הרמת חזה: להרגיש שוב צעירה

(6)
לדרג
תוכן מקודם

הנקה, ירידה במשקל, גנטיקה ושינויים הורמונליים: השנים חולפות - והמראה האסתטי של השדיים נפגם. ניתוח הרמת חזה הוא הפתרון היעיל היחיד

רופאה מנתחת פלסטית ,מומחית לכירורגיה פלסטית
077-2311117 (מספר מקשר)

לאחר ירידה ניכרת במשקל, בעקבות הריון ולידה, בסיומה של הנקה או כחלק טבעי מתהליך ההזדקנות - מרבית הנשים חוות תהליך של התדלדלות, התרוקנות וצניחה של השדיים. האיבר הנשי גדוש המטענים והמשמעויות משפיע על התחושה האישית ועל המראה האסתטי של הנשים. רבות מהן בוחרות שלא להשלים עם רוע הגזירה - ולהשיב את המראה הצעיר, הרענן והנשי לחזה שלהן. האמצעי היעיל היחיד שמאפשר את הגשמת החלום הוא ניתוח הרמת חזה.

למי מתאים ניתוח להרמת שדיים?

על פי רוב, הניתוח מתאים לנשים שסיימו את פרק ההריונות, הלידות וההנקות - והן מצויות בעשור הרביעי לחייהן ושואפות להרים את החזה שלהן, שעבר שינוי צורה משמעותי, מבחינה אסתטית.

עם זאת, פעמים רבות, גם נשים צעירות ואפילו נערות - זקוקות לניתוח הרמת שדיים. למעשה, ניתוח הרמת שדיים מתאים לכל מי שהחזה שלה מדולדל, מרוקן, צנוח ונפול - והיא מעוניינת בעיצוב והרמת השדיים. יש לזכור כי חזה צנוח ונפול - איננו אופייני רק לקבוצת גיל מסוימת, אלא יכול להופיע בקרב נשים בכל גיל, על רקע גורמים מגוונים.

הניתוח מתאים לכל מי שהחזה שלה מדולדל, מרוקן, צנוח ונפול. צילום: thinkstock
הניתוח מתאים לכל מי שהחזה שלה מדולדל, מרוקן, צנוח ונפול. צילום: thinkstock

מהם הגורמים לתהליך צניחת השדיים, בקרב נשים?

רקמת השד הנשי מורכבת משומן, שריר, בלוטות ועור. עם הזמן, בעקבות כוח המשיכה ותהליך טבעי של רפיון בשרירים, דלדול רקמות שומן ואיבוד רקמות האחראיות על גמישות העור - מתחיל השד לאבד מצורתו הטבעית. שד עומד זקוף - אך מתחיל לצנוח באופן טבעי, בדרך כלל לקראת סיום תקופת גיל ההתבגרות. תהליך זה נמשך ומתגבר לאורך השנים. תהליך צניחת השדיים הנשיים מואץ על ידי גורמים שונים, כגון: אובדן משמעותי של משקל גוף, "דיאטות יו-יו" ("אקורדיון": ירידה ועליה במשקל), הריונות, לידות, שינויים הורמונליים והנקה. כמובן שעל כל התהליך ומאפייניו משפיעה גם הנטייה הגנטית של האישה, שתורמת למידת הצניחה של השדיים, העיתוי והחומרה של המצב.

האם ניתוח להרמת חזה נחוץ גם במקרים אחרים?

כן, במקרה בו קיימת א-סימטריה בין השדיים. נכון, אמנם, כי שדיים הן איבר זוגי - שחלקיו אינם זהים לחלוטין; ואין סימטריה מלאה בין שני השדיים. עם זאת, בקרב נשים מסוימות - ובכללן נערות בגיל ההתבגרות - ישנו חוסר סימטריה מובהק ובולט בין השדיים. במקרים אלה, יש שד אחד גדול יותר מהשני ו/או צנוח יותר מהשני -ואז יכול להידרש ניתוח פלסטי בשדיים, שיכלול הרמת חזה ו/או הקטנה והגדלה של החזה.

א-סימטריה של השדיים הינה אחד הגורמים השכיחים, לצורך בניתוח פלסטי בחזה, בקרב נערות צעירות. במקרים אלה, הגיל הצעיר של המנותחת מעורר לא מעט שאלות.

האם יש גיל מינימום, בו ניתן לבצע ניתוח הרמת שדיים?

ככלל, ניתן לבצע ניתוח פלסטי בחזה גם לנערות צעירות, אולם יש חשיבות רבה להמתין עם ביצוע הניתוח, עד לסיום ההתבגרות וההבשלה הפיזית. לא מומלץ לבצע הגדלת חזה, הרמת חזה או הקטנת חזה - לפני שהשדיים מיצו את תהליך צמיחתם והבשלתם.

כמו כן, יש לתת את הדעת לעניין גילן הצעיר של המנותחות - ולדאוג למערך תמיכה, הסבר, ליווי ותיאום ציפיות, המותאם למורכבות הייחודית של גיל ההתבגרות - ולמטען הייחודי שנושא עמו האיבר הנשי רב המשמעויות.

האם ניתן להרים שדיים - וכיצד?

למרבה הצער, לא ניתן לבלום את תהליך צניחת השדיים - ואין כל פתרון אסתטי ו/או תזונתי ו/או ספורט כלשהו, שיכולים להועיל לשיפור המראה האסתטי של חזה צנוח. האמצעי היחיד שמאפשר לשפר את המראה של חזה מדולדל, מרוקן וצנוח - הינו ניתוח פלסטי להרמת חזה. אשה שמראה החזה מפריע לה ופוגם בתחושותיה, בטחונה העצמי ודימויה האישי - יכולה להסתייע בפתרון כירורגי זה.

מה כולל ניתוח הרמת שדיים?

ישנם מספר ניתוחי הרמת חזה, הנבדלים אחד מהשני במהלך הניתוח ו/או בטכניקות הניתוחיות המיושמות במהלכו. ככלל, כל הניתוחים שואפים לשנות את מראה השד על ידי הרמתו, מיקום הפטמה במיקום הרצוי מבחינה אסתטית ועיצוב השד, במנח מתאים ורצוי.

הבחירה בניתוח הרמת חזה מתאים תלויה במשתנים רבים ומגוונים, שבעיקרם כוללים את מצב השדיים, מראה השדיים ומנח השדיים - טרם הניתוח. בהתאם לכל אלה, יכלול ניתוח להרמת חזה אחת או יותר מהפעולות הבאות: הסרת עודפי עור, הקטנה ו/או הגדלה של החזה, הכנסת שתל סיליקון, הקטנת קוטר הפטמה ועוד.

ככל שהניתוח יכלול יותר פעולות, כך הוא ייחשב מורכב יותר ואף יימשך זמן רב יותר. השפעה נוספת של מהלך הניתוח היא גם על הצלקות.

מהן הצלקות הצפויות, לאחר ניתוח להרמת שדיים?

הכל תלוי במצב הראשוני של השדיים ובשאלה עד כמה החזה נפול ואיזה פעולות ניתוחיות נחוצות, על מנת לשפר את מראה החזה. במצבים "קלים" יותר, הניתוח יהיה כרוך בצלקות קטנות ונסתרות; עם זאת, לשם הרמת חזה מאד נפול, שהרמתו מחייבת, בנוסף לכריתת עודפי עור, גם עיצוב השד ו/או הכנסת שתל סיליקון ו/או עיצוב העטרה - הצלקות יהיו סביב הפטמה, וכן לאורך השד, בין הפטמה לקפל התת שדי.

מהן התוצאות הצפויות של הניתוח?

כאשר נעשית בדיקה מדוקדקת של המטופלת טרם הניתוח ונעשה תהליך של הסבר ותיאום ציפיות, ישנה שביעות רצון גבוהה ביותר מניתוח זה. הנשים זוכות לחזור למראה אסתטי של החזה, כפי שהיה בעבר, בהיותן צעירות.

חלק מהניתוחים להרמת חזה כוללים הכנסת שתלי סיליקון. צילום: שאטרסטוק
חלק מהניתוחים להרמת חזה כוללים הכנסת שתלי סיליקון. צילום: שאטרסטוק

לכמה זמן נשמרות תוצאות הניתוח?

ככלל, גם לאחר הניתוח - כוח המשיכה צפוי לנצח; והחזה יחזור לצנוח. עם זאת, לרוב, מידת הצניחה תהיה פחות משמעותית - מהמצב טרם הניתוח. הבשורות הטובות הן שלרוב מדובר בתהליך ארוך - כך שיש לאשה זמן לא מבוטל, ליהנות מתוצאות הניתוח.

בהקשר זה, יש לציין כי ישנם מספר גורמים שמשפיעים על הליך הצניחה המחודש של השדיים - תהליך שיזורז עקב שינויי משקל, הריונות, לידות והנקות. בכל מקרה, על פי רוב, השדיים יישמרו עומדים וזקופים, לתקופה בת מספר שנים - עד שיצנחו שוב.

מה כולל תהליך ההחלמה מניתוח הרמת חזה?

גם כאן, התשובה תלויה בסוג הניתוח והיקפו. במרבית המקרים, המנותחת משוחררת לביתה באותו יום, או לאחר לילה אחד של אשפוז. היא צפויה לחוש כאבים ולסבול מנפיחויות ושטפי דם באזור. כעבור מספר ימים, הכאבים נעלמים בהדרגה - ורוב המנותחות חוזרות לשגרת העבודה בחלוף שבוע. לאחר כחודש, ניתן לשוב לתפקוד מלא לגמרי - לרבות קיום פעילות גופנית.

לסיכום: סיימתן את פרק ההריונות, הלידות וההנקות - ואתן מרגישות שהחזה שלכן כבר "לא מה שהיה פעם"? ניתוח הרמת חזה יסייע לכן לנסוע אחורה ב"מנהרת הזמן" ולהרגיש שוב צעירות.

ד"ר דנה אגוזי היא כירורגית פלסטית, מנהלת מחלקת פלסטיקה בבי"ח קפלן.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום