ילדים: אסתמה והשמנת יתר

(0)
לדרג

ממחקר חדש שנערך בילדים עם אסתמה עולה כי ילדים הסובלים מהשמנת יתר הם בסיכון מוגבר לפתח סיבוכי אסתמה וליותר אשפוזים בבתי חולים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בילדים עם אסתמה הסובלים גם מהשמנת-יתר שכיחות מוגברת של אשפוזים לבתי חולים בשל סיבוכי אסתמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מיפן, שפורסמו בכתב העת Pediatric Allergy and Immunology.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות קרוב ל-39,000 מכתבי שחרור של ילדים בשנים 2010-2015, תוך סיוג החולים לתת-משקל (8% מהילדים), משקל תקין (75%), עודף-משקל (9%) או השמנת-יתר (8%). לאחר מכן, הם השוו את שיעור האשפוזים החוזרים בתוך 30 ימים, צורך בטיפול נמרץ, העלות הממוצעת של הטיפול בבית החולים ומשך האשפוז הממוצע.

מהנתונים עלה כי בילדים בכל ארבע קבוצות המשקל תועד צורך דומה בטיפול נמרץ וכן סך עלויות האשפוז היו דומות. מתוך הילדים השמנים שאושפזו בשל בעיות אסתמה אקוטיות: ב-26% מהם תועד סיכוי גבוה יותר לאשפוז חוזר לבית החולים בתוך 30 ימים, ומשך האשפוז הממוצע היה מעט ארוך יותר, בהשוואה לזה שתועד בקרב ילדים בעלי משקל תקין.

החוקרים הניחו כי ילדים שמנים היו בסיכוי גבוה יותר לאשפוזים חוזרים. באותה עת, הם לא בטוחים במנגנון הביולוגי המדויק העומד בבסיס הקשר בין אסתמה והשמנה.

גורמי סיכון אפשריים לאסתמה כוללים גיל, מוצא וגזע, מצב סוציו-אקונומי, היענות לטיפול תרופתי, גישה לטיפול רפואי והיסטוריה של סינוסיטיס. החוקרים מציינים סקירה משנת 2013, שכללה 35 מחקרים והגיעו למסקנה כי למגדר תפקיד חשוב, כאשר בבנות שמנות סיכוי גבוה יותר לאבחנת אסתמה, בהשוואה לבנים שמנים.

הקשר בין אסתמה והשמנה עשוי להיות בולט יותר בבנות, בדומה לממצאים ממספר מחקרים קודמים במבוגרים, בהם בנשים שמנות תועד סיכוי גבוה יותר לאסתמה או איזון אסתמה גרוע יותר.

לדברי החוקרים, עדיין אין הסבר משביע רצון באשר למנגנון בבסיס הקשר בין שתי ההפרעות. עם זאת, הורמונים או שינוי הרכב הגוף נקשרו עם הופעה מוקדמת של התבגרות בילדים.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום