שיעול טורדני וממושך: יש פתרון!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

במרבית המקרים, שיעול טורדני וממושך איננו תוצאה של בעיה ריאתית. מתי בכל זאת כדאי לפנות למומחה למחלות ריאה? חושבים לבטל את הכרטיסים לקונצרט? חכו - ותקראו

רופא למחלות ריאה ,מומחה למחלות ריאה
077-2311248 (מספר מקשר)

שיעול הוא תסמין האופייני למגוון רחב של בעיות ומחלות, אך כל עוד מדובר בשיעול הנובע כתוצאה ממחלות (כמו שפעת או צינון), רוב הסיכויים כי ייעלם כלעומת שבא, תוך מספר ימים או שבועיים לכל היותר. לעומת זאת, שיעול ממושך וטורדני הוא שיעול הנמשך בדרך כלל למעלה משלושה שבועות, הגורם לפגיעה באיכות החיים של החולה.

כיצד באה לידי ביטוי הפגיעה באיכות החיים של מטופל, הסובל משיעול טורדני וממושך?

חשוב לציין כי השיעול עצמו - ברוב המוחלט של המקרים - איננו מהווה סכנה בריאותית. כל עוד לא מדובר בחולה מבוגר מאוד או בחולה שבריאותו הכללית במצב ירוד - השיעול איננו צפוי לגרום לנזקים במערכת הנשימה או במערכות גופניות אחרות.

יחד עם זאת, השיעול בהחלט עלול לגרום לפגיעה משמעותית בתפקוד היומיומי. בין היתר, מטופלים הסובלים משיעול טורדני וממושך - מדווחים על הרגשה כללית רעה ופגיעה בתפקוד בעבודה ובתפקוד החברתי והמשפחתי. ישנם אף חולים המדווחים על תחושה של חנק בזמן השיעול, תחושה המעוררת חרדה משמעותית.

בנוסף, השיעול עלול לגרום להתפתחות של בעיות שינה מגוונות. במצב זה - שבו השיעול מקשה על ההירדמות, או אפילו מעיר את החולה משנתו - המטופל עלול לחוש תשישות ועייפות גדולה במהלך היום, לסבול מחוסר סבלנות, נטייה לרגזנות ועוד.

מאחר שבמקרים רבים תהליך האבחון ממושך - והחולה נמצא זמן רב במצב של חוסר אונים - הרי שברוב המקרים, השיעול הטורדני והממושך גורם בשלב מסוים לתחושת תסכול עמוקה, בקרב המטופלים. רבים אינם מודעים לכך, אך שיעול טורדני וממושך עשוי ללוות את המטופל במשך חודשים ארוכים ואפילו במשך שנים.


אין קורלציה בין עוצמת השיעול לחומרת הגורם לו. צילום: שאטרסטוק

באיזה שלב יש לפנות לרופא ריאות?

אדם הסובל משיעול צריך בראש ובראשונה לפנות לרופא המשפחה או לרופא אף אוזן גרון. זאת, מכיוון שברוב המקרים הגורם לשיעול איננו ממקור ריאתי: בדרך כלל, שיעול הוא תוצאה של דלקת בדרכי הנשימה העליונות; ישנם גם מטופלים הסובלים משיעול על רקע בעיות שונות במערכת העיכול.

כך, לדוגמה: ישנם חולים שבהם השיעול נלווה לרפלוקס קיבתי-וושטי, הגורם בנוסף גם לצרבת. אם כך, רק אם החולה כבר עבר בירור מקיף אצל רופא אף אוזן גרון וגסטרואנתרולוג והתנסה בטיפולים כאלה ואחרים, במשך שלושה שבועות לכל הפחות - טוב יעשה אם יפנה לבירור אצל רופא ריאות.

האם יש קשר בין עוצמת השיעול לחומרת הגורם שהוביל להופעת השיעול?

בניגוד למה שרבים בקרב הציבור הרחב נוטים לחשוב, נראה כי אין קורלציה בין עוצמת או חומרת השיעול - לחומרת הגורם שהוביל להתפתחותו. ישנם חולים הסובלים מצינון קל, המשתעלים בעוצמה רבה; ולעומת זאת, ישנם אנשים הסובלים ממחלת ריאות קשה - שכמעט אינם משתעלים. אי לכך, גם שיעול עוצמתי במיוחד לא צריך לעורר באופן אוטומטי בהלה או חרדה בקרב החולה.

מה כולל הבירור הראשוני של שיעול טורדני וממושך אצל רופא ריאות?

במקרה בו מדובר במטופל הסובל משיעול טורדני וממושך, תהליך הבירור איננו עניין של מה בכך. במקרים לא מעטים, חולף זמן רב - עד שמצליחים לבודד את הגורם לתסמין; ולמרבה הצער, ישנם מקרים שבהם לא ניתן יהיה לזהות את הגורם, חרף כל המאמצים.

לרוב, האבחון מתחיל מבדיקה גופנית ומהאזנה לריאות. כבר בשלב הזה, ייתכן שניתן יהיה "לעלות על קצה חוט" - בנוגע לגורם לשיעול. בשלב ראשוני זה, הרופא יעבור על תוצאות הבדיקות שנערכו למטופל ויבדוק האם תהליך הבירור הראשוני אכן כלל את כל הבדיקות הרלוונטיות.

כל עוד השיעול הטורדני והממושך מופיע כתסמין בודד, תהליך האבחון יהיה לרוב מורכב וממושך יותר. כאשר נלווים לשיעול תסמינים נוספים, לרוב מלאכת האבחון תהיה פשוטה יחסית.

אי לכך, על המטופל לדווח לרופא על כל התסמינים מהם הוא סובל - גם אם על פניו נראה כי אין כל קשר בינם לבין השיעול.

כך, לדוגמה: אם יתברר שהחולה סובל בנוסף לשיעול גם מצרבת, רוב הסיכויים כי יופנה לגסטרואנטרולוג - להמשך בירור; ואם יתברר שהמטופל סובל מנזלת - הוא יופנה לרופא אף אוזן גרון.

זוהי אחת הסיבות, בגינן יש לוודא שנשללו בעיות בדרכי הנשימה העליונות או מערכת העיכול - לפני הפנייה לרופא ריאות. תסמינים המחזקים את החשד לכך שמדובר בבעיה ריאתית הינם, בין היתר: כאבי חזה, צפצופים בנשימה או קוצר נשימה.

מהי בדיקת תפקודי ריאות? איזה בדיקות דימות רפואיות נוספות באות בחשבון?

בדרך כלל, תהליך בירור מקיף ויסודי של שיעול טורדני וממושך כולל - בנוסף לבדיקה הגופנית - גם בדיקת תפקודי ריאות. בדיקה זו מסייעת לרופא להבין האם הריאות מתפקדות בצורה יעילה או שמא הן לא מתפקדות בצורה אופטימלית.

במקרים מסוימים יהיה צורך להעמיק את הבירור ולהפנות את המטופל לבדיקות דימות רפואיות. הבדיקה הנפוצה ביותר היא צילום חזה (צילום רנטגן של בית החזה); ובמקרים פחות שכיחים, יופנה המטופל לבדיקת CT.


לרוב, האבחון מתחיל מבדיקה גופנית ומהאזנה לריאות. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים הריאתיים לשיעול טורדני וממושך?

אחת הסיבות בגינן בירור של שיעול טורדני וממושך נחשב לתהליך מורכב במיוחד, היא שדרכי הנשימה הן רקמות רגישות במיוחד. במקרים רבים, מתברר כי גרגיר מזערי - שנשאף בטעות לדרכי הנשימה - גרם לשיעול טורדני וממושך.

במקרה מפורסם, שהתרחש לפני מספר שנים, התברר - לאחר תהליך בירור מקיף שנערך לאדם שסבל זמן רב משיעול טורדני - כי הסיבה לשיעול הייתה פיסת אלומיניום קטנטנה. פיסת האלומיניום הגיעה מחפיסת תרופות: כאשר נטל המטופל את אחד הכדורים באריזה, עטיפת האלומיניום נקרעה - ופיסת האלומיניום עשתה את דרכה לרקמת הריאה.

בנוסף לחדירה של גורם זר לדרכי הנשימה, השיעול הטורדני יכול להיות גם ביטוי חריג של אסתמה. אמנם מדובר במקרים יחסית נדירים, אך בהחלט יש לקחת אפשרות זו בחשבון. כמו כן, השיעול יכול להיות תוצאה של גידול סמוי בריאות, מחלת שחפת, ביטוי של דלקת שלא אובחנה כראוי ועוד.

כיצד מטפל רופא ריאות בשיעול טורדני וממושך?

מן הסתם, הטיפול בשיעול טורדני וממושך משתנה, בהתאם לגורם שהוביל להופעת השיעול.

כך, למשל: אם מתברר שהמטופל שאף עצם זר - ניתן יהיה לשלוף אותו בברונכוסקופיה. לעומת זאת, אם יתברר כי מקור הבעיה ברפלוקס, יינתנו תרופות לטיפול ברפלוקס.

בדרך כלל, עד שתהליך הבירור לא יושלם, לא ניתן יהיה להציע טיפול כלשהו. יחד עם זאת, ישנם מקרים שבהם יבוצעו ניסיונות לטפל בחולה - עוד לפני שיושלם תהליך האבחון. הכוונה היא בעיקר למקרים שבהם השיעול גורם לפגיעה חמורה באיכות החיים של המטופל; וכשמדובר בטיפולים כמו משאפי סטרואידים, שאינם כרוכים בתופעות לוואי או בסיכונים מיוחדים.

לסיכום: שיעול טורדני וממושך, הנמשך יותר משלושה שבועות, הוא תסמין שיכול לגרום לפגיעה חמורה באיכות החיים של הסובלים ממנו. תהליך הבירור של שיעול טורדני וממושך מתחיל אצל רופא המשפחה ו/או רופא אף אוזן גרון; ולעיתים יעורב בתמונה גם גסטרואנטרולוג. במקרים שבהם השיעול ממשיך ותהליך הבירור העלה חרס, מומלץ לפנות למומחה למחלות ריאה, להמשך בירור.

ד"ר דניאל קלוורי הוא מומחה למחלות ריאה ובעל קליניקה פרטית בהרצליה.

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום