ציפויי חרסינה (למינייט): חיוך הוליוודי מושלם

(28)
לדרג
תוכן מקודם

השיניים מוכתמות ואינן מסודרות בקשת יפה? החיוך נבוך - וחושף שיניים פגומות? יש פתרון מצוין: ציפוי חרסינה לשיניים - מענה אסתטי מושלם

רופא שיניים
077-2310928 (מספר מקשר)

המודעות ההולכת וגדלה לתחום האסתטיקה (בכלל) ולתחום אסתטיקת הפה (בפרט) גורמת לכך שרבים מבקשים לשפר את מראה החיוך שלהם ולתקן פגמים קטנים - מבלי לבצע כתרים על גבי השיניים. הטיפול האסתטי הפופולרי ביותר למטרה זו הוא ציפוי חרסינה (למינייט), המעניק לשיניים ולחיוך מראה מושלם.

מהו ציפוי למינייט?

ציפויי חרסינה (laminates) הם ציפויים דקים מאוד, אשר עשויים מחרסינה בעלת שקיפות גבוהה - המודבקים על גבי השיניים הקיימות, במטרה לשפר משמעותית את המראה האסתטי של הפה. ציפויי החרסינה מודבקים בעזרת דבקים חזקים מאוד, בטכניקת צריבת אמייל השן, מה שמקנה להם חוזק ועמידות לאורך זמן.

ציפויי חרסינה מודבקים על גבי השיניים הקיימות. צילום: thinkstock
ציפויי חרסינה מודבקים על גבי השיניים הקיימות. צילום: thinkstock

למי מיועדים ציפויי למינייט?

הציפוי מיועד לכל מי שמעוניין לתקן פגמים אסתטיים ולשפר את מראה השיניים והחיוך, לרוב לצורך תיקונים אסתטיים של 6-8 השיניים הוויטאליות (חיות) הקדמיות בלסת העליונה.

מה ניתן להשיג בעזרת ציפוי השיניים?

הלבנת שיניים - במקרים שבהם השיניים מוכתמות או שצבען כהה, כתוצאה ממחלה או משימוש באנטיביוטיקה בילדות; כאשר חומרי ההלבנה הכימיים אינם משפיעים בצורה אופטימלית.

אחידות אורך השיניים - הארכת שיניים קצרות או שחוקות והשלמתן לאורכן המקורי.

צמצום מרווחים - הרחבת שיניים צרות וסגירת מרווחים קיימים בין השיניים.

שיפור מראה החיוך - שינוי מיקום קו אמצע החיוך, הסתרת סתימות ישנות או שחזורים ישנים; ויצירת "אשליה" של קשת סדורה, על ידי הנחת ציפוי עבה על שן שקועה; וציפוי דק על שן שאינה שקועה.

יישור קל - תיקון מצבי רוטציה (סיבוב) קלים של השיניים בקשת העליונה.

חלקות פני שטח השיניים - מילוי פגמים אנטומיים כמו שקעים, בליטות או שברים קטנים.

למי לא מתאימים הציפויים?

הציפויים אינם מתאימים לאנשים הזקוקים ליישור שיניים מסיבי.

לא ניתן לבצע ציפויים על גבי שיניים שכבר מוכתרות. במקרה כזה הטיפול האסתטי המקובל הוא החלפת הכתרים הקיימים לכתרים אסתטיים העשויים מזרקוניה.

בדרך כלל לא מבצעים ציפויים על גבי שיניים שעברו טיפול שורש. הסיבה היא, כי ברוב המקרים שיניים אלה הן בעלות כותרת הרוסה. האפשרות היחידה לשיקום במקרה זה היא ביצוע כתר החובק ומקיף את כל כותרת השן, בעוד שהציפויים מודבקים רק על גבי החלק הקדמי של השן ואינם חובקים את כל השן.

כיצד מתבצע הטיפול?

שלב ההדמיה: בשלב הראשון, לאחר שמוודאים שהמטופל מתאים לציפוי - מבצעים סדרת צילומים וסריקה ממוחשבת של לסת המטופל. בשלב השני, המעבדה מכינה הדמיה ממוחשבת של התוצאה הסופית, על מנת להראותה למטופל. על פי הדמיה זו ניתן גם להדפיס מודל תלת ממדי וליצור שבלונה, בעזרתה ניתן להדגים למטופל את התוצאה באופן ממשי בתוך הפה - כל זאת מבלי לגעת עדיין בשיניים. בנוסף לצורה, בוחרים יחד עם המטופל גם את גוון הציפויים. לרוב, מתאימים את הצבע לשיניים התחתונות הקיימות. במקרים שבהם השיניים התחתונות מוכתמות, צהובות או כהות - משלבים הלבנת שיניים בלסת התחתונה.

שלב ההכנה: על מנת להדביק את הציפויים, מסירים שכבה בעובי של כחצי מילימטר בממוצע משטח הפנים הקדמי של השן. הציפוי נדבק הכי חזק לאמייל של השן; לכן, מקפידים להישאר בגבולות האמייל - וכך מבטיחים הדבקה חזקה ופחות רגישות לאחר הטיפול. בטיפול הראשון, עושים הכנה של כל השיניים ולאחר מכן, לוקחים מידה. בתום תהליך הכנת השיניים, מניחים ציפויים זמניים, שאיתם הולך המטופל הביתה. המידה נשלחת למעבדה שמייצרת את הציפויים, בהתאם להדמיה ולצבע שנבחר עם המטופל.

שלב ההדבקה: לאחר כשבוע, מקבלים את ציפויי החרסינה - ומדביקים אותם (אחד אחד) על גבי השיניים.
זהו הליך חשוב מאוד ונדרשת הקפדה יתרה על כל הכללים, על מנת שההדבקה תהיה חזקה ולטווח ארוך.

מהם היתרונות של ציפויי החרסינה?

שמירה על חומר השן - מכיוון שהסרת חומר השן היא מעטה (ציפוי חרסינה מצריכים הסרה בשיעור 0.3-0.8 מ"מ מחזית השן, לעומת הסרה בשיעור 1.5-2 מ"מ, לצורך התקנת כתר) ונעשית מחזית השן בלבד - ניתן במקרים רבים להימנע מביצוע טיפולי שורש ולשמור על חיות השיניים.

לכן, במקרים רבים שבהם נהגו בעבר לשקם בעזרת כתרים, ניתן כיום לשמור על חומר השן ולהעניק - בעזרת ציפויי החרסינה - מענה אסתטי ותפקודי לשנים רבות.

מניעת פגיעה בחניכיים ובחוזק השיניים החניכיים מגיבות מצוין לציפויי החרסינה ושומרות על מראה טבעי ובריא. ברוב המקרים, אין צריך לחדש את הציפויים, אלא אם הציפוי נשבר - כתוצאה מחבלה או נגיסה במשהו קשה (בדומה לנזק שנגרם לשן).

מראה טבעי מאחר והציפויים בעלי שקיפות גבוהה, הם מאפשרים מעבר אור דרך השן הטבעית; ולכן, מתקבל מראה טבעי.

עמידות לאורך זמן - הציפויים עשויים מחומרים שעמידים נגד כתמים; ולכן, אינם משנים את צבעם. בנוסף, אין בציפויים אלמנט מתכתי - ולכן אין "פסים שחורים" (פסי המתכת שרואים בדרך כלל סביב כתרים), גם אם החניכיים נסוגות - המראה נותר יפה.

הציפויים בעלי שקיפות גבוהה, ולכן מתקבל מראה טבעי. צילום: thinkstock
הציפויים בעלי שקיפות גבוהה, ולכן מתקבל מראה טבעי. צילום: thinkstock

מה עוד חשוב לדעת בנוגע לציפוי שיניים?

הציפויים מיועדים בעיקר לשיניים בלסת העליונה. אמנם ניתן להדביק ציפויים גם בלסת התחתונה, אך הדבר פחות מומלץ, מאחר שהשיניים בלסת התחתונה קטנות ורגישות יותר.

חשוב לקחת בחשבון שהדבקת ציפויי חרסינה הינה טיפול בלתי הפיך, מאחר שהסרנו שכבה מהשן. אך אל דאגה: ידוע והוכח כי זהו טיפול עמיד - לאורך זמן.

מספר ימים לאחר הטיפול, תיתכן רגישות לשתייה קרה.

השמירה על היגיינת הפה איננה משתנה, אך חשוב לעדכן את השיננית כי קיים ציפוי, על מנת שהיא תיזהר בעבודתה.

לפני ביצוע הטיפול - מומלץ לבקש מרופא השיניים המבצע לראות צילומי מקרים "לפני ואחרי", על מנת להתרשם ממיומנותו, מדיוק העבודה של הטכנאי ומהתוצאה הסופית שהושגה.

לסיכום: מראה השיניים שלכם בכי רע? אתם מעוניינים לשפר את מראה החיוך? במקרים רבים, ניתן לשקול ציפוי למינייט - שיעניק לכם חיוך הוליוודי הנשמר לשנים רבות.

ד"ר יוסי פנקס, מדריך לשעבר בסקציה לשיקום הפה באוניברסיטת תל אביב. העביר קורסים וסדנאות לרופאים בנושא הבהרת שיניים, אסתטיקה וציפויי חרסינה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
ד"ר פנקס יוסי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום