שיקום הפה: טכנולוגיות מתקדמות

(62)
לדרג
תוכן מקודם

באמצעות ציוד טכנולוגי חדיש, הכולל סורק אינטרה-אוראלי ומכונת חריטה חדשנית, ניתן לחסוך חודשים ארוכים של סבל למטופלים הניצבים בפני שיקום פה. כל החידושים

טיפולי שיניים
077-2311229 (מספר מקשר)

מטופלים רבים, לרבות כאלה הסובלים סבל רב בשל בעיות שיניים, נוטים לדחות את הביקור במרפאת השיניים. הסיבות לכך ברורות ומובנות: מעבר לכך שמדובר לרוב בטיפולים לא נעימים במיוחד - הרי שהליכים מורכבים כמו השתלת שיניים או טיפולי שורש, בדרך כלל נמשכים זמן רב וכרוכים בטרחה רבה למטופל.

כך, לדוגמה: עד לאחרונה, אדם שצריך היה לעבור טיפול שורש, נאלץ להגיע כארבע פעמים לקליניקה - כדי להשלים את התהליך המייגע. למותר לציין: ככל שהטיפול ממושך יותר וכולל שלבים רבים יותר - כך הוא גם יקר יותר.

למרבה הצער, דחיית הטיפול איננה תורמת לשיפור המצב: כפי שידוע לכם, בעיות שיניים נוטות להחמיר עם הזמן. למעשה, לא פעם נוצר מעגל קסמים הרסני - המתחיל בכך שהמטופל דוחה את ההגעה לרופא השיניים. כתוצאה מכך, מצבו הרפואי מחמיר - מה שגורם לו לחשוש מפני טיפול ממושך ומכאיב אף יותר, לדחות עוד יותר את הטיפול וכן הלאה.

החדשות הטובות: הודות לפיתוחים טכנולוגיים חדשים, ניתן לקצר באופן חסר תקדים את טיפולי שיקום הפה - וכך להגדיל משמעותית את ההיענות לטיפול. הפיתוח הטכנולוגי מגיע בדמות סורק אינטרה-אוראלי ומחרטת תלת-ממד, המאפשרים לייצר מגוון שחזורים - כגון: כתרי חרסינה, כתרי זרקוניה, גשרים על גבי שיניים, כתרים על גבי שתלים, שחזורים אסתטיים וציפויי חרסינה - באופן מדויק לחלוטין, בזמן קצר מאי פעם.

כיצד מבוצע התהליך?

הטיפול החדשני מתחיל בסריקה קצרה של האזור הבעייתי, באמצעות סורק המאובזר במצלמה דיגיטלית זעירה. באמצעות הנתונים שנקלטו בסורק, מייצרים מודל וירטואלי של השיניים והלסתות; ולאחר מכן, על סמך המודל הווירטואלי, מעצבים את הכתר הדרוש - באמצעות תוכנת מחשב מתקדמת. השלב השלישי בתהליך הוא שלב הייצור, המבוצע על ידי מחרטה תלת-ממדית, ללא מגע יד אדם. בדומה לשלבים הקודמים, גם שלב זה מבוצע במרפאה של רופא השיניים. עם סיום תהליך הייצור המהיר, כל שנותר הוא להדביק את הכתר החדש לשתל או לשן, באמצעות דבק דנטלי עוצמתי.

מהם היתרונות של הסורק התלת ממדי?

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של הסורק התלת ממדי, בא לידי ביטוי בכך שהוא חוסך את השימוש בחומרי מטבע. חומרים אלה שימשו בעבר ומשמשים גם היום רופאי שיניים רבים לצורך ייצור של תבניות. התבניות הן הבסיס שלפיו נהגו עד כה לייצר את הכתרים.

שימוש בחומרי המטבע גורם למטופלים רבים אי נוחות משמעותית וישנם אף מטופלים הסובלים בעקבות תהליך זה מבחילות. יתרה מכך, ישנם מטופלים רגישים במיוחד, בעלי רפלקס הקאה מוגבר, שנוטים להקיא במהלך הטיפול.

מעבר לכך שהליך הסריקה איננו כרוך באי נעימות או חוסר נוחות, מדובר בקיצור משמעותי ביותר בזמן. יש להבין כי כיום כבר אין צורך לשלוח את המטופל לביתו עם כתר זמני, שכן כל התהליך נמשך שעות ספורות בלבד.

בעיני רבים, החיסכון המשמעותי בזמן וביטול הצורך במספר פגישות טיפוליות, הם בין היתרונות החשובים ביותר של האמצעים הדיגיטליים. כמו כן, החיסכון בשעות עבודה ובכוח אדם - הוזיל מאוד את התהליך. הודות לכך, ניתן באמצעות סורק דיגיטלי ומכונת חריטה תלת ממדית, לייצר כתרים מחומרים יקרים יחסית (כמו זירקוניה או חרסינה) - מבלי לייקר את העלויות למטופל.

הטיפול החדשני מתחיל בסריקה קצרה של האזור הבעייתי. צילום: שאטרסטוק
הטיפול החדשני מתחיל בסריקה קצרה של האזור הבעייתי. צילום: שאטרסטוק

האם הסורק מאפשר לייצר כתרים מדויקים יותר?

לחומרי המטבע שנעשה בהם שימוש בטכניקה ה"מסורתית", יש אחוז כיווץ מסוים. הכוונה היא לכך שחומרים אלה אינם שומרים על נפחם המקורי אלא נוטים לקטון עם הזמן.

לכן, כאשר מכינים כתר לפי מידות שנלקחו באמצעות תבנית שהוכנה תוך שימוש בחומרי מטבע, רוב הסיכויים שהכתר לא יתאים בצורה מושלמת לשן. כתר שאיננו "יושב" על השן בצורה מושלמת, מגדיל את הסיכוי לתופעה הנקראת "דלף שולי". תופעה זו מתבטאת בחדירה של חלקיקי מזון מתחת לכתר ובהגדלת הסיכון לעששת ולדלקת חניכיים.

לעומת זאת, כאשר מייצרים כתר תוך שימוש בסורק הדיגיטלי ובמכונת החריטה, ניתן להגיע לרמות דיוק שלא היו קיימות עד כה; ולרמות סטייה של פחות מעשירית המיקרון. כאשר הכתר "יושב" בצורה מושלמת על קו ההשחזה, הסיכוי לדלף שולי שואף לאפס; וכך גם צונח הסיכוי לסיבוכים עתידיים, כמו אלה שהוזכרו לעיל. בנוסף, יכולת הדיוק האופטימלית מאפשרת לנו לייצר כתרים בעלי מראה טבעי לחלוטין ואסתטיים בצורה בלתי רגילה.

לאיזה יישומים נוספים מיועד הציוד המתקדם?

באמצעות הסורק הדיגיטלי ומכונת החריטה, ניתן לבצע גם טיפולי Onlay ו-Inlay ברמה גבוהה מאוד. בעבר, במקרה של סתימה עמוקה שהתפוררה או התפרקה, לא היה מנוס מביצוע של טיפול שורש.

כיום, הודות לסורק המשוכלל והמדויק, ניתן לבצע בקלות השלמות או שחזורים לשיניים שבורות או לסתימות עמוקות שהתפרקו, מסיבה כזאת או אחרת: באמצעות הציוד החדיש ניתן לסרוק את פני השטח של השן או הסתימה באופן מדויק לחלוטין, לייצר במקום סתימה איכותית חדשה ולשלוח את המטופל לביתו, ללא צורך בטיפול נוסף, תוך שעות ספורות מהרגע שהגיע לקליניקה.

השחזור החדש מיוצר מחומרים מורכבים, שאינם מזכירים במאום את הסתימות השחורות ה"קלאסיות", שפוגעות באסתטיקה של הפה. כמו כן, החומרים שמהם מכינים את השחזורים באמצעות מכונת החריטה, נחשבים לעמידים במיוחד - ואין שום סכנה שיישברו או יתפוררו בעתיד. מדובר בחומרים מורכבים קומפוזיטיים חרסינה או זרקוניה.

ציפויי חרסינה הם תחום נוסף, שנעשה בו כיום שימוש בסורק תלת ממדי. מדובר בטיפול אסתטי, שבו משחיזים את החלק הקדמי של השיניים - ולאחר מכן מדביקים אל השכבה החיצונית שלהן ציפוי חרסינה איכותי.

מחרטה תלת-ממדית, ללא מגע יד אדם. צילום: שאטרסטוק
מחרטה תלת-ממדית, ללא מגע יד אדם. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: באמצעות סורק אינטרה-אוראלי דיגיטלי ומכונת חריטה תלת ממדית, ניתן לקצר באופן משמעותי את משך הטיפול, לחסוך ביקורים חוזרים אצל רופא השיניים ולהוזיל משמעותית את עלות הטיפולים. כל זאת, מכיוון שכל התהליך - החל מסריקת האזור הבעייתי וכלה בייצור והתקנת הכתרים, הציפויים או הסתימות - מתבצע ביום אחד בקליניקה של רופא השיניים, ללא מעורבות של גורם נוסף וברמת דיוק גבוהה. נכון לכתיבת שורות אלה, הסורק הדיגיטלי ומכונת החריטה עדיין אינם נמצאים בשימוש נרחב בישראל. אי לכך, מומלץ מאוד לברר - לפני הטיפול הבא שלכם - איזה רופאים אכן מחזיקים בקליניקה את הציוד המתקדם ולתת להם עדיפות.

ד"ר ערן שומר הוא רופא שיניים, בעל מרפאה פרטית בחיפה ועובד בנוסף תחת מחלקת שיקום הפה של המרכז הרפואי "שיבא" (תל השומר).

סייע בהכנת הכתבה: עודד פשטצקי, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום