ניתוח קטרקט בלייזר: כל היתרונות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מקטרקט? הטכנולוגיה המתקדמת שנכנסה בשנים האחרונות לניתוחי הקטרקט: טכנולוגיית הלייזר

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2310953 (מספר מקשר)

קטרקט - הינו תהליך שבו העדשה הקדמית של העין מאבדת את השקיפות שלה, מה שגורם לכך שאיכות הראיה נפגעת; המטופלים מדווחים על ירידה באיכות ובחדות הראיה - והניסיון לשפר את הראיה באמצעות משקפיים איננו מסייע, מאחר שהעדשה עכורה ובלתי שקופה.

מהם הגורמים לקטרקט?

הגורם העיקרי והשכיח ביותר לקטרקט הוא הגיל: ככל שמתבגרים - העדשה עוברת תהליך טבעי של הזדקנות, המוביל להופעת העכירות בה. קצב ההתפתחות של המחלה משתנה מאדם לאדם. יחד עם זאת, ישנם תינוקות הנולדים עם קטרקט מולד, המצריך ניתוח מיידי על מנת למנוע מצב של עין עצלה בגיל מאוחר יותר.

גורם שכיח נוסף להתפתחות המחלה היא סוכרת לא מאוזנת, העלולה לגרום להופעה של קטרקט ו/או לכך שתהליך ההתקדמות של המחלה יהיה מהיר יותר. בנוסף, מכה או חבלה בעין ושימוש ממושך בתרופות מסוימות (בעיקר: סטרואידים) - עלולים לגרום לשינויים בעדשה.
משמאל: עין בריאה, מימין: קטרקט - עדשת העין עכורה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

משמאל: עין בריאה, מימין: קטרקט - עדשת העין עכורה. צילום: שאטרסטוק

מהם סימני הקטרקט?

התלונות העיקריות העלולות להצביע על קטרקט הן ירידה באיכות הראיה (בחלק מהמקרים, המספר עלול להשתנות בצורה מהירה למדי), נטייה לסנוורים ולראייה של הילות (בעיקר בלילה), או מצב שבו רואים מסך לבן (מעין עכירות מסוימת) שמפריע לראיה.

מהן דרכי האבחון?

ברוב המקרים, המטופל פונה לאופטומטריסט - בשל תחושת ירידה באיכות הראיה. לאחר שהאופטומטריסט מזהה שלא ניתן לשפר את הראיה באמצעות משקפיים, הוא מפנה את המטופל לבדיקה של רופא עיניים, על מנת לבדוק שהבעיה בראיה איננה נגרמת כתוצאה מקטרקט או ממחלה אחרת בעיניים.

רופא העיניים מבצע מספר בדיקות (באמצעות מכשיר מנורת סדק), הכוללות הרחבה של האישון המאפשר הסתכלות על מצב העדשה והאם היא עכורה או שקופה. בנוסף, בודק הרופא האם הרשתית תקינה והאם מרכז הראיה תקין ואין פתולוגיה אחרת או נוספת. לאחר הבדיקה, קובע הרופא האם הירידה בראיה היא על רקע קטרקט או מחלה אחרת.

במקרה שמדובר בקטרקט - יכול הרופא לאבחן את סוג הקטרקט (גרעיני, קורטיקלי, או תת נרתיקי אחורי) ואת דרגתו. סוגי קטרקט שונים יכולים לגרום לתופעות ראיה שונות כגון: קטרקט קורטיקלי מתבטא בד"כ בסנוורים והילות; וקטרקט תת נרתיקי אחורי מתבטא בד"כ במסך לבן שמפריע לראיה.

מהו הטיפול בקטרקט?

נכון להיום, אין עדיין טיפול בטיפות או בתרופות שיכולות לשפר את המצב או להחזיר את המצב לקדמותו. הטיפול מתאפשר רק באמצעות ניתוח.

כיצד מתבצע ניתוח קטרקט?

בניתוח פותחים פתח קטן בגלגל העין, נכנסים עם מכשיר "פאקו" המבוסס על גלי אולטרסאונד - ובעזרתו מפוררים את העדשה העכורה ומוציאים את התוכן שלה. העדשה ממוקמת בתוך שקית שמחזיקה אותה; ובסוף הניתוח, לאחר שמוציאים את תוכן העדשה העכורה - נשארת שקית ריקה, שלתוכה משתילים עדשה חדשה, העשויה מחומר מלאכותי שקוף.
עד היום ניתוח קטרקט רגיל העניק פתרון לבעיה, אך בשנים האחרונות מתבצעת מהפכה של ממש בזכות טכנולוגיית לייזר חדשה, המאפשרת לבצע ניתוח בטוח, מדויק ונוח יותר הן למטופל והן למנתח.

מה מתאפשר בזכות שימוש בלייזר בניתוחי הקטרקט?

התפתחות טכנולוגיית הלייזר החדשה מאפשרת להעלות את רמת הדיוק של הניתוח ולהקטין את כמות האנרגיה שצריך להשקיע, כדי להוציא את העדשה העכורה.

במהלך הניתוח משתמשים בלייזר (סוג של אוטומציה), כדי לפורר את העדשה העכורה - תהליך המהווה כ-60% ממהלך הניתוח עצמו; לאחר מכן, נכנסים עם המכשיר הייעודי - מוציאים את התוכן המפורר החוצה ומשתילים את העדשה החדשה. חוץ מתהליך האוטומציה של הניתוח, ישנם דיווחים המצביעים על כך שכמות האנרגיה המושקעת בניתוח פוחתת ולכן נמנעת פגיעה ברקמות הסובבות את העדשה.

מהי ההתקדמות שחלה בעת האחרונה - בתחום העדשות המושתלות בניתוח קטרקט?

בנוסף ליתרון הגדול שהעניק השימוש בלייזר בניתוחי קטרקט, בתקופה האחרונה יש גם התקדמות משמעותית, בכל הקשור לעדשות המושתלות.

כיום, קיימות עדשות מיוחדות(פרימיום) - היכולות להקטין את התלות של המטופל במשקפיים לרחוק או לקרוב- עדשות מולטיפוקליות ( בדומה למשקפי מולטי-פוקל) וכן עדשות שיכולות לתקן צילינדר משמעותי בקרנית הנקראות עדשות טוריות.

האם כל אדם יכול לעבור ניתוח לייזר?

התאמה: באופן עקרוני, ניתוח קטרקט בלייזר מתאים כמעט לכולם, אלא אם ישנן התוויות מסוימות - כגון אישון שאיננו מתרחב כמו שצריך; או מטופל חסר מנוחה - שמתקשה לשתף פעולה.
במהלך הניתוח משתמשים בלייזר כדי לפורר את העדשה העכורה. צילום: שאטרסטוק

במהלך הניתוח משתמשים בלייזר כדי לפורר את העדשה העכורה. צילום: שאטרסטוק

מהו משך הניתוח?

ברוב גדול של המקרים, הניתוח מתבצע תחת הרדמה מקומית, באמצעות טיפות - וללא זריקת הרדמה. משך הניתוח נע בין חצי שעה לשעה; ומשך ההחלמה מספר ימים.

כמה זמן נמשכת ההחלמה - ועל מה יש להקפיד במהלכה?

שלב ההחלמה הראשון: בשלב הראשון שלאחר הניתוח, המטופל רואה מעט מטושטש (מפני שהאישון עדיין רחב); עלולה להיות בצקת קלה בקרנית. אלה תופעות שמשתפרות תוך מספר ימים.

התנהלות לאחר הניתוח: כדי למנוע דלקת או זיהום ולהקטין את התגובה הדלקתית בעין - יש צורך בטיפול בטיפות עפ"י הנחיות הרופא. יש להימנע מהרטבה ישירה של העיניים (ים או בריכה) במשך 3 שבועות עד חודש, יש להימנע מאיפור במשך שבועיים ואין להרטיב את העיניים באופן ישיר (למשל: לשטוף במים) במשך מספר ימים.

לסיכום: ניתוח קטרקט בלייזר נחשב כיום למילה האחרונה בתחום,והוא מהיר, יעיל ובטיחותי. עד כה בוצעו מעל 9,000 ניתוחי קטרקט בלייזר בארץ.

ד"ר אליה לוינגר הוא מנהל שירות קטרקט במרכז הרפואי ת"א (סוראסקי) איכילוב; ורופא בכיר המנתח קטרקט, קרנית ורפרקצייה ברשת "עיניים" וב"עתידים מדיקל סנטר".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום