סוכרת מסוג 2: לא גזירת גורל

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מגפת הסוכרת איננה גזירת גורל: שינוי אורח חיים יכול למנוע את התפתחות המחלה או להשיב את המצב לקדמותו. אחרי שתסיימו לקרוא - רוצו לעשות ספורט

רופא אנדוקרינולוג ,מומחה לאנדוקרינולוגיה
077-2311047 (מספר מקשר)

מרבית הדיונים במחלת הסוכרת מתחילים בנימה שלילית, שמקורה בעובדה שהמחלה מתפשטת בהדרגה מזה מספר עשורים; ובכך שמגמה זו של התפשטות מחלת הסוכרת - איננה מראה סימני בלימה. למרות זאת, יום הסוכרת הבינלאומי שהתקיים לאחרונה, מאפשר לנו לדון במחלה הנפוצה מזווית יותר חיובית ואופטימית.

לשם כך, נפתח בחדשות הטובות: ניתן למנוע את התפתחות או החמרת מחלת הסוכרת ואף ניתן להחלים ממנה.

האמנם? סוכרת ניתנת למניעה ולהחלמה?!

כן, בהחלט. כאשר מדובר בסוכרת מסוג 2, המצויה בשלביה הראשונים וטרם התפתחה לדרגת חומרה "רצינית", ניתן לבלום את המחלה, למנוע את התפתחותה ואף להעלים אותה לגמרי. כך, למשל: אנשים הסובלים מעודף משקל - ומזהים כי ערכי הסוכר שלהם מתחילים לעלות, יכולים לאמץ שגרת תזונה מופחתת פחמימות, שמירה על המשקל ואימוני ספורט קבועים, וכך, ממש להחלים. ישנם מקרים, בהם הסוכרת ממש נעלמת - וערכי הסוכר חוזרים להיות כמו בעבר. כל אלה - בזכות התנהלות נכונה.

בשורה התחתונה: סוכרת מסוג 2 יכולה להיות הפיכה אצל חלק מן החולים, זאת בתנאי שהיא מאותרת בשלב מאוד מוקדם שלה. במקרים אחרים, ניתן להשאיר את הסוכרת בשליטה, "מאוזנת" - וכך למנוע את הנזקים שהיא עלולה לגרום.

סוכרת מסוג 2 יכולה להיות הפיכה אצל חלק מן החולים. צילום: שאטרסטוק
סוכרת מסוג 2 יכולה להיות הפיכה אצל חלק מן החולים. צילום: שאטרסטוק

מהי "התנהלות נכונה" לחולי סוכרת?

התנהלות נכונה היא שמירה על משקל גוף תקין, צריכת דיאטה מאוזנת, מעקב אחר רמות הסוכר וקיום פעילות גופנית קבועה. במקרים מסוימים יידרש גם טיפול תרופתי.

מהי הכוונה ב"סוכרת מסוג 2"? האם ישנם מספר סוגי סוכרת?

ישנם שני סוגי סוכרת עיקריים:

הסוג הראשון - "סוכרת מסוג 1" ("סוכרת נעורים") - מחלה אוטואימונית, במהלכה מערכת החיסון של הגוף תוקפת את תאי הבטא בלבלב. תאים אלה אחראים על ייצור האינסולין, ההורמון המווסת את רמות הסוכר בדם ושומר על ערכי סוכר תקינים ורצויים. לא ניתן למנוע את הסוג הזה של הסוכרת.

הסוג השני - "סוכרת מסוג 2" - מחלה זו היא מחלה שנרכשת ומתפתחת על רקע סגנון חיים ותורשה. להבדיל מ"סוכרת נעורים", הרפואה יודעת כיצד למנוע ו/או לבלום את מחלת הסוכרת מסוג 2, המושפעת מגורמי סיכון מגוונים. שליטה בגורמי הסיכון ואיזונם - מאפשרים לבלום את המחלה.

בנוסף לאלה, קיימים סוגי סוכרת נוספים:

"סוכרת הריונית" - מתגלה לראשונה בהריון ולרוב תוקפת נשים הסובלות מהשמנת יתר או מנטייה תורשתית לסוכרת. כדי לטפל בה, חשוב לשמור על דיאטה נכונה ועל פעילות גופנית.

סוכרת שנקראת "LADA" - מחלה הדומה לסוכרת נעורים, אך מופיעה לראשונה אחרי גיל 30. זוהי סוכרת אוטואימונית של סוג 1, שמתחילה כסוכרת סוג 2, ובסופו של דבר אחרי תקופת מה, דורשת טיפול באינסולין.

סוכרת "MODY" - נובעת ממוטציות מולדות בגנים האחראים על תפקוד האינסולין. בעיה זאת אופיינית לצעירים, ולא דורשת אינסולין לטיפול ברמות הסוכר המוגברות.

מהם הסיכונים הנובעים ממחלת הסוכרת?

בחולי סוכרת מסוג 2, בלוטת הלבלב מתעייפת ואיננה עומדת במטלות.

הבלוטה מזהה כי נכנס לגוף סוכר (ממתקים, מאפים וכו') ומפרישה עוד ועוד אינסולין, כדי שיפנה את הסוכר לתאים - עד שהיא מתעייפת ונשחקת. שחיקת בלוטת הלבלב - המתרחשת ממילא במסגרת תהליך ההזדקנות הטבעי של הגוף - מושפעת מנטייה גנטית, תזונה לא בריאה ומחסור בפעילות גופנית.

כאשר הלבלב מותש והפרשת האינסולין משובשת, רמות הסוכר בדם עולות - ונוצרת פגיעה משמעותית במספר הקשרים: פגיעה בכלי הדם (מגיבים רע מאוד לרמות הסוכר הגבוהות); פגיעה בתאים וברקמות (הנחשפים לרמות סוכר גבוהות); ופגיעה נוספת בלבלב עצמו (מחריפה את המחלה).

כך, מחלת הסוכרת ממשיכה להחמיר ללא טיפול; ואם המחלה איננה מאוזנת - היא עלולה לגרום צרות צרורות. לכן, חשוב להיות מודעים להשלכות המחלה.

מהן ההשלכות של מחלת הסוכרת?

כאשר המחלה איננה מטופלת ורמות הסוכר בדם אינן חוזרות להיות תקינות, עלולות להיווצר מספר פגיעות.

מחלת סוכרת בלתי מאוזנת גורמת להתפתחות מואצת של טרשת עורקים. כך, הסיכון לאירועים לבביים ומוחיים - מתגבר. פגיעה טרשתית בכלי דם ברגליים עלולה לגרום להפסקת זרימת דם בגפה ואף להוביל לקטיעת רגליים.

בנוסף, סוכרת בלתי מאוזנת עלולה (אחרי שנים רבות) - לגרום לפגיעה בכלי דם קטנטנים, בעיקר בכליות, בעיניים ובעצבים המזינים כפות רגליים, ואיברים פנימיים, כמו לב וקיבה.

נשמע מפחיד!

בהחלט - מפחיד. לכן, חשוב שהחולים יהיו מודעים לסיכונים של המחלה, להשלכותיה האפשריות ולנזקים שהחמרתה גורמת. כך, המטופלים יוכלו לעזור לעצמם. לכן, אסור לטמון את הראש בחול. חייבים לפעול -ולעשות כל מה שנחוץ, כדי לאזן את רמות הסוכר.

חלק מההתנהלות הנכונה כוללת מעקב אחר רמות הסוכר. צילום: שאטרסטוק
חלק מההתנהלות הנכונה כוללת מעקב אחר רמות הסוכר. צילום: שאטרסטוק

אחרי כל אלה - כיצד ניתן למנוע את מחלת הסוכרת?

ישנם מספר טיפים מעשיים, שעוזרים לשמור על הבריאות ולמנוע את מחלת הסוכרת.

הכלל הראשון - והחשוב ביותר - מודעות: על החולים להכיר במצבם, להבין מאיזו מחלה הם סובלים ומהם הסיכונים. מודעות זו מובילה לאקטיביזם רצוי של המטופל, המעוניין לשפר את מצבו. שיתוף הפעולה חיוני ביותר להצלחה.

הכלל השני - חינוך מגיל צעיר: כלל חשוב נוסף למלחמה בסוכרת - חינוך בבית ובבית-הספר, לאורח חיים בריא. כבר מגיל לידה צריכים ההורים ואנשי החינוך להקפיד עם הילדים - על אורח חיים שימנע התפתחות סוכרת. כולנו - ובייחוד אנשים שיודעים כי הם מצויים בקבוצת סיכון לפתח סוכרת; ומבינים כי בריאותם ובריאות ילדיהם בסכנה - צריכים להקפיד על משקל גוף תקין, תזונה נכונה ושגרת פעילות גופנית מבוקרת, עוד מגיל הינקות. וכך גם לאורך שנות הילדות וההתבגרות.

הכלל השלישי - הסתייעות באנשי מקצוע: על מנת לאזן את ערכי הסוכר, יש צורך בשמירה על תזונה מתאימה וקיום פעילות גופנית; ובעת הצורך: נטילת תרופות. פעמים רבות, הסתייעות באנשי מקצוע מסייעת מאד לשמירה על אורח החיים הרצוי. דיאטנית, רופא משפחה (שמבצע מעקב) ומדריך כושר - הם מומחים שיכולים לסייע למטופלים למנוע התפתחות סוכרת, לבלום את התפתחות המחלה ואף להחלים ממנה.

לסיכום: סוכרת מסוג 2 (במובחן מסוכרת מסוג 1) איננה גזירת גורל. סוכרת מסוג 2 מתפתחת בד"כ על רקע עודף משקל ותזונה לא בריאה. בעזרת כוח רצון, מודעות ושינוי אורח חיים - תוכלו לקחת את עצמכם בידיים ולחזור להיות בריאים (לעיתים אפילו ללא תרופות!).

ד"ר ילנה סיגל היא רופאה בכירה במכון אנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם במרכז הרפואי רמב"ם.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום