ציפורן חודרנית: טיפול עמוק, יעיל ולצמיתות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כל מי שסבל אי פעם מציפורן חודרנית יודע שמדובר בכאב טורדני, העלול להתפתח לזיהום מפושט. ניתן לבצע "טיפול שורש" שיפתור את הבעיה - לצמיתות

פודיאטור
077-2311215 (מספר מקשר)

ציפורן חודרנית - אם סבלתם פעם מהבעיה, אתם בוודאי יודעים לזהות את המקור לכאב המעיק: ציפורן של אחת או יותר מאצבעות הרגל (לרוב: בוהן) חודרת אל תוך העור ו/או הבשר וצומחת לכיוון הפנימי בכף הרגל. התהליך מוביל להתפתחות דלקת מקומית.

אצל חלק מן המטופלים, הבעיה של ציפורן חודרנית (מעבר לכאבים ולאי הנוחות) עלולה לחזור לאחר מספר חודשים. החדשות הטובות: טיפול מתאים יכול להעלים ציפורן חודרנית - לצמיתות.
מימין: ציפורן תקינה, משמאל: ציפורן חודרנית. צילום: שאטרסטוק מימין: ציפורן תקינה, משמאל: ציפורן חודרנית. צילום: שאטרסטוק

מה נחשב לטיפול מתאים בציפורן חודרנית?

בראש ובראשונה, יש להדגיש כי מדובר בטיפול של מומחה. רבים מופתעים לגלות שקיים "מומחה לטיפול בכף הרגל", מדובר בתת התמחות, בתחום רפואי המכונה "פודיאטריה" (רפואת כף רגל). מומחים לפודיאטריה מתמחים בכל הבעיות הקשורות לכפות הרגליים ויש ביניהם המנוסים מאוד בטיפול בציפורן חודרנית.

מדוע כה חשוב לשמור על בריאות כפות הרגליים?

כפות הרגליים מהוות איבר מרכזי וחשוב בגוף האדם; הן נושאות משקל רב - וחשופות להרבה מאד זעזועים ולחצים, במשך שנות החיים של האדם. מבנה כף הרגל הוא מבנה ייחודי - והבעיות המורכבות הנוטות להופיע בכפות הרגליים דורשות התייחסות מיוחדת, ידע, ניסיון והתמחות.

מדוע לא לגשת לטיפולי מניקור/פדיקור?

רבים טועים לחשוב כי טיפולי מניקור/פדיקור מספיקים כדי לטפל בציפורן חודרנית. הגישה הזו בעייתית ביותר. טיפול אצל פודיאטור הוא טיפול יסודי יותר, מופחת כאב ועם השפעה לטווח זמן ארוך יותר. יש להדגיש: טיפול בלתי מתאים לא יפתור את הבעיה - ואף עלולה להופיע החמרה במצב, הכרוכה בפגיעה בבריאות המטופל.

מהן הבעיות השכיחות בכפות הרגליים?

בראש ובראשונה - ציפורן חודרנית, המהווה מצב נפוץ, שכיח ומציק במיוחד. בנוסף לציפורן חודרנית, קיימות בעיות רפואיות נפוצות נוספות, המערבות את כפות הרגליים: יבלות, אקזמות, בוהן קלובה, דורבן בכף הרגל, סדקים בעצמות המסרק (שברי הליכה), פטרת בכפות הרגליים, כאבים בכפות הרגליים ועוד.

מהם התסמינים המעידים על ציפורן חודרנית?

כאשר הציפורן של הבוהן בכף הרגל צומחת לתוך ה"בשר", ייגרמו סבל ואי נוחות למטופלים - שיתקשו בעמידה, הליכה ותנועה. הבוהן הופכת דלקתית; ומופיעים סימנים אופייניים לדלקת: אודם, נפיחות, חום מקומי, כאב עז במגע; ולעתים גם מוגלה והפרשות באזור.

מהם הגורמים לציפורן חודרנית?

צמיחת הציפורן אל תוך העור ו/או הבשר עלולה להיגרם מסיבות שונות, לרבות: נעילת נעליים בלתי מתאימות או לוחצות (לדוגמה: עקבים, או נעלים סגורות במידה קטנה מדי) - למשך זמן ארוך. כמו כן, מחלות רקע - כגון: סוכרת, השמנת יתר, הפרעות בכלי דם וכל מחלה הפוגמת בזרימה נאותה של הדם לבהונות הרגליים - עלולה להוות קטליזטור להופעת ציפורן חודרנית ולגרום לסיבוכים ולזיהומים.

לצד כל אלה, קיימת גם נטייה גנטית לתופעה. למשל: על רקע עיוותים קלים בציפורניים או בבהונות הרגליים. גם קבלת מכה היוצרת חבלה באזור - עלולה לגרור חדירת ציפורן. גורמים נוספים שיש לקחת בחשבון: הזעת יתר וחוסר היגיינה (למשל: חיילים בשגרת אימון), זיהומים פטרייתיים שונים והליכה ממושכת ללא "אוורור" נאות של כפות הרגליים. פעילות ספורטיבית גם מהווה גורם מרכזי להתפתחות ציפורן חודרנית.

מה כולל הטיפול בציפורן חודרנית?

האתגר המרכזי בטיפול בציפורן חודרנית הוא העלמת התופעה - לצמיתות. הטיפול מותאם באופן אישי למטופל ותלוי (בין היתר) בדרגת החומרה של המצב. ציפורן חודרנית הגורמת כאב ודלקת מקומית יכולה להיות מטופלת באופן שמרני, במסגרת טיפול זה מסירים את החלק החודרני בלבד, בלי השורש. עם זאת, כאשר דרגת החומרה של המצב בינונית או גבוהה - מתעורר צורך בטיפול כירורגי של ממש.

מה כולל טיפול כירורגי בציפורן חודרנית?

רבים קוראים לטיפול הכירורגי בכינוי מטעה: "ניתוח ציפורן חודרנית". מדובר בהליך כירורגי מעין "ניתוחון".. הטיפול יכול להינתן ע"י פודיאטור או רופא. חשוב לוודא כי הטיפול ייעשה על ידי בעל ניסיון בתחום.

במהלך הטיפול, מופרדת הציפורן מהעור בו היא שקועה, נחתכת עד השורש- ומעוצבת באופן שימנע צמיחה מחודשת לתוך העור. במקרים רבים, ישנו שימוש בחומר כימי הממית את שורש הציפורן ומונע את צמיחתה. לאחר הטיפול, האזור נחבש ונדרשים מספר שבועות עד להחלמה מוחלטת.

האם הטיפול כרוך בכאבים?

לא בהכרח: מדובר בטיפול עדין וזהיר. במקרה שהטיפול נעשה במיומנות מתאימה - הוא איננו גורם כאבים. במקרה הצורך, ניתן להשתמש במשחה מאלחשת ו/או חומרים להרדמה מקומית. לאחר הטיפול, לא נדרשת תקופת החלמה ממושכת. ההקלה בכאב ובדלקת מידית (אם כי ישנם מטופלים המדווחים על אי נוחות קלה, למשך יומיים - לכל היותר). רגישות זו איננה מונעת חזרה מידית לשגרת החיים - בתום הניתוח.
לרוב, טיפול מקצועי בציפורן חודרנית איננו פוגע במראה הציפורן. צילום: שאטרסטוק לרוב, טיפול מקצועי בציפורן חודרנית איננו פוגע במראה הציפורן. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות הניתוח מבחינה אסתטית?

רבים מהמטופלים דואגים בנוגע למראה הציפורן שלהם, לאחר טיפול ציפורן חודרנית. ובכן, חשוב להדגיש: לרוב, טיפול מקצועי בציפורן חודרנית איננו גורר פגיעה במראה הציפורן - שנותרת אסתטית. עקב הניתוח, אמנם יהיה הבדל במראה הציפורן (אשר תיעשה צרה יותר) - אולם ההבדל איננו ניכר לעין.

האם לא עדיף לבצע טיפול לייזר לציפורן חודרנית?

לא. טיפול לייזר לציפורן חודרנית הוא אמנם אחד מאמצעי הטיפול הקיימים האפשריים, אבל אין לו כל עדיפות -על פני טיפולים אחרים. כל מומחה בוחר בשיטת הטיפול הראויה בעיניו. המפתח להצלחה הוא מיגור טוטלי של הבעיה. טיפול נכון - באמצעות ניתוח כירורגי, חומצה, לייזר ועוד - עשוי להיות יעיל וטוב, בתנאי שבוצע כראוי והוביל להחלמה מוחלטת לצמיתות.

לסיכום: סובלים מציפורן חודרנית? נמאס לכם מהכאב ומהצורך לטפל בבעיה בכל מספר חודשים? כדאי כי תשקלו לבצע התערבות כירורגית - וכך תיפרדו מהבעיה, פעם אחת ולתמיד.

הלל גלוך - מומחה לפודיאטריה, מנהל "מרכז הלל גלוך לציפורן חודרנית".

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
גלוך הלל - פודיאטור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום