שיקום פה מלא ביום אחד

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם בעיה דנטלית מורכבת? חוששים מטיפול ממושך? כיום ניתן לבצע הכל בטיפול אחד - תחת סדציה: עקירה, טיפול שורש, החדרת שתלים והרכבת גשר זמני

רופא שיניים
077-2311083 (מספר מקשר)

שיקום פה מלא נדרש במקרים שבהם יש חסר של מספר שיניים, או במקרים שבהם יש צורך לעקור מספר שיניים - סמוכות זו לזו, או במקומות שונים בפה. עד לפני מספר שנים, התבצע תהליך שיקום הפה במספר שלבים: בשלב הראשון - נעקרו השיניים; בשלב השני - הוחדרו השתלים; ובשלב השלישי - הונחו הכתרים על גבי השתלים. בתקופה שבין העקירה לבין הנחת הכתרים, היה המטופל מסתובב עם שיניים תותבות (על פי רוב תותבות נשלפות).

מהו טיפול "שיקום הפה ביום אחד"?

בשנים האחרונות התקדם מאוד תחום שיקום הפה. כיום, כבר ניתן לבצע שיקום מלא ביום אחד, שבו עוקרים את השיניים, מבצעים טיפולי שורש (אם יש צורך), מחדירים את השתלים ומרכיבים גשר זמני. הכל, באותו טיפול.

ניתן לבצע שיקום ביום אחד, במקרים שבהם יש חסר גדול של שיניים; במקרים שבהם יש צורך לעקור מספר גדול של שיניים; במקרים שבהם יש חסר שיניים - בלסת העליונה ובלסת התחתונה; ובמקרים שבהם צריך לעקור שיניים טוחנות (בחלק הפנימי של הלסת) - ובמקביל מעוניינים להשחיז ולסדר, באמצעות שתלים, את המראה האסתטי והתפקוד של השיניים הקדמיות (למשל: כאשר השיניים הקדמיות אינן לבנות, יש בהן סתימות ישנות, יש ביניהן רווח או שהן קצת בהטיה).

ניתן לבצע שיקום פה מלא ביום אחד. צילום: שאטרסטוק
ניתן לבצע שיקום פה מלא ביום אחד. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות של שיקום ביום אחד?

מעבר ליתרון האסתטי והתפקודי, יש לשיקום יתרונות רבים נוספים. היתרון העיקרי: עצירה ומניעה של ספיגת העצם. כאשר עוקרים שן - ולא שותלים אלמנט חילופי במקומה, מתחיל תהליך של ספיגת עצם, שעלול להוביל למצב שבו אין מספיק עצם להשתלה - ועולה צורך בניתוח הרמת סינוס, לצורך השתלת עצם. החדרת השתלים מיד לאחר העקירה תעצור את ספיגת העצם ובכך תזרז את תהליך הריפוי ותמנע בעיות מורכבות יותר.

כיצד מתבצע התהליך?

ניקוי והכנה - לפני הטיפול, מנקים את השיניים והחללים שביניהן, על מנת להרחיק חיידקים ומזיקים שונים, שעלולים לזהם את האזור ו/או לפגום בהחלמה.

החדרת השתלים - יכולה להתבצע בשתי גישות:

גישה חופשית - לאחר צילום CT, הרופא פותח את החניכיים, רואה את מצב העצם ומחדיר את השתלים במקומות ובזוויות הנדרשים, בהתאם לשיקול דעתו.

גישה ממוחשבת - כשבועיים לפני שמתחילים את הטיפול, לוקחים מידות ושולחים אותן למעבדה מיוחדת, לצורך הכנת הסד ותכנון השתלים. יוצרים את הסד בהדפסת תלת ממד, עם שרוולים מוגדרים - שדרכם ייקדחו השתלים, ברמת העצם או החניכיים. מקבעים את הסד ללסת המטופל בזמן הניתוח - ודרכו מחדירים את השתלים בזוויות ובמקומות שהוגדרו מראש והותאמו לצורת המנשך המתאימה ביותר לשיקום, כך שניתן יהיה להחדיר את השתל בצורה מדויקת וליצור סגרים בצורה אסתטית ושיקומית נכונה.

הרכבת המבנים - מיד לאחר החדרת השתלים, מרכיבים את המבנים המתאימים.

בגישה החופשית - אם החדרת השתלים נעשית בגישה החופשית, הרופא המטפל מניח את המבנים הזמניים שהכין טכנאי המעבדה - ומשחיז אותם בתוך הפה.

בגישה הממוחשבת - אם החדרת השתלים נעשית בגישה ממוחשבת, המבנים מיוצרים עוד בשלב ההכנה, על פי המידות המדויקות של השתל, כך שניתן להרכיבם מיידית באמצעות הסד.

הרכבת הכתרים - השלב האחרון: הרכבת הכתרים על גבי מבני השתלים.

בגישה החופשית - לאחר הרכבת המבנים, יוצא המטופל עם שיקום זמני נתמך שתלים. כעבור 10 ימים, המטופל מגיע להורדת התפרים; וכעבור כשלושה חודשים הוא מגיע למדידה נוספת, שלפיה מכינים את הכתר (כתר מודבק על מבנה, או גשר מוברג על שתל).

בגישה הממוחשבת - לאחר סיום הטיפול ובהתאם למדידה הראשונית, מייצר הטכנאי את הגשר המוברג או המודבק לשתלים. הכתרים מוכנים תוך 8 שעות - ובערב מגיע המטופל להרכבת הכתרים (עבודה מוברגת על שתלים או עבודה מודבקת על מבנים).

האם כדאי לבצע שיקום ביום אחד תחת טשטוש (סדציה)?

רוב האנשים שנדרשים לטיפולי שיקום נרחבים הגיעו למצב הזה לאחר הזנחה ממושכת של השיניים, שמקורה בדרך כלל בחרדה דנטלית. מאחר שטיפול שיקומי רחב הוא טיפול כירורגי ארוך יחסית, שבו המטופל ער ומודע לקורה סביבו (בניגוד לניתוח כירורגי אחר בבית חולים, למשל) - ניתן לבצע את הטיפול תחת סדציה.

סדציה (טשטוש) מתבצעת על ידי רופא מרדים מומחה בעזרת ציוד ייעודי, ובעזרת רופא מטפל בעל אישור ממשרד הבריאות.

בשונה מהרדמה כללית - תחת סדציה, כל הפונקציות של הגוף עובדות באופן עצמאי; הרופא שולט ברמת הטשטוש ובמשך הטשטוש.

פרוטוקול הסדציה כמעט זהה לפרוטוקול של הרדמה מלאה. לפני הטיפול, מקבל הרופא המרדים את ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לרבות אישורים מרופא המשפחה, תוצאות בדיקות דם אחרונות וכו' - כך שהמינון והבקרה בטוחים ומותאמים למצבו הרפואי.

סדציה (טשטוש) מתבצעת על ידי רופא מרדים מומחה. צילום: שאטרסטוק
סדציה (טשטוש) מתבצעת על ידי רופא מרדים מומחה. צילום: שאטרסטוק

מהם היתרונות בשיקום המתבצע תחת סדציה?

לביצוע שיקום ביום אחד תחת סדציה יש יתרונות רבים, הן מבחינת הרוגע של המטופל והן מבחינה רפואית,
המשמעותי בהם הוא כמובן האפשרות לסיים את הטיפול ביום אחד ולצאת מן המרפאה בתפקוד מלא ועם חיוך אסתטי חדש.

יתרונות נוספים:

למרות שכל הפונקציות של הגוף עובדות באופן עצמאי, המטופל כלל איננו מרגיש את הטיפול והחוויה פחות טראומטית.

במהלך הטיפול המטופל רגוע ומשתף פעולה ולכן אין התנגדות של רקמות השרירים בעת מתיחת השפתיים, הלחיים או פתיחת הפה - מה שמונע התכווצויות שרירים בימים שלאחר הטיפול (כפי שקורה פעמים רבות, לאחר טיפול שאיננו תחת טשטוש).

מאחר שהתרופות (כמו אנטיביוטיקה) ניתנות דרך הווריד, הריפוי מהיר יותר - והמטופל משוחרר לביתו כעבור כחצי שעה מסיום הטיפול. לאחר הטיפול, יש פחות נפיחויות וכאבים.

לסיכום: במקרים רבים, הזנחה ממושכת של בריאות הפה נובעת מחרדה דנטלית. אם אתם סובלים מבעיות במספר שיניים, מומלץ לבצע שיקום פה מלא ביום אחד. הטיפול מתבצע תחת סדציה ויש לו יתרונות רבים.

ד"ר יצחק אידלמן הוא רופא שיניים, העוסק בשיקום ביום אחד.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום