סינוסיטיס כרוני: איזה טיפול לבחור?

(7)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מכאבי ראש, כאבי עיניים וכאבי שיניים? ייתכן שאתם סובלים מסינוסיטיס כרוני, מחלה ששכיחותה הולכת וגוברת. האם להעדיף טיפול שמרני או ניתוח? מדריך

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977196 (מספר מקשר)

סינוסיטיס היא דלקת בחללים הפראנזליים, סביב מעברי האף (הסינוסים), הגורמת לפגיעה בכושר הניקוז ולהצטברות של הפרשות וליחה.

סינוסיטיס נקראת גם דלקת כרונית במערות האף (ובשמה המקצועי: רינוסינוסיטיס -Rhinosinusitis ).

סינוסיטיס כרוני היא מחלה שכיחה ביותר. כ-31 מיליון אנשים בארה"ב סובלים ממנה בכל שנה ושכיחותה אף עולה בשנים האחרונות, ככל הנראה בשל העלייה בזיהום אוויר ובשל עמידותם הגוברת של החיידקים לאנטיביוטיקה, הניתנת כתרופה לסינוסיטיס.

הצטברות ההפרשה בחלל הסינוסים גורמת לתחושת לחץ. צילום: thinkstock
הצטברות ההפרשה בחלל הסינוסים גורמת לתחושת לחץ. צילום: thinkstock

מהם הגורמים לסינוסיטיס כרוני?

לרוב, דלקת סינוסים מופיעה בשל חדירת מזהם (חיידק, וירוס או מזהם אחר) - לחלל הסינוסים באף. הגוף, שמזהה את החדירה, מנסה להגן על עצמו מפני המזהם - ומפעיל את מערכת החיסון, שגורמת להגברה של זרימת הדם לאזור המזוהם וכן להגברת ההפרשה של הרירית ולהיווצרות מוקוס נוזלי בכמות רבה (שיתבטא לרוב כנזלת), או מוקוס סמיך מאוד (שיתבטא כנזלת או ליחה).

ההפרשה המוגברת מקשה על פינויו, גורמת לאי נוחות ולעיתים אף מובילה לחסימת פתחי הניקוז של הסינוסים, לפגיעה באוורור התקין (מעבר חופשי בין האף לחללי הסינוסים) ועלולה לגרום לדלקת חריפה או כרונית של הסינוסים.

אצל חלק מהחולים, מתפתח סינוסיטיס כרוני, כתוצאה מגידול בסינוסים (פוליפים באף), או ממחיצת אף מעוותת.

רוב האנשים לוקים בהתקפי סינוסיטיס שנמשכים זמן קצר (סינוסיטיס חמור). סינוסיטיס כרוני מוגדר כדלקת ממושכת, הנמשכת מעל 12 שבועות - או כדלקת חוזרת ונשנית. הישנות של חסימת הסינוסים (עם או בלי פוליפים באף), תגרום לפגיעה בציליה (הריסים הקטנים שנמצאים באף ומכסים את הרירית של הסינוסים) ולפגיעה ברירית התקינה של הסינוסים.

מהם הסימפטומים הנלווים לסינוסיטיס?

הצטברות ההפרשה בחלל הסינוסים גורמת לתחושת לחץ ולכאבי ראש, כאבי עיניים, כאבי שיניים וכאב בפנים. בנוסף, גורמת ההפרשה המוגברת להפרשת נזלת וליחה צמיגיים, תחושה של גודש באף (עד כדי חסימה אפית), שיעול יבש, הפרעה בחוש הריח ובחוש הטעם ולעיתים גם לדלקות אוזניים ולנפיחות סביב העיניים ובפנים. העובדה שהמחלה מפריעה למהלך נשימה תקין - עלולה לגרום להפרעות בשינה ולכן גם לעייפות כרונית ולהחמרה של התקפי אסתמה.

משמאל: סינוסים בריאים, מימין: סינוסיטיס. צילום: thinkstock
משמאל: סינוסים בריאים, מימין: סינוסיטיס. צילום: thinkstock

מהן דרכי הטיפול בסינוסיטיס?

סינוסיטיס כרוני מטופל בהתאם לאופיו - בטיפול שמרני, או כירורגי.

טיפול שמרני: באמצעות תרסיס סטרואידים, סטרואידים סיסטמיים, אנטיביוטיקה, שטיפות של האף עם מי מלח, תרופות אנטי-היסטמיניות (במקרים בהם הגורם הוא אלרגני) ועוד.

טיפול כירורגי: חולים שאינם מגיבים לטיפול מופנים לניתוח סינוסים (FESS), שמטרתו לאפשר לסינוס אחד או יותר להתאוורר, להשוות לחצים עם הסביבה - ולפנות את ההפרשות לתוך האף. נכון להיום, הרוב המוחלט של הניתוחים נעשה בטכניקה אנדוסקופית (דרך האף). בניתוח, מבצעים הסרה של החסימה, הרחבת הפתחים של הסינוסים לאף, כריתת פוליפים, לקיחת תרביות מהפרשות מוגלתיות (לצורך טיפול אנטיביוטי מכוון לחיידק ספציפי) וניקוי/שטיפת הסינוס.

בידיים מנוסות, הניתוח בטוח מאוד - וההחלמה ממנו קלה יחסית. מורכבות הניתוח (כמה סינוסים ינותחו) והצלחתו תלויה בגורמים שונים כגון חומרת המחלה וסוג המחלה, מחלות רקע, כמות הסינוסים החולים וכו'.

קיימת גם שיטת צינטור של הסינוסים הקרויה balloon sinuplasty, והיא שיטה זעיר פולשנית.

לסיכום: סינוסיטיס כרוני עלול לפגוע קשות באיכות החיים (עייפות כרונית, התקפי אסתמה ובעיות נוספות). חשוב לטפל בבעיה. מומלץ להתחיל בטיפול שמרני - ובמקרה של היעדר תגובה לטיפול השמרני, באמצעות ניתוח.

פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מנהל יחידת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר, במרכז הרפואי הלל יפה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • צור קשר
פרופ' ברוורמן יצחק Assistants professor
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום