תושבי הפריפריה חיים 6 שנים פחות

(0)
לדרג

האם קופ"ח חוסכות על גב המבוטחים בפריפריה? במהלך דיון שנערך בכנסת, נשמעו קולות מחאה אודות הפערים במתן שירותי בריאות בין צפון הארץ למרכז

מאת: מערכת zap doctors

הוועדה לצדק חלוקתי ושוויון חברתי קיימה אתמול (11.12.17) דיון בנושא "בחינת הפערים במתן שירותי הבריאות בין מבוטחי הקופות בצפון לעומת מבוטחי הקופות במרכז".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי זוהר, פתח את הדיון בשאלה האם קופות החולים חוסכות על גב המבוטחים? והוסיף כי אנשים שחיים באזור הפריפריה נאלצים לעבור מרחקים מאוד גדולים לבדיקות מצילות חיים. "אנחנו מודעים לתופעה שאנשים בפריפריה חיים 6 שנים פחות מתושבי המרכז. חלק מזה נובע מבעיית המדינה להעניק שירותי בריאות לתושבי הפריפריה. אם אין זמינות לטיפול אנשים פשוט לא מטפלים בעצמם, זאת עובדה. אנחנו רוצים ששירותי הבריאות יהיו זהים בכל מדינת ישראל לטוב ולרע". לדברי ח"כ זוהר קופת חולים כללית היא בורג מרכזי בבעיה מכיוון ש-80 אחוז מתושבי הצפון מבוטחים אצלה. "תושבי הפריפריה סובלים מרמת בריאות נמוכה יותר. קופות החולים יביאו סוף לתופעה הזו. היום מדברים על שירותים בסיסים ומצלי חיים שחייבים להיות ברמת נגישות גבוהה יותר. הוועדה לא תשתוק עד אשר הדבר ייפתר, נקודה".

ח"כ יעקב פרי ציין כי: "הדברים הם לא חדשים לנו. אנחנו מטפלים בבעיות הרפואיות של תושבי הצפון וגם הדרום. בפרפריה בכלל ובצפון בפרט קשה להגיע ממקום למקום. התחבורה הציבורית לא במיטבה. אם אדם צריך להתנייד באוטובוסים לטיפולים כימותרפיים שעה, שעה וחצי זה איום ונורא. ישנם בתי חולים בצפון, כגון פורייה וזיו ובית החולים בנהריה שאצלם יש טיפולים שאפשר לעשות בלי לנסוע רחוק. יש שיקולים שלא עליתי על טיבם, של קופות החולים שמונעים מסיבות שונות".

פרופ' מיכאל וינגרטן שהיה רופא בכללית למעלה מ-40 שנה, הודה בדיון כי המצב שתואר נכון וכי ישנה התנהלות בעייתית מצד קופות החולים. "אני מדבר מתוך ניסיון ומצטרף להכרת המציאות כפי שהוצגה בדיון. אנחנו יודעים שיש מחצית רופאים בפריפריה לנפש ביחס למרכז הארץ. יודעים שתמותת התינוקות היא פי שניים בין הצפון למרכז. יודעים גם שקופות החולים מנסים להשאיר את הכסף במשק שלהם. לפעמים הקופות חושבות שבתי החולים מנסים ל'עשוק' אותם. הבעיה היא השוק החופשי אי אפשר להטיל אותו על רפואה בכלל ובפריפריה בכלל. מההתחלה אנחנו לא מדברים על תחרות בשדה שווה. החלוקה היא לא צודקת".

חנה פרידמן, סגנית ראש המועצה האזורית עמק יזראל, אמרה: "השירותים שאנחנו מקבלים באזור הצפון פשוט לא זמינים. אנחנו משלמים את אותו המס כמו כולם. אני רוצה כמו אדם במרכז לבחור את השירותים שלי ולקבל אותם בזמן. מי שגר בשכנות לי לא מגיע לקבל טיפולים בזמן. צריך לחשוב איך מפתחים שירותים יחד עם קופת חולים כללית".

סיוון יחיאלי, ראש המועצה המקומית כפר ורדים, הוסיף: "יש כאן בעיה מבנית. בסופו של דבר יש כאן כשל שוק. יש הסדר כובל של גוף שהוא מונופול שעושה עסקים עם עצמו. כמונופול הוא ממקסם את הרווח שלו. בגלל שיש שיח כלכלי נטו אז חושבים להתערב בהחלטות. כאן יש מקום שהתושבים שלנו משלמים את המחיר, לא יעלה על הדעת שישלחו מישהו מקריית שמונה לטבריה. אמרו שזאת פגיעה בשכבות החלשות. אם נחיל את מה שאוסרים ברשות ההגבלים העסקיים על הקופות זה ייפתר במקום.

ציפי שדה, סמנכ"לית חטיבת הקהילה בקופ"ח כללית, ציינה כי הקופה משקיעה באזור הפריפריה והצפון הרבה יותר לעומת המרכז. "אין מגבלה, אין הסדרי בחירה. אילולא הכללית לא היתה עומדת שנפתח בתי חולים ותהיה טכנולוגיה בצפון, אז בתי החולים היו בסכנת התרוקנות כי אנשים כן רוצים ללכת לרמב"ם או לאיכלוב. במסגרת תקציבים מוגבלים אנחנו כן מנסים לרכוש שירותים ברמת שירותים גבוהה. אנחנו לא מונופול".

ד"ר אמה אברבוך, מרכזת צמצום פערים במשרד הבריאות, אמרה כי היא מזדהה עם הכאב מעצם היותה תושבת פריפריה בעצמה. "כאחת שעוסקת בפרסום דו"ח האי שוויון, עבודתי היא ליצור תמונת מראה ולראות מה חסרונות המערכת. בסה"כ המערכת מצוינת. יש לי המון הערכה לקופות ובתי החולים. יש תחומים שמשרד הבריאות חייב להתערב כרגולטור. זה קורה בצפון ובדרום שאין שירות זמין. עיגום משאבים זה משהו שמשרד הבריאות לקח על עצמו".

ד"ר איילה כהן, ראש החוג לעבודה סוציאלית במכללת תל חי, טענה כי הרבה מהדברים שנאמרו מוכרים לה באופן אישי. "המציאות הזאת היא לא רק פגיעה בחולים עצמה. קולגה שלי מהצפון שהבן שלה חולה סרטן עם גידול בראש מקבלת טיפולים בתל השומר. אנחנו יודעים הרבה פעמים שמראש לא נראה מומחים. זאת מציאות שמקשה על החולים".

את הדיון סיכמה ח"כ פדידה שאמרה כי הוועדה למדה שבשל שיקולים כלכלים והסכמים מסחריים בין קופות החולים לבתי החולים מבוטחים נאלצים לנסוע לקבלת טיפול למקומות מרוחקים ואף למרכז הארץ. "הוועדה מוחה על אי השתתפות נציגי בתי החולים פוריה, זיו והגליל בנהריה בדיון החשוב וקוראת למשרד הבריאות ליצור שולחן עגול עם נציגי קופות החולים ולקבוע באופן מסודר מהו מרחק וזמן סביר בין מקום מגוריו של מטופל לבין בית החולים שאליו הוא נשלח".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום