האם קיימת דלקת בגוף?

(206)
לדרג

בדיקת CRP בדם בודקת את רמת החלבון CRP בדם ומהוות סמן לתהליך דלקתי בגוף ולחומרת הדלקת. בניגוד לטענה הרווחת, הבדיקה איננה יכולה לנבא התקפי לב

מאת: ד"ר אילנה גולדינר

CRP - C-reactive protein - הינו חלבון הנמצא בנוזל הדם ומיוצר על ידי תאי הכבד. במהלך תהליך דלקתי, תאי מערכת החיסון מפרישים חלבונים קטנים (ציטוקינים) המגיעים לכבד בזרם הדם ומגרים את תאי הכבד לייצר חלבונים מגיבים שונים, שאחד מהם הוא חלבון ה-CRP. כלומר: ה-CRP מיוצר בגוף בתגובה לתהליך דלקתי.

במקרה של זיהום חיידקי, משערים שה-CRP פועל במקביל ויחד עם מערכת החיסון, כדי להגן על הגוף מפני הפולשים החיידקיים - הוא נצמד לחיידקים ומכין אותם לפינוי שמבוצע ע"י תאי מערכת החיסון. יצוין כי רמת ה-CRP עולה גם כתוצאה מתהליכים דלקתיים שמקורם אינו זיהום.

ה-CRP מיוצר בגוף בתגובה לתהליך דלקתי. צילום: שאטרסטוק
ה-CRP מיוצר בגוף בתגובה לתהליך דלקתי. צילום: שאטרסטוק

מהם התהליכים הדלקתיים במהלכם מיוצר CRP?

חלבון ה-CRP מיוצר בהרבה מאד תהליכים דלקתיים בגוף, כדוגמת: דלקות ריאות; דלקות כרוניות - הקשורות במחלות אוטואימוניות, המתבטאות בתהליכים דלקתיים במערכת העיכול, כדוגמת מחלות מעי דלקתיות.

בהקשר זה, נציין כי CRP מיוצר באופן מוגבר - במקרה של מחלת המעי הדלקתית קרוהן, אולם רמתו איננה עולה במחלת המעי קוליטיס. לכן, בדיקה של רמות ה-CRP בדם, עשויה לסייע באבחנה מבדלת בין שתי המחלות הללו.

כמו כן רמות מוגברות של CRP נמדדות אצל חולים במחלת הפסוריאזיס - מחלה אוטואימונית דלקתית בעור; במקרים בהם יש דלקת גרון חריפה וכו'.

כמו כן, מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שחלבון ה-CRP מיוצר בגוף גם בתהליכים מיקרו דלקתיים, הקשורים בהתפתחות טרשת עורקים (Arteriosclerosis); לחץ דם מוגבר בעורקים הכליליים (Arterial Hypertension) ובמצבים של אי ספיקת לב או אוטם שריר הלב.

האם מדד CRP עשוי לנבא התקף לב?

חשוב לציין כי בניגוד לטענה הרווחת - שרמות מוגברות של CRP יכולות לנבא התקף לב, זהו מדד לא אבחנתי; CRP איננו יכול לאתר מהו המקור לדלקת.

כלומר: כאשר אדם מגיע לחדר המיון עם תסמינים של התקף לב, האבחנה לא תהיה על סמך בדיקת CRP. תוצאות הבדיקה רק יתמכו בכך שקיים תהליך דלקתי בגוף.

נציין כי במקרה שיודעים - באמצעות בדיקות אבחנתיות - היכן בגוף קיים תהליך דלקתי, רמות ה-CRP בדם מספקות אינדיקציה לחומרת הדלקת, לרבות במצבים של אוטם שריר הלב ("התקף לב").

מהי רמת מהימנות בדיקת CRP?

הבדיקה מכסה טווח רחב מאד של ערכי החלבון בדם - ערכים נמוכים מאד וערכים גבוהים מאד; לכן, רמת הניטור של החלבון בדם נחשבת גבוהה ומהימנה.

יחד עם זאת, יש גם מספר בעיות ומגבלות - בשימוש בבדיקתCRP . פרט להיותו מדד בלתי-ספציפי, רמת CRP עלולה להיות מושפעת ממספר גורמים שאינם קשורים למצב דלקתי.

כך, לדוגמא: אצל מטופלים עם פגיעה בכבד - בשל מחלת כבד או צריכת אלכוהול (באופן מתון אם כי כרוני), בבדיקה יכולות להימדד רמות CRP נמוכות בהרבה מאלה שהיו מתקבלות בבדיקה הנערכת לאנשים עם כבד תקין.

לעומת זאת, ניתן לקבל רמות מוגברות כוזבות (false positive) של CRP באנשים עם השמנת יתר קיצונית Obesity)); עם יתר לחץ-דם; בקרב מעשנים ואצל אנשים המקבלים אסטרוגנים.

יתרה מכך: גם במצבים של דיכאון או חרדה, לעיתים ניתן לראות רמות מוגברות של CRP - למרות שאין תהליך דלקתי בגוף, עובדה העלולה לשבש את הפענוח של תוצאות מדידת בדיקה זו.

מתי מבוצעת בדיקת CRP בדם?

בחדר מיון, תבוצע בדיקת CRP באופן גורף - לכל אדם המגיע לחדר המיון ועובר בדיקת דם, בשל חשד לתהליך דלקתי בגוף. כאמור, הבדיקה תאושש או תשלול דלקת וכן תצביע על חומרתה.

הבדיקה מבוצעת באופן גורף - עם ההגעה אל חדר המיון - כדי למנוע המתנה ארוכה בחדר המיון, במקרה שהרופא ידרוש את הבדיקה בהמשך. כאשר הבדיקה נשלחת מחדר המיון, תוצאותיה מתקבלות תוך כ-40 דקות.

בדיקת CRP מבוצעת בכל מחלה הקשורה בתהליך דלקתי ותוצאותיה מסייעות לרופא המטפל להעריך את יעילותו של הטיפול התרופתי כנגד הדלקת. ככל שרמות החלבון יורדות לאחר קבלת טיפול תרופתי - זוהי אינדיקציה להצלחת הטיפול.

כך, לדוגמא: במחלת המעי הדלקתית קרוהן, ניטור רמות ה-CRP בדם, מסייע לקבוע האם חלה הטבה בדרגת הדלקת, בהמשך לטיפול במחלה.

מהן ההוראות לקראת ביצוע בדיקת CRP? האם יש צורך בצום?

הבדיקה הינה בדיקת דם רגילה, ללא צורך בצום.

הבדיקה הינה בדיקת דם רגילה, ללא צורך בצום. צילום: שאטרסטוק
הבדיקה הינה בדיקת דם רגילה, ללא צורך בצום. צילום: שאטרסטוק

מהי המשמעות של תוצאות הבדיקה?

ככל שרמות חלבון ה-CRP בדם גבוהות יותר, כך תהיה אינדיקציה לדלקת חריפה יותר. רמות תקינות הינן בטווח 0-5 מיליגרם לליטר.

מצבי דלקת פעילה או הידבקות טרייה בחיידקים יכולה להעלות את רמת ה- CRPעד לטווח של 40-200 מיליגרם לליטר; הדבקות בקטריאליות חריפות וכן כוויות - יעלו את רמת ה- CRP עד ליותר מ-200 מיליגרם לליטר.

מהי משמעות התוצאות מבחינת סיכון לאירוע לבבי?

מבחינת סיכון לאירוע לבבי: כאשר רמת ה-CRP נמוכה מ-1.0 מיליגרם לליטר, מקובל להניח כי קיים סיכון נמוך למחלת כלי דם; וכאשר רמת ה- CRPנמדדת בין 1.0-3.0 מיליגרם לליטר, מוצע כי קיים סיכון ממוצע לאירוע קרדיו-וסקולארי ואילו ברמת CRP גבוהה מ-3.0 מיליגרם לליטר באופן כרוני - ללא מחלת חום או דלקת ידועה - מקובל להניח שקיים סיכון גבוה יחסית למחלת כלי דם.

לסיכום: רמות החלבון CRP בדם אינן מהוות סמן אבחנתי; ולכן, לא ניתן לומר כי רמות גבוהות יכולות לנבא היכן מתחולל תהליך דלקתי. ניטור רמות החלבון בדם הינו מדד חשוב ביותר - לעצם קיומה של דלקת בגוף ולדרגת חומרתה. כמו כן, מדידת CRP בדם מסייעת לאמוד את הצלחת הטיפול התרופתי, במחלות דלקתיות שונות.

ד"ר אילנה גולדינר היא מנהלת המעבדה לביוכימיה קלינית, בבית החולים איכילוב, במרכז הרפואי תל אביב (ע"ש סוראסקי).

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום