התאבדות מתבגרים: מודעות וערנות

(14)
לדרג
תוכן מקודם

המשבר של גיל ההתבגרות עלול להתדרדר לדיכאון ולעיתים אף להתאבדות או ניסיון התאבדות. הורים ומורים - שימו לב לסימני מצוקה ולנורות אזהרה

רופא פסיכיאטר לילדים ולמתבגרים ,מומחה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר
077-2311123 (מספר מקשר)

גיל ההתבגרות הוא גיל רצוף שינויים, המזמנים התמודדויות לא קלות ולא מעט משברים. עובדות אלה מגבירות תופעות של חרדה, דיכאון ואף נטייה לאובדנות, בקרב נערים ונערות. שיעור ניסיונות ההתאבדות בגיל ההתבגרות (גיל 15-20) הוא הגבוה ביותר, ביחס לכל קבוצות הגיל האחרות.

בכל שנה מתאבדים בישראל בממוצע 80 בני נוער; בנוסף, ישנם עוד עשרות ניסיונות אובדניים. ניתן למנוע את מרבית מקרי ההתאבדות בעזרת התערבות טיפולית וסיוע, הניתנים בזמן. המפתח להצלחה: מודעות, זיהוי סימני מצוקה והפניה לגורמים מטפלים.

מדי פעם מתפרסמות בתקשורת כתבות על מניעת ניסיון התאבדות של נער/ה, בזכות יחידת סייבר הפועלת ברשתות החברתיות - ומאתרת ביטויי מצוקה של גולשים. עם זאת, חשוב לזכור: לא רק מומחי הסייבר צריכים להתגייס למאמץ - אלא גם הורים ואנשי מערכת החינוך, שהאחריות הגדולה הזו מוטלת בראש ובראשונה על כתפיהם.

יש לשים לב מה עובר על הילד - ולהתרשם מהתנהגותו. צילום: שאטרסטוק
יש לשים לב מה עובר על הילד - ולהתרשם מהתנהגותו. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן למנוע התאבדויות של נערים או נערות?

על ההורים ואנשי מערכת החינוך, הבאים במגע עם הילד, להיות ערניים. הדגש הוא על מודעות - ההורים והמורים צריכים לראות את הילד ולהבחין בסימני המצוקה ואותות האזהרה, שקיימים זמן רב - לפני הניסיון האובד

מה הקשר בין נטייה לדיכאון ואובדנות, לבין הפרעת קשב בלתי מאובחנת?

בני נוער הסובלים מהפרעות קשב בלתי מאובחנות חווים קושי רב בתחומים רבים בחיים. הקשיים החברתיים והקשיים הלימודיים שגורמת ההפרעה פוגעים בערך העצמי שלהם; לכך, מתווספים קושי בוויסות רגשי ונטייה לאימפולסיביות, המאפיינים אנשים הסובלים מהפרעות אלה. הצירוף של כל הגורמים האלה מהווה "מתכון מנצח" להתפתחות דיכאון ונטייה אובדנית. פסיכיאטר מומחה יכול לאבחן את כל אלה - ולהציע טיפול מתאים.

לסיכום: הורים, האם הנער המתבגר שלכם סובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: מסתגר, נמנע ממפגשים חברתיים, מאבד תיאבון, עצבני במיוחד, מסרב ללכת לבית הספר - ומתדרדר בלימודים, סובל מירידה בתפקוד ומהפרעת שינה? אל תהיו שאננים: כדאי מאוד לעמוד בקשר עם היועצת בבית הספר; ובמקרה הצורך, לשלוח את הנער בהקדם לייעוץ פסיכיאטרי, העשוי - פשוטו כמשמעו - להציל את חייו.

ד"ר טטאינה שכטמן היא מומחית בפסיכיאטריה של הילד והמתבגר ומומחית בפסיכיאטריה כללית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום