בעיות עצביות בידיים: מדריך

(126)
לדרג
תוכן מקודם

מרגישים עקצוצים בידיים ונימול באצבעות? שימו לב: לעתים, לא מדובר רק במטרד חולף - אלא בבעיה חמורה העלולה לגרום לנזק בלתי הפיך, אם לא תטופל בהקדם

מומחה כירורגיה של היד ,מומחה לכירורגיה של היד
077-2311245 (מספר מקשר)

עקצוץ בכפות הידיים או תחושת נימול באצבעות, המופיעים בתדירות גבוהה ואינם חולפים כעבור חודש-חודשיים, עלולים להתריע על קיום בעיות עצביות, שיש לטפל בהן - מוקדם ככל האפשר - על מנת למנוע נזק בלתי הפיך.

מהו עצב?

עצב הוא שלוחה (הדומה לכבל חשמל) של תא העצב, שנמצא בחוט השדרה - ומגיע עד ליד. אם נתייחס למוח או למערכת העצבים המרכזית כמו אל מחשב, הרי שהעצב הוא ה"כבל" המקשר בין המחשב לאברי המטרה: מהמוח - לחוט השדרה; ומחוט השדרה - אל כף היד.

עקצוץ בכפות הידיים המופיע בתדירות גבוהה מחייב בדיקה. צילום: שאטרסטוק
עקצוץ בכפות הידיים המופיע בתדירות גבוהה מחייב בדיקה. צילום: שאטרסטוק

מהי תסמונת עצבית?

עצב בריא מוליך את האינפורמציה מהמוח לאיבר המטרה (במקרה הזה - כף היד) במהירות מסוימת. אם ישנו לחץ על העצב בצוואר, במרפק, או בשורש כף היד - האזורים שבהם עובר העצב דרך תעלות צרות וסגורות - ישפיע הלחץ על התפקוד של העצב; ויפריע לזרימה של האינפורמציה בתוך העצב. זוהי תסמונת עצבית. במקרה כזה, לא משנה איפה יופעל לחץ על אותו עצב - המוח יקבל את אותה אינפורמציה; והתחושה שתתקבל היא של עקצוצים ותרדמת באצבעות הידיים.

על פי רוב, תחושות התרדמת של כף היד והעקצוץ באצבעות - יופיעו במהלך הלילה; והאדם הסובל ייאלץ להתעורר ולנער את היד. הסיבה לכך היא שבלילה אין פעילות שרירית והגוף צובר נוזלים, המצטברים גם מסביב לעצב - ויוצרים לחץ גדול יותר, שמעצים את התחושה.

מהם הסוגים השונים של התסמונות העצביות בידיים?

כאמור, אזורי הלחץ הם האזורים שבהם עובר העצב דרך מעברים צרים וסגורים; ו-2 התסמונות העצביות העיקריות בידיים, הן בהתאם למקום שבו מופעל הלחץ על העצב: תסמונת התעלה הקרפלית ותסמונת התעלה הקוביטלית.

תסמונת התעלה הקרפלית - התעלה הקרפלית היא התעלה שבתוכה עובר העצב (שנקרא "עצב המדיאנוס"), בשורש כף היד. תעלה זו בנויה מעצמות דמויות קשת.

בנוסף לעצב, עוברים בתעלה זו גם גידים; לכן, זהו אזור צר ולחוץ. כאשר הלחץ על העצב יהיה בתעלה הקרפלית - תחושת הנימול והעקצוצים יורגשו באצבעות 1, 2 ו-3 (אגודל, אצבע ואמה).

תסמונת התעלה הקוביטלית - התעלה הקוביטלית היא התעלה שבתוכה עובר העצב (שנקרא "עצב אולנרי") בחלק החיצוני של המרפק, בין עצמות הומרוס (עצם הזרוע; Humerus) לאולנה. במקרה כזה, כאשר הלחץ על העצב יהיה בתעלה הקוביטלית, תחושת הנימול והעקצוצים יורגשו באצבעות 4 ו-5 (קמיצה וזרת).

תסמונת "מוצאי שבת" (Saturday Night Palsy) - תסמונת עצבית נוספת, הנפוצה בעיקר בקרב שיכורים (ומכאן גם שמה) - שנרדמים מתוך שכרות, כשהראש מונח על היד. תנוחה זו יוצרת לחץ קשה על עצב הרדיאליס, שעובר דרך האמה - אך בעוד שאדם פיכח ירגיש את הלחץ ויזיז את היד - אדם שחושיו קהים לא ישים לב; וראשו יישאר מונח על העצב. כתוצאה מכך, אותם אנשים קמים בבוקר כשהיד שלהם שמוטה לגמרי - והם אינם מסוגלים ליישר את שורש היד ו/או ליישר את האצבעות. זוהי תסמונת קשה מאוד, שמוציאה את היד מתפקוד וחולפת לאט מאוד (לעיתים, רק לאחר חודשים רבים).

מדוע כה חשוב לאבחן?

תחושה של עקצוצים יכולה להיגרם גם כתוצאה מבעיות רפואיות אחרות. כך, למשל: מחלת הסוכרת, שהחולים בה סובלים מתחושת עקצוצים בכל העצבים בגוף ולא רק בעצבים מסוימים. כמו כן: תרדמת בידיים עלולה להעיד על בעיות עמוד שדרה. לכן, אם מדובר בתופעה קבועה, הנמשכת חודש-חודשיים - מומלץ לגשת לרופא ולבדוק אם מקור הבעיה הוא אכן ביד.

למרבה הצער, במשך שנים רבות התעלמו מהבעיות העצביות בידיים - וחשבו כי מקורן הוא בבעיות של עמוד שדרה צווארי. אם לא מטפלים ומורידים את הלחץ שמופעל על העצב (בשורש היד או במרפק) - עלול הלחץ להחמיר ולגרום לנזק בלתי הפיך: לשיתוק מלא של העצב, לנכות קשה של היד ולחוסר תחושה מוחלט באצבעות.

מה כולל תהליך האבחון?

האבחון נעשה באמצעות בדיקה אלקטרומיוגרפית (EMG), המודדת את מהירות ההולכה העצבית של אותו עצב - ומאפשרת זיהוי של המקטע שבו יש האטה במהירות ההולכה (שם נמצאת הבעיה).

הבדיקה היא בדיקה פשוטה, שבה מחברים אלקטרודה אחת קרוב לחלק העליון של העצב ואלקטרודה שניה קרוב לחלק התחתון של העצב (אצבעות כף היד). האלקטרודות מודדות את משך הזמן שבו עובר הזרם - מנקודה א' לנקודה ב'; וכך מאתרות את מיקום הלחץ.

האבחון נעשה באמצעות בדיקה אלקטרומיוגרפית (EMG). צילום: שאטרסטוק
האבחון נעשה באמצעות בדיקה אלקטרומיוגרפית (EMG). צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לטפל?

כשיש לחץ, צריך להסיר אותו - ולכן הטיפול הוא טיפול ניתוחי! קיימים כיום טיפולים שונים, שמשפרים את הרגשתו של החולה, אך אינם פותרים את הבעיה. הלחץ נשאר - וככל שהזמן מתארך, הלחץ מתגבר ועלול לגרום לנזק בלתי הפיך לעצב, שלא ניתן יהיה לתקן גם בניתוח.

ניתוח בתעלה הקרפלית - ניתוח המתבצע תחת הרדמה מקומית וללא אשפוז. בניתוח זה, פותחים את הרצועה שממוקמת בחלק הכפי - ובכך הופכים את התעלה מצינור סגור, לתעלה פתוחה; והעצב שעובר בתוכה איננו לחוץ יותר - וגם לא יהיה לחוץ בעתיד.

ניתוח בתעלה הקוביטלית - למרות שמבחינה אנטומית, התעלה הקוביטלית דומה מאוד לתעלה הקרפלית (שתיהן תעלות צרות, הסגורות ע"י רצועות - ודרכן עובר עצב), זהו ניתוח קצת יותר מסובך: מספר מחקרים מצאו שבזמן כיפוף המרפק, עצב האולנריס נמתח וקוטר התעלה הקוביטלית נעשה צר יותר, בעד כ-50%; לכן, אפשר להזיז את העצב מהמיקום שבו הוא כל הזמן נמתח - ולהעביר אותו למקום נוח יותר (לחלק הקדמי של המרפק), כדי שהבעיה לא תחזור על עצמה. ישנם חילוקי דעות לגבי גישה זו, גם מכיוון שזהו מקומו הטבעי; וגם מכיוון שבהעברה נפגעים גם כלי הדם שמלווים את העצב, מאחר שבשחרור העצב ממקומו - יש לשחרר אותו מכל אספקת הדם שלו. לכן, מעבירים את מיקום העצב. רק במקרים שבהם לאחר שחרור התעלה יש קפיצה של העצב, הוא לא יציב בתעלתו - ויכול לקפוץ קדימה ואחורה בזמן הכיפוף. היות שהקפיצה של העצב אינה בריאה, מייצבים את העצב ע"י העברתו קדימה.

לסיכום: כף היד שלכם כואבת - והכאב איננו חולף? מרגישים זרם טורדני באצבעות? אם התופעה איננה חולפת, חשוב להיבדק. ייתכן כי אתם סובלים מתסמונת התעלה הקרפלית או הקוביטלית. אם שתיתם יותר מדי, נרדמתם כשראש מונח על כף היד - וקמתם עם כף יד שמוטה? ייתכן מאוד שמדובר ב"תסמונת מוצאי שבת". בכל מקרה, חשוב לאבחן בהקדם - לפני שיהיה מאוחר מדי.

ד"ר ע. ינאי הוא מומחה לכירורגיה של היד, מתמחה בטיפול בתסמונות עצביות ומעניק חוות דעת רפואיות לבימה"ש.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר ע. ינאי מומחה כף יד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום