סרטן: מחלימים ושוב חולים

(0)
לדרג

מתוצאות מחקר חדש שנערכו בקרב חולים עם אבחנה של ממאירות חדשה, עולה כי לרבע מהחולים בגילאי 65 ומעלה ול-11% מהחולים מתחת לגיל 65 הייתה ממאירות קודמת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מחקר חדש מצא כי לחלק גדול מהחולים שאובחנו עם ממאירות חדשה, יש היסטוריה של ממאירות קודמת. מתוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology, עולה כי ברבע מהחולים עם סרטן בגילאי 65 שנים ומעלה וב-11% מהמבוגרים הצעירים הייתה היסטוריה של ממאירות קודמת.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי ההימצאות של ממאירויות קודמת בקרב חולים עם אבחנה חדשה של ממאירות. הם התבססו על מאגרי SEER (Surveillance, Epidemiology, and End Results) ומאגרי רישום סרטן (1975-2013) לזיהוי 740,990 חולים עם אבחנה חדשה של ממאירות בין ינואר 2009 ועד דצמבר 2013. הימצאות ממאירות קודמת נבחנה לפי גיל (מתחת ל-65 או 65 שנים ומעלה) והיארעות סוג ממאירות.

החוקרים בחנו את שיעור הימצאות ממאירות קודמת על-בסיס נתוני SEER, המשקפים את סדר כל הגידולים הראשוניים שאובחנו במהלך החיים. היארעות ממאירות סווגה לפי מספר קטגוריות: (1) ממאירות ראשונה או יחידה; (2) ממאירות שניה או יותר באותו אתר גידול ו-(3) ממאירות ראשונית שניה ומעלה באתר אחר.

מבין 765,843 מקרים חדשים של סרטן שאובחנו בין 2009-2013, 141,021 (18.4%) מקרים היו של ממאירות שניה ומעלה. ברבע מהחולים המבוגרים (גילאי 65 שנים ומעלה) וב-11% מהמבוגרים הצעירים עם אבחנה חדשה של ממאירות הייתה היסטוריה של ממאירות קודמת. שיעורי הימצאות ממאירות קודמת נעו בין 3.5% ל-36.9%, בהתאם לסוג הסרטן והגיל, כאשר מרבית הממאירויות הקודמות אובחנו באתר גידול אחר.

חלק משמעותי מהחולים שאובחנו עם ממאירות חדשה בארצות הברית החלימו מסרטן קודם. ייתכן כי חולים אלו הוצאו ממחקרים קליניים ולא יוצגו באופן מספק במחקר תצפיתי, ולא ידוע רבות אודות צרכיי הטיפול באוכלוסיה זו. הבנת האופי וההשפעה של ממאירות קודמת הינה חיונית לשיפור תוצאות הטיפול.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום