנר/ית לגבי הסקס (מה וכמה יהיה). לעיתים, הפער נוצר כי ההגדרות של הדברים שונות; ו/או כי בני הזוג אינם יודעים עד הסוף מה הם צריכים ורוצים ומה בן הזוג שלהם צריך ורוצה.

לפני תחילת הטיפול, מבצעים אבחון ובודקים מהו הגורם לחוסר החשק: תרופות, גורמים בריאותיים, דכאון או בעיה ביחסים וכו'.

אם הבעיה היא מצב נפשי, כמו דיכאון שאיננו מטופל: יש סיכוי נמוך מאוד שתהיה עליה בחשק המיני; תרופות נוגדות דכאון מפריעות אף הן לחשק המיני. לכן, ההמלצה היא על טיפול פסיכולוגי ותרופתי משולב.

אם לבני הזוג יש חשק, אבל הם אינם מצליחים למצוא זמן: ההמלצה עבורם היא לקבוע זמן ביומן לבילוי משותף (גם אם הרעיון נשמע מוזר).

אם הבעיה טמונה במערכת היחסים: חשוב לעבור טיפול זוגי; ורק אחר כך, לדבר על המיניות והצרכים המיניים.
בשלב הראשון, עובדים על התקשורת, מעלים את הכעסים והתסכולים שקיימים - ומנסים להבין מה כל אחד רוצה במערכת היחסים. פערים בחשק המיני או בהגדרות (התדירות או הרצון) גורמים לתסכולים רבים: הצד שרוצה יותר - מרגיש תסכול או דחיה מהצד השני; ואילו הצד שרוצה פחות - מרגיש אשמה. כולם מרגישים רע בסיטואציה הזו ולכן צריך ליצור פתיחות ואמפתיה, כך שכל אחד יבין את הצד השני.

בשלב השני, עוברים לחלק של הטיפול המיני - ומתייחסים לתקשורת המינית ולסנכרון ההגדרות: מה כל צד היה רוצה שיהיה, מה כל אחד היה רוצה לקבל מבן הזוג, מהי תשוקה, מה מעורר חשק אצל כל אחד מבני הזוג וכו'.

פעמים רבות, עובדים בטיפול המיני גם על המגע. חשוב לדעת כי מגע בלתי נכון יוצר חוסר חשק - ולכן נותנים לבני הזוג תרגילים התנהגותיים לבצע בבית, שמטרתם ללמד אותם לגעת נכון, לתקשר את המגע; ולהבין מה בדיוק הם צריכים במגע ובמיניות.

פערים בחשק המיני גורמים לתסכולים רבים. צילום: שאטרסטוק
פערים בחשק המיני גורמים לתסכולים רבים. צילום: שאטרסטוק

מהם ה"טיפים" המרכזיים להעלאת החשק המיני?

לא תמיד חייבים להתחיל לקיים יחסי מין כשהחשק בשמים - לפעמים אפשר להתחיל לקיים יחסי מין, גם כשיש חשק חלקי או חלש. בסקס - בדומה לפעילות גופנית - משתחררים אנדורפינים שמגבירים את החשק.

לא לחפש תנאים מושלמים - לא להתקבע על המחשבה איך הסקס צריך תמיד להיות; להבין שהסקס לפעמים קצר, לפעמים ארוך, לפעמים טוב ולפעמים פחות, לפעמים בבוקר ולפעמים בלילה.

שגרה מורידה חשק - לא חייבים לעשות בדיוק אותו דבר באותו זמן ובאותו מקום כל הזמן. עודף תכנון והרגלים קבועים מורידים את החשק - וחשוב קצת לגוון ולהסעיר.

פנטזיות - לפעמים גם דיבור על פנטזיות יכול לעזור לעורר את החשק. העובדה ש"מדברים" פנטזיות איננה אומרת שצריכים ליישם אותן; לרוב, עצם הדיבור על הפנטזיות - מעורר חשק.

חשק מתחיל מחוץ למיטה - למצוא זמן להיות עם הפרטנר, לעשות דברים מהנים ולהקדיש זמן גם לדברים שמלהיבים אתכם.

אווירה - לפעמים האווירה יכולה לעורר חשק; לכן, ניתן ליצור אווירה נעימה ורכה.

לסיכום: חשק מיני הוא דבר דינמי, שתלוי בגורמים רבים; ולכן, לא צריך להילחץ אם אין לפעמים חשק - אבל כן מומלץ לטפל במקרים שבהם יש שינוי דרסטי בחשק, או כאשר יודעים מהם הגורמים לחוסר החשק.

אפרת מנור היא מטפלת מינית מוסמכת אישית וזוגית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מין ומיניות.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום