סימון המזון: החל משנת 2020

(0)
לדרג

תקנות סימון המזון אושרו היום בוועדת הבריאות של הכנסת בפה אחד וללא החרגות. התקנות ייכנסו לתוקף בעוד שנתיים ובשני שלבים

מאת: מערכת zap doctors

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (20.12) בפה אחד (כל 15 בעלי זכות ההצבעה בוועדה) את תקנות סימון המזון הארוז. לפי התקנות, מזון המכיל כמויות גבוהות של סוכר, נתרן ו/או שומן רווי יסומן במדבקות אדומות ועליהן כיתוב לבן: שומן רווי בכמות גבוהה, נתרן בכמות גבוהה, סוכר בכמות גבוהה. התקנות מבהירות כי אם אין סימון אדום על אריזת המזון, אין זה מצדיק הצגה של המזון כבריא, מומלץ או מאושר על ידי משרד הבריאות.

עיקרי החלטות הוועדה:

לא יוחרגו מהתקנות: גבינה צהובה, גבינות קשות וחצי קשות, תחליפי מזון לפעוטות בני שנה ומעלה, אריזות שקופות (אלא אם סומנו יחידות המזון שבתוכן), פורמולות לצורך הרזיה והפחתת משקל, שמן קוקוס, שמן דקל.

כן יוחרגו מהתקנות: יחידת מזון ששטח קדמת האריזה שלה אינו גדול מ-25 סמ"ר, מרקים יבשים, מזון המורכב מרכיב אחד בלבד (גם אם הוסף לו תבלין אחד), אבקת תיבול ותערובת תיבול, משקה משכר, שמני מאכל צמחיים ושמן זית אשר עומדים בתקן.

כמות הנתרן ל-100 מ"ל מזון מוצק שתסומן במדבקה אדומה תהיה 300 מ"ג ומעלה, ולא 400.

התקנות ייכנסו לתוקף ב-1 בינואר 2020 בשני שלבים (במקום שלושה); בשנה הראשונה יהיו הקלות בקריטריונים לסימון במדבקה אדומה; מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע כי הדבר הכרחי בשל מגבלות רגולטוריות (החוק שיזמה שרת המשפטים לפיו שינוי בסימון מזון ייכנס לתוקף שנתיים לאחר תום השנה שבה נחקק, אלא אם ועדה מייעצת מחליטה אחרת).

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי הוא שבע רצון מהמהלך שייטיב עם בריאות הציבור: "מדובר ברפורמה ענקית שנתקלה בלא מעט התנגדויות ולחצים מהארץ ומחול וצלחנו מכשול עצום היום בכנסת, אני מודה לכל חברי הכנסת שתמכו במהלך שלנו, בראש ובראשונה לח"כ הרב יעקב ליצמן שיזם את הרפורמה כשר בריאות והוביל אותה כמעט עד קו הגמר בנחישות ומנהיגות ולח"כ אלי אללוף יו"ר הוועדה שהוביל את הדיונים המורכבים במהירות וביעילות". לגבי התנגדותו להחלת הרפורמה בשלב אחד בלבד הוא הסביר כי: "אנחנו לא רוצים שהלקוחות ייכנסו לסופר והכל יהיה צבוע באדום. עדיף שהחך הישראלי יתרגל לטעמים החדשים בהדרגה. ההצעה היא מידתית וסבירה. אני לא רואה בתעשייה אויב". עוד אמר כי: "אנחנו פועלים על פי החוק ובסופו של דבר תהליך סימון המזון התקצר והמועד הסופי נקבע מוקדם מהתכנון המקורי, כי המטרה שלנו היא לא שיהיו הרבה סימונים אדומים, אלא שהיצרנים ישנו את הרכב המוצר."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום