שיניים: טיפולים כירורגיים מורכבים

(0)
לדרג

הזנחה דנטלית ממושכת עלולה לגבות מחיר כבד - ולחייב טיפול כירורגי מורכב: השתלת עצם או הרמת סינוס. כיצד התהליך מתבצע? וגם: כללי זהב - לשמירה על בריאות השיניים

מאת: ד"ר מג'ד כעביה

אנשים רבים מזניחים את טיפולי השיניים, מבלי להיות מודעים לסכנות שהם מביאים על עצמם. לאורך זמן, הזנחה של בריאות הפה ואי טיפול בשיניים - עלולים לגרום התפתחות של מחלות חניכיים וספיגת עצם. מדובר בבעיות שהולכות ומחמירות עם הזמן - והטיפול בהן הופך מורכב ומסובך יותר.

מהם טיפולים כירורגיים מורכבים?

השיניים בוקעות מתוך העצם הממוקמת בתוך החניכיים (רכס) ומעוגנות בה. עם הזמן, במקומות שבהם אין שיניים (למשל: לאחר עקירה) ואם לא מחדירים שתל במקום השן החסרה - מתחיל בגוף תהליך טבעי של ספיגת עצם הרכס.
הזנחה לאורך זמן תביא למצב שבו רוב העצם נספגה, אין מספיק רכס שעליו ניתן להניח את השתלים (ככל שיש פחות עצם, השתל מתקרב יותר לעצב) - ולכן יש צורך בהשתלת עצם ובבניית הרכס מחדש.

הכינוי טיפול כירורגי מורכב מתייחס בדרך כלל לטיפולים שבהם יש צורך בבניית רכס מחדש (אוגמנטציה) או לניתוחי הרמת סינוס.

חשוב להזכיר כי היתכנות השתלת העצם תלויה במצבו הבריאותי של המטופל. ישנם מטופלים שאינם יכולים לעבור את הטיפול, כגון: מטופלים במהלך טיפול כימותרפי (או זמן קצר לאחר הטיפול הכימותרפי), מטופלים הסובלים מאוסטאופורוזיס או ממחלות שונות, העלולות להפריע לקליטת השתלים והעצם.

במצבים דנטליים מסובכים, אין מנוס מטיפול כירורגי מורכב. צילום: שאטרסטוק
במצבים דנטליים מסובכים, אין מנוס מטיפול כירורגי מורכב. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע טיפול בניית רכס?

במסגרת הכנה לבניית רכס (הכינוי המקצועי לכך: "אוגמנטציה"), עושים למטופל צילום פנורמי וצילום CT, בודקים את המצב רפואי שלו ונותנים לו מרשם לתרופות הכנה לפני הטיפול (כגון: אנטיביוטיקה).

במהלך הטיפול, פותחים את החניכיים, מגלים את הרכס - ומתחילים להשתיל עצם בהתאם לצורך, על מנת לבנות רכס חדש. לאחר סיום התהליך ועם חלוף הזמן, עוברת העצם המושתלת תהליך שחלוף - והופכת להיות חלק בלתי נפרד מהעצם הטבעית של המטופל.

במקרים מסוימים, בהתאם למצב עצם הרכס הקיימת של המטופל, ניתן להחדיר את השתלים כבר במעמד אותו טיפול; ובחלק מהמקרים, חייבים לתת לעצם להיקלט, משך כ-6 חודשים - ורק לאחר מכן ניתן להחדיר את השתלים.

מה כולל טיפול הרמת סינוס?

הסינוס הוא מעין "חדר" בלסת העליונה, המחבר את חלל האף עם חלל הפה. כאשר יש ספיגת עצם אגרסיבית בלסת העליונה, בייחוד בחלק האחורי של הרכס (השיניים הטוחנות) - צריך להרים את הסינוס ולמלא בתוכו עצם, על מנת שניתן יהיה להחדיר שתלים, על גבי העצם.

בניתוח הרמת סינוס, פותחים פתח קטן - מרימים את הרירית שנמצאת ברצפת הסינוס, ממלאים עצם בין הרירית לבין רצפת הסינוס ומחדירים עליה את השתלים. לשיניים הטוחנות יש תפקיד חשוב בשיקום הפה, מאחר שמופעל עליהן עומס רב בפעולת הלעיסה - ולכן בניתוחי הרמת סינוס, מחדירים בדרך כלל שני שתלים לפחות.

ניתן לבצע את ניתוחי הרמת הסינוס בשתי גישות שונות: הרמת סינוס סגורה והרמת סינוס פתוחה.

הרמת סינוס סגורה: בגישה זו נכנסים לתוך הרכס מהמיקום שבו יש חסר שן - וממלאים מתוכו את הסינוס.

הרמת סינוס פתוחה: בגישה זו, פותחים חלון בחניכיים, רואים את מצב הרכס - ומשתילים כמות עצם במידה ובמיקום הנדרשים. היתרון של גישה זו הוא בכך שהחלון מעניק לרופא מבט רחב יותר על הרכס - ובכך מאפשר לו למלא את העצם, בדיוק רב יותר.

לפני בניית רכס עושים למטופל צילום פנורמי וצילום CT. צילום: שאטרסטוק
לפני בניית רכס עושים למטופל צילום פנורמי וצילום CT. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להימנע מטיפולים כירורגיים מורכבים?

ביקורת שגרתית אצל רופא שיניים: על מנת להימנע מטיפולים כירורגיים מורכבים, חשוב להקפיד לבקר אצל רופא שיניים; ולהגיע לבדיקת ביקורת וניקוי אבנית בכל חצי שנה. אם בבדיקה השגרתית יגלה הרופא שיש חור בשן, או דלקות שהחלו להתפתח בחניכיים או מתחת לשיניים - ניתן יהיה לעצור את התפשטות הנזק ו/או הדלקת ולמנוע ספיגת עצם.
לעיתים עלולות להתפתח דלקות שאינן באות לידי ביטוי בסימפטומים כמו כאב או אודם - ולכן חשוב להגיע לבדיקת ביקורת באופן שגרתי (ולא רק כאשר יש סימפטום העלול להעיד על בעיה).

לא להתעכב עם החדרת שתלים: לאחר עקירת שן או במקרה של אובדן שתל, חשוב להחדיר שתל באופן מידי - ולא להותיר חלל ריק בתוך הפה. כאשר נותר חלל ריק, אין למעשה מה שיתמוך בעצם - והיא תתחיל להיספג. השתל מהווה תחליף לשן - והוא יכול לתמוך בכמות העצם שנשארה למטופל ולמנוע את ספיגתה.

לא לזנוח טיפול שיניים: מטופלים שכבר הגיעו למצב שבו החל אצלם תהליך של ספיגת עצם, חייבים להגיע בהקדם לרופא השיניים ולהתייעץ אתו על תכנית טיפול, שתוכל לעצור את החמרת המצב. לעיתים ניתן לפתור את הבעיה ולמנוע מהמצב להחמיר - באמצעות טיפול שורש או באמצעות עקירה והחדרת שתל.

לסיכום: הדרך הטובה ביותר לשמור על בריאות השן היא באמצעות ביקורת שגרתית וטיפולי הסרת אבנית. במקרה של אובדן שן, יש להתקין שתל באופן מידי (כדי למנוע ספיגת עצם) ולהתייעץ עם הרופא, על מנת למנוע החמרת מצב. עם זאת, קיימים מצבים דנטליים מסובכים, שבהם אין מנוס מטיפול כירורגי מורכב (השתלת עצם או הרמת סינוס).

ד"ר מג'ד כעביה הוא רופא שיניים, DMD.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום