טיפול בבעיות ברכיים: כל החידושים

(5)
לדרג
תוכן מקודם

מפרק הברך נחשב "מועד לפורענות" - בכל הגילאים והמגזרים. החדשות הטובות: בזכות ההתקדמות הרפואית, הניתוחים קלים יותר - וקיים סיכוי גדול יותר להצלחת הניתוח

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-2310133 (מספר מקשר)

כאבי מפרקים נחשבים הפרעה שכיחה ביותר באוכלוסייה - ושכיחותם עולה עם הגיל. כאשר מאובחנים כאבי מפרקים, נקבע שהחולה סובל מארתרופתיה - שם כולל למגוון מחלות, הגורמות תסמינים הקשורים למפרקים.

לעיתים, כאבי המפרקים כה חמורים - עד כדי יצירת קושי בתנועה והגבלה תפקודית. לעיתים, יופיעו גם חום מקומי, נפיחות ואודם. מפרקים חולים, הגורמים לכאב והגבלה תפקודית - נחשבים בעיה נפוצה. מפרק הברך "מוביל", ביחס ליתר המפרקים, הן מבחינת היקף הפגיעות - והן מבחינת חומרתן. הקושי התפקודי בעקבות הפגיעות - חמור במיוחד.

מהם הגורמים לכאבי מפרקים?

קיימים גורמים רבים ומגוונים - לתסמינים המערבים מפרקים. ניתן לחלק אותם למספר קבוצות עיקריות: 1. מחלות ניווניות או תהליכים ניווניים; 2. מחלות דלקתיות; 3. טראומה: תאונות וחבלות.

המשותף לכל המצבים הללו הוא התוצאה: כאבי מפרקים - שמקשים במידה זו או אחרת על האדם; ופוגעים באיכות חייו ובתפקודו.

כאבי ברכיים נגרמים על רקע שחיקה, פגיעה או מחלה. צילום: thinkstock
כאבי ברכיים נגרמים על רקע שחיקה, פגיעה או מחלה. צילום: thinkstock

מדוע כאבי מפרקים פוגעים באיכות החיים?

מפרק הברך הוא איבר תנועה מרכזי - ומכאן חשיבותו. מפרק הוא למעשה מפגש בין עצמות, המצוי במספר נקודות בגוף - ומאפשר את התנועה. מפרק הוא איבר התנועה של מערכת השלד; כאשר איבר זה נפגם - התנועה נפגמת; והמשמעות עלולה להיות כבדת משקל.

לכל אחד מהמפרקים השונים (קרסול, ברך, מפרק הירך, מרפק, מפרק שורש כף היד וכתף) - יש מבנה ייחודי. פגיעה במפרק - גוררת הגבלה בתפקוד הכללי; משמעות הפגיעה הינה כאבים בחומרה משתנה, קושי תפקודי - ברמה זו או אחרת - וחיפוש אחר פתרונות, שיאפשרו למטופל להמשיך ולחיות באיכות חיים סבירה.

מדוע כאבי מפרקים הופכים נפוצים יותר עם הגיל?

המפרקים - בעיקר מפרקי הברך והירך - נתונים לכוחות משמעותיים, לאורך כל החיים. המפרקים נושאים את משקל הגוף - ומסייעים לאדם לנוע. כל מפרק בנוי בעיקרו מרקמת סחוס וממבנים נוספים (כגון רצועות) שמייצבים את המפרק. בכל אחד מהמבנים הללו חלה שחיקה עם השנים - ורבים מהאנשים מדווחים על כאבי מפרקים, עם חלוף השנים.

כאמור, המפרק ה"בעייתי" ביותר הוא מפרק הברך, הנוטה להיפגם מהר יותר - ובאופן חמור ומשמעותי יותר, יחסית ליתר המפרקים. להבדיל ממפרקים אחרים, בעיות בברך שכיחות בכל קבוצות הגיל - ולא מאפיינות מבוגרים בלבד.

מהן הפגיעות הנפוצות בברך?

כאבי ברכיים נגרמים על רקע שחיקה, פגיעה או מחלה - בכל אחד מחלקי הברך. מפרק הברך הוא מפרק הכולל שני סחוסים, המשמשים בולמי זעזועים - ונוטים "לחטוף" את כל המכות, העומסים והלחצים, לאורך החיים.

בולם הזעזועים בברך קרוי מיניסקוס (קיים מיניסקוס פנימי ומיניסקוס חיצוני). הפגיעה השכיחה היא קרע במיניסקוס. כמו כן, קיימות בברך רצועות מייצבות, הכוללות רצועה קדמית ואחורית; ושתי רצועות בצדי המפרק.

רבות מהבעיות הקשורות לרצועות בברך מערבות בעיקר את הרצועה הקדמית הצולבת. עוד נפוצות פגיעות בברכיים על רקע פריקת פיקה, נעילת מפרק (נעילה של הברך), קרעים ברצועה, קרעים במיניסקוס ודלקות במפרק, לרבות דלקות גידים.

מהו הטיפול בבעיות ברכיים?

כמובן שהדבר תלוי בבעיה - וברקע לכאב הברכיים. למטופל המתלונן על כאבי ברכיים, ייערכו בדיקות מתאימות. לאחר שתתקבל אבחנה - יותאם הטיפול. כאבי ברכיים יכולים להיות בעלי אופי חולף.

למשל: חבלה קלה - מנוחה, קומפרסים וחבישה אלסטית, יובילו להחלמה איטית והדרגתית. עם זאת, למרבה הצער, כאשר מדובר בבעיות מורכבות יותר ומצבים פתולוגיים בברכיים - עקב בעיות מכניות, שינויים ניווניים, חבלות או מחלות זיהומיות - אין טיפול פשוט בברכיים. במצבים אלה, בעיות ברכיים נחשבות בעיות אורתופדיות המצריכות התערבות ניתוחית .

מה עושים, במצב בו אין טיפול?

הטיפול בבעיות ברכיים הוא במהותו ובעיקרו טיפול סימפטומטי, המתמקד בהפחתת הכאב, "הרגעת" הדלקת באזור - עד כמה שניתן; וטיפול שיקומי תומך, שיאפשר למטופל לתפקד באופן הטוב ביותר - למרות הכאבים וההגבלה התפקודית.

מטרה נוספת של הטיפול היא למנוע החמרה של המצב. באופן גס, ניתן לקבוע כי עיקרו של טיפול בבעיות ברכיים הינו טיפול בכאב. החדשות הטובות הן שבתחום הטיפול בכאבי ברכיים - נרשמו מספר הישגים, בשנים האחרונות.

כיצד מטפלים בכאבי ברכיים? מהם החידושים בטיפול בכאבי ברכיים?

על פי רוב, מתחילים בטיפול שמרני - על מנת להתמודד עם כאבי ברכיים. בלית ברירה, ממשיכים לטיפול כירורגי ניתוחי. הטיפול השמרני כולל טיפול במשככי כאבים, לצד טיפול תומך באמצעות פיזיותרפיה. מי שסובל עדיין מקושי תפקודי, יפנה לטיפול פחות שמרני - אך לא כירורגי.

מדובר בטיפול בהזרקות. לשם שיכוך כאבים, נהוג וניתן להזריק לברך פגועה - סטרואידים, תכשירי חומצה היאלורונית וחומרים מאלחשים ו/או מסככים. בהקשר של הזרקות, נרשמת התפתחות משמעותית בתחום הרפואה הרגנרטיבית.

מהי רפואה רגנרטיבית?

מדובר בתחום מחקר רפואי שהופך פופולרי יותר ויותר - ואף רושם הישגים בשנים האחרונות. תחום זה מתמקד בריפוי רקמות, באמצעות רקמות קיימות. כלומר: מבוצעת הזרקה של תרכובות שונות של תאים וחומרי ריפוי - במטרה ליצור תהליך רגנרציה שיתרום לריפוי הרקמה, או לפחות לבלימת הפגיעה המתמשכת בה.

מי שאיננו מצליח להיעזר באחד מהטיפולים הללו - ומדווח על מגבלות תפקודיות רבות, כאבים עזים ופגיעה באיכות החיים - יכול לשקול ביצוע טיפול כירורגי בברך החולה.

עיקרו של טיפול בבעיות ברכיים הינו טיפול בכאב. צילום: thinkstock
עיקרו של טיפול בבעיות ברכיים הינו טיפול בכאב. צילום: thinkstock

האם הכוונה לניתוחי ברכיים?

כן. טיפולים פולשניים בבעיות ברכיים אינם נדירים - וכיום רובם ניתוחים ארתרוסקופיים. הכוונה לניתוחים זעיר פולשניים, במהלכם נעשה שימוש במכשור רפואי מתקדם, המאפשר טיפול ברצועות ו/או במיניסקוס, מבלי "לפתוח" את הברך. הניתוח מתנהל דרך פתח זעיר בדופן הברך - דרכו מוחדר סיב אופטי ומכשור ייעודי, המאפשר לבצע את הפעולות הנדרשות.

כמו כן, במקרים קשים, מומלץ לבצע החלפות מפרק ברך חלקיות או שלמות. זוהי פעולה שתצריך ניתוח פתוח - ולרוב לא ניתן להשלים אותה בארתרוסקופיה. ניתוח להחלפת מפרק ברך נחשב אמנם מורכב יותר מניתוח ארתרוסקופי בברך - אולם התוצאות הניתוחיות מצוינות. 95% הצלחה יעידו על כך. גם בתחום החלפת מפרק הברך, נרשמו הישגים חדשים והתפתחויות חשובות.

מהם החידושים הנוגעים לניתוח החלפת מפרק ברך?

כיום, ניתן לבצע החלפות מפרק בעזרת מחשב וטכנולוגיית תלת ממד. לאחר ביצוע CT של הברך, נבנה שתל מתאים ומדויק למטופל - ונרקמת תכנית ניתוחית אישית ומדויקת, המסייעת בביצוע התאמות, פעולות מגוונות ואף במהלך ביצוע ההשתלה.

יישום מודל תלת ממדי במהלך ניתוח להחלפת מפרק ברך, מאפשר הענקת טיפול כירורגי אופטימלי - למי שנזקק לכך. תכנון ממוחשב של הניתוח מקצר את מהלכו - ומשפר את התוצאות, הודות לשיפור הדיוק וההתאמה. זאת, תוך אפשרות לביצוע פעולות נדרשות - בזוויות ומישורים מאתגרים.

לסיכום: סובלים מכאבי ברכיים? אתם לא לבד! הרבה אנשים, בכל גיל - סובלים מבעיות בברכיים. רפואה רגנרטיבית וניתוחים חדשניים יסייעו לכם בטיפול בבעיה - ובשיקום התפקוד היומיומי.

ד"ר גבריאל נירנברג הוא מומחה לכירורגיה אורתופדית ורפואת ספורט.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום