קרוהן וקוליטיס: טיפול מקיף °360

(3)
לדרג

קרוהן וקוליטיס הן מחלות כרוניות, המחייבות מענה טיפולי מקיף, הכולל: רופא, אחות, דיאטנית ועובדת סוציאלית. היכן יכולים החולים לקבל טיפול רב תחומי?

מאת: ד"ר ניצן מהרשק

מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס כיבית הן שתי מחלות מעי דלקתיות כרוניות של מערכת העיכול, אשר הופכות נפוצות יותר עם השנים. כיום, יש בישראל כ-40,000 חולים.

מחלות אלה, המזוהות עם אורח החיים המערבי, קשות מטבען - בשל היותן מחלות כרוניות והתקפיות, שמקשות על החולה בניהול חייו. אצל חולה כזה, יש זמנים של הפוגה - ויש זמנים של התלקחות, אותם קשה לצפות מראש.

קרוהן וקוליטיס הן מחלות שמקשות על החולה בניהול חייו. צילום: thinkstock
קרוהן וקוליטיס הן מחלות שמקשות על החולה בניהול חייו. צילום: thinkstock

מהן ההשפעות האפשריות של מחלת קרוהן?

להתלקחות מחלת קרוהן יש השפעות רבות, הכוללות סטרס - המשפיע על מצבו הנפשי של החולה. מחלות מעיים דלקתיות אינן קלות להתמודדות גם ברמה החברתית - מה שמוסיף לסטרס של החולה.

חולים בתקופת ההתלקחות של המחלה נפגעים בכל תחומי החיים: יש להם קושי בזוגיות, במשפחה, בעבודה ובתפקוד מחוץ לבית. לחולים אלה יש צורך בשירותים זמינים - והם חוששים מחוסר שליטה על היציאות.

מחלות כמו קרוהן וקוליטיס גורמות לפגיעה מאוד משמעותית באיכות החיים של החולה, מלבד "הדברים הרגילים", המפריעים בכל מחלה - כאב, פגיעה והפרעה בתפקוד של איבר מסוים.

מה עשוי להפחית את הלחץ סביב התמודדות עם קרוהן?

בעת התקף, החולה זקוק למענה רפואי אמיתי ומיידי. לא תמיד המטופל עצמו - או לחילופין רופא המשפחה - יכולים להעריך בצורה נכונה את חומרת ההתקלחות והסיכון לסיבוכים.

רופא מקצועי וזמין אשר נותן מענה מהיר למטופלים, עשוי לשפר משמעותית את ההתמודדות עם התקף של המחלה בפן הרפואי, ולא פחות חשוב מכך - בפן הנפשי, דרך הפחתת הסטרס של המטופל.

מדוע דרוש מענה טיפולי רב תחומי ומקיף °360?

חולי קרוהן וקוליטיס אינם סובלים רק מדלקת מעיים כרונית, אלא גם מסימפטומים נוספים הנלווים למחלה. לכן, עבורם דרוש מענה טיפולי רב תחומי ומקיף - °360.

הטיפול הרב תחומי נחלק לשניים: החלק הראשון הוא ההיבט הפרא-רפואי ואילו החלק השני הוא ההיבט הרפואי שכולל רפואת עיניים, רפואת עור, כירורגיה או ראומטולוגיה הנותנים מענה רפואי לסימפטומים הנלווים למחלות.

בהיבט הפרא-רפואי, המצב הנוכחי הוא שישנן מרפאות IDB IBD (מחלות מעי דלקתיות) עם צוותים זמינים שמטפלים בחולה. צוותים אלה כוללים מזכירה רפואית _שיש לה חשיבות אדירה בהפגת הלחצים של המטופלים), אחות, דיאטנית וכן עובדת סוציאלית.

כיצד האחות בצוות הרב תחומי מסייעת למטופל המתמודד עם קרוהן?

האחות שעובדת בצוות היא רב תחומית - בזכות עצמה. היא עובדת כמו אחות בחדר מיון - ויכולה לפתור לבדה לפחות 70% מהפניות, בזכות הניסיון שלה. האחות מלווה את החולים המאושפזים - ויכולה "לעלות" בעצמה על בעיות רפואיות או צרכים של החולים.

כך, האחות מעלה את הבעיות בפני הרופאים המטפלים. חולים שמגיעים לחדר המיון ופוגשים את האחות חשים מיד שיש מי שעוקב אחריהם. לאחות יש תפקיד מאוד חשוב בתקשורת עם החולים ובהפגת החששות שלהם, לצד זיהוי והפנייה של חולים שנמצאים במצבים רפואיים שעלולים לסכן אותם.

לאחות יש תפקיד מאוד חשוב בתקשורת עם החולים. צילום: thinkstock
לאחות יש תפקיד מאוד חשוב בתקשורת עם החולים. צילום: thinkstock

מה בנוגע לדיאטנית? כיצד תזונה נכונה מסייעת בהתמודדות עם קרוהן?

הדיאטנית בצוות דואגת לאיזון הקלורי של החולים. במקרה הצורך, היא נעזרת ברופאים מומחים לתזונה. במחלות מעי דלקתיות, קיימת השפעה גדולה של המזון על התסמינים של המחלה.

להערכתנו, התזונה יכולה להשפיע על מהלך המחלה עצמה - בכך שתשפיע על ההחלמה ועל הכניסה להפוגה של המחלה. המצב האופטימלי הוא שחולים שמגיעים עם מחלה חדשה יפגשו לפחות פעם אחת עם הדיאטנית ויקבלו הנחיות כלליות לגבי המחלה שמהם הם סובלים והנחיות תזונה ספציפיות המותאמות להם באופן אישי.

מה באשר לעובדת הסוציאלית? כיצד היא מסייעת מבחינת מיצוי זכויות ומבחינה נפשית?

לעובדת הסוציאלית בצוות תפקיד מכריע וחשוב ביותר בהתמודדות עם הסטרס שקיים אצל החולים על ידי כך שהיא מספקת תמיכה נפשית עבור המטופלים ומסייעת בהיבטים הפסיכו-סוציאליים. חולים רבים סובלים מבעיות נפשיות, כמו דכאון, חרדה, או קושי ביציאה מהבית בשל תסמיני המחלה וזקוקים לתמיכה נפשית. העובדת הסוציאלית יכולה לתת מענה ראשוני טוב ולהפנות לגורמים פסיכולוגיים או פסכיאטריים, במידת הצורך.

מלבד הכאבים והפגיעה בתפקוד, החולים גם סובלים מקשיים בירוקרטיים מול הרשויות השונות. עובדת סוציאלית טובה יודעת מה הזכויות של החולים בביטוח הלאומי - ומסייעת להם בטיפול בקשיים כלכליים ואף בהשגת תרופות.

לסיכום: מרכזי ה-IBD בבתי החולים, הכוללים צוות פארא-רפואי, לצד הרופאים המטפלים - מהווים בית עבור הסובלים ממחלות מעי דלקתיות. אחת המטרות החשובות של המרכזים היא כי החולה יידע שיש לו "בית", בו דואגים לו ונותנים לו מענה זמין, אדיב ומהיר ככל שאפשר. לכן, גם במרפאתנו ("איכילוב") אנו מעבירים לכל מטופל את פרטי ההתקשרות של אנשי הצוות למטופלים ומתחייבים להשיב לכל פנייה במהירות האפשרית.

הטיפול הרב תחומי בחולי קרוהן וקוליטיס במרכזים השונים בבתי החולים, הוא בעל ערך רפואי רב - וחוסך מהחולים בירוקרטיה רבה. הטיפול יוצר מעטפת מסביב לחולים, הזקוקים לשירותי רפואה רבים ומתמודדים עם קשיים רבים. הגישה הרב תחומית מאפשרת להם להיחשף לטיפול פורץ דרך - שלא יכלו לקבל בעבר.

ד"ר ניצן מהרשק הוא מנהל היחידה למחלות מעי דלקתיות, המכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי תל אביב ("איכילוב").

בואו לדבר על זה בפורום קרוהן וקוליטיס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום