מוגנות מהריון, בסיכון לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר בין טיפול הורמונלי למניעת הריון לבין העלייה בסיכון לאובדנות. נערות מתבגרות מצויות ברמת הסיכון הגבוהה ביותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

בנשים הנוטלות טיפול הורמונלי למניעת הריון קיים סיכון מוגבר לניסיון אובדני ואובדנות, כאשר הסיכון היחסי הגבוה ביותר תועד בקרב מתבגרות. כך עולה מתוצאות מחקר חדש מדנמרק, אשר פורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת American Journal of Psychiatry.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות מדגם ארצי של נשים בגילאי 15 שנים ומעלה, במטרה לבחון את הקשר בין טיפול הורמונלי למניעת הריון ובין הסיכון לניסיון אובדני ראשון או אובדנות. המחקר לא כלל נשים עם ניסיון אובדני קודם, טיפול בנוגדי-דיכאון, אבחנה פסיכיאטרית, אבחנת ממאירות או אבחנה של קריש דם ורידי מאחר וגורמים אלו עשויים להשפיע על השימוש באמצעי מניעה הורמונליים ועל הסיכון לאובדנות.

קרוב לחצי מיליון נשים היו במעקב לאורך תקופה ממוצעת של כשמונה שנים. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 21 שנים; 6,999 ניסיונות אובדניים ראשונים ו-71 נסיונות אובדניים נכללו במחקר. הסיכון לניסיון אובדני ראשון ואובדנות היה מוגבר בקרב אלו שנטלו בהווה טיפול הורמונלי למניעת הריון או אלו שהשתמשו בהן לאחרונה, בהשוואה לנשים שמעולם לא נטלו אמצעי מניעה הורמונליים.

מתבגרות היו רגישות יותר מנשים מבוגרות להשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים על הסיכון לניסיון אובדני ראשון. בנוסף, הסיכון לניסיון אובדני השתנה לפי סוג האמצעי ההורמונלי למניעת הריון: עלייה של כ-90% עם גלולות משולבות, 129% עם תכשירים המכילים פרוגסטין בלבד, 258% עם טבעת נרתיקית ועלייה של פי למעלה משלוש עם מדבקה למניעת הריון.

הקשר בין אמצעי מניעה הורמונליים ובין ניסיון אובדני ראשון הגיע לשיא לאחר חודשיים של טיפול; עם מגמת ירידה שתועדה לאחר שנה של טיפול. הירידה בסיכון לאובדנות שנה לאחר השימוש נבעה ככל הנראה מהוצאת נשים שפיתחו הפרעות מצב רוח לאחר התחלת הטיפול באמצעי מניעה הורמונליים.

החוקרים מסכמים כי חמישה מחקרים בחנו את הקשר בין ניסיון אובדני ואובדנות בקרב נשים שנטלו טיפול הורמונלי למניעת הריון. כל חמשת המחקרים הדגימו סיכון מוגבר, אם כי עליות אלו בסיכון היו מובהקות סטטיסטית רק באחד מהמחקרים הללו. לדבריהם, יש להגביר את המודעות להשלכות האפשריות על מצב הרוח של חשיפה חיצונית להורמון מין נקבי. לאור החומרה של תופעות לוואי אפשריות אלו, יש לעדכן את אנשי הצוות הרפואי הרלבנטיים והנשים המתחילות בטיפול הורמונלי למניעת הריון.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום