טיפולי שיניים אצל חולים מורכבים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מתמודדים עם מחלה כרונית או סרטן? במצבים אלה, גם טיפול שיניים פשוט עלול להסתבך קשות. לכן, מומלץ לפנות לרופא שיניים מומחה ברפואת הפה

רופא שיניים ,מומחה לרפואת הפה
077-2311087 (מספר מקשר)

חלק גדול מהאוכלוסייה שזקוק לטיפולי שיניים, סובל גם ממחלות רקע כרוניות שונות: בעיות לב, יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות הפוגעות באיברים שונים בגוף וכו'. מטופלים אלה נמצאים במעקב אצל רופא המשפחה ו/או במכונים הייעודיים השונים; ולרוב, נוטלים תרופות על בסיס קבוע. לכן, חשוב שיפנו לרופא שיניים מומחה ברפואת הפה - שידע להתייחס באופן ספציפי לנתונים השונים, למזער ואף למנוע נזקים וסיבוכים.

מדוע חולים מורכבים צריכים התייחסות מיוחדת?

חלל הפה הוא חלק ממערכת הגוף כולה. כאשר מדובר בחולים מורכבים הזקוקים לטיפול שיניים, חשוב שהרופא יידע להתייחס לסוג המחלה, מצב האיזון של המחלה, סוגי התרופות והמינונים השונים - על מנת לדעת אם ומתי ניתן לטפל, איך לשלב בין התרופה לסוג האלחוש, האם יש צורך בהכנה מוקדמת ומהם הגורמים שיכולים להשפיע על הצלחת הטיפול או אי הצלחת הטיפול.

מומחה ברפואת הפה יודע לבחור את הטיפול המתאים למטופל. צילום: thinkstock
מומחה ברפואת הפה יודע לבחור את הטיפול המתאים למטופל. צילום: thinkstock

מהי מומחיות ברפואת הפה?

מומחיות ברפואת הפה היא התמחות נוספת, שאורכת כ-4 שנים (לאחר תום לימודי רפואת השיניים) - וכוללת לימודים עיוניים ומעשיים, כולל לימודי המשך במחלקות השונות בבתי החולים; ובהן: מחלקה פנימית, כירורגיית פה ולסת, הרדמה, פתולוגיה, רדיולוגיה אורלית ועוד.

המטרה של כל אלה - להעניק לרופא השיניים ידע נוסף ועמוק יותר ברפואה הכללית. הידע העמוק ברפואה הכללית - הוא זה המאפשר למומחה ברפואת הפה להכיר את סוגי המחלות השונות, התרופות, ההשפעות שלהן, ההתוויות שלהן וכו', וכך להתאים את טיפול השיניים לחולה המורכב - באופן הבטוח והנכון ביותר.

בנוסף לבדיקות ולהיערכות המוקדמת, מומחה ברפואת הפה יכול גם לנטר את המצב הרפואי של המטופל לפני תחילת הטיפול ובמהלכו; לעקוב אחר המדדים החיוניים (כגון: דופק ואחוזי החמצן) - ולוודא שאין בהם שינוי.

מה חשוב לדעת בנוגע לטיפולי שיניים הניתנים לחולי סוכרת?

מחלת הסוכרת, בנוסף לכל ההשלכות השליליות הרבים שלה, מתאפיינת גם בבעיית המיקרו-צירקולציה של כלי דם קטנים, המאטה את כושר הריפוי של הגוף ומעלה סיכוי לסיבוכים רבים. כך, לא פעם ישנה גם פגיעה באיברי מטרה - כמו כליות ולב - בייחוד במקרים שבהם הסוכרת אינה מאוזנת.

הכנסת שתל דנטלי היא תהליך כירורגי, הגורם לשינויים ברמה התאית בגופנו ויוצר סוג של טראומה מקומית קטנה, שיש צורך בריפוי שלה לשם הצלחת השתל. תהליך השתלת שיניים גורם לשינויים מיקרוסקופיים ברמה של כלי הדם הקטנים ודורש התערבות של מספר מערכות הגוף, כולל מערכת קרישת הדם והמערכת החיסונית, שמטרתם לעודד את בניית העצם וקליטת השתל. כאשר החולה אינו מאוזן מבחינת מחלת רקע שלו, הגוף מתקשה להתמודד עם השינויים שחלים בו לאחר הכנסת השתל - ולכן קיים סיכון גבוה לדחיית השתל או לזיהום שיוביל בסופו של דבר לדחיית השתל ולכישלון הטיפול.

תפקידו של מומחה ברפואת הפה הוא לבחור את הטיפול המתאים ביותר למטופל ולהקטין למינימום את הסיכוי לסיבוכים האפשריים הכרוכים בטיפולי שיניים. את ההחלטה לתכנית הטיפול האופטימלית, מקבל המומחה ברפואת הפה לאחר איסוף אינפורמציה רפואית מקסימלית מהרופא המטפל; ובמקרה הצורך, גם מפנה את המטופל לבדיקות נוספות (כגון: בדיקות דם), על מנת לוודא שהמטופל מתאים לטיפול. במקרים בהם מדובר בחולה בלתי מאוזן או בחולה שנמצא לא מתאים בשלב זה לטיפולי שיניים אלקטיביים, ייתכן כי נכון יהיה להציע למטופל להמתין מספר חודשים, עד שרמת הסוכר תאוזן וישתפרו מדדים נוספים; בינתיים, תינתן אפשרות לטיפול זמני (כגון: תותבת או גשר זמני).

גם חולים שנמצאו מתאימים לטיפול, עוברים ניטור של המדדים השונים רגע לפני תחילת הטיפול וגם במהלכם. במידה והמדדים גבוהים מהרף המומלץ - לא מבצעים את הטיפול.

מה יש לזכור כאשר מבצעים טיפולי שיניים לחולים קרדיאליים?

יש לדעת כי לא כל חולה קרדיאלי יכול להתאים לטיפולי שיניים שגרתיים. תפקידו של המומחה ברפואת הפה הוא לבדוק את הדברים לאשורם - ולהתייחס לכל פרמטר במשנה זהירות: האם החולה מתאים לטיפול או לא; מתי לבצע את הטיפול; מהן ההנחיות הרפואיות; האם ניתן לטפל במרפאה רגילה - או שהמחלה חמורה מידי וצריך לטפל בבית חולים בלבד וכו'.

חולה קרדיאלי רגיש יותר ללחץ וחרדה הקשורים בטיפולי שיניים. הדבר עלול להשפיע לרעה על מצבו של החולה. לכן, לפני תחילת הטיפולים ובשלב בניית תכנית, חשוב להתייעץ עם הקרדיולוג ולברר את המצב הרפואי הכללי ואת מצב הקרדיאלי של המטופל.

על סמך המידע שהמומחה ברפואת הפה מקבל, הוא מגיע להחלטה בהתאם למצב - האם החולה מתאים לטיפול רגיל, או שצריך לעשות הכנות מיוחדות לפי "הפרוטוקול להורדת סטרס" (מפגשים קצרים, מפגשים בשעות הבוקר, שילוב גזי הרדמה קלים כמו גז צחוק וכו').

נושאים נוספים שיש לתת עליהם את הדעת:

תרופות - חלק מהתרופות שנוטלים חולים קרדיאליים או חולים הסובלים מיתר לחץ דם, נוגדות או מגבילות שימוש בחומר אלחוש מסוים, או שהן דורשות הגבלה בכמות חומר האלחוש הניתן במהלך טיפול שיניים בודד.

שימוש במדללי דם - אחוז גבוה מן האוכלוסייה נוטלים תרופות המדללות דם. חלק מהתרופות לדילול דם אינן דורשות התייחסות מיוחדת לטיפולי שיניים. קיימות תרופות הדורשות ניטור של מספר מדדים בבדיקות דם, ועל סמך מדדים אלו רופא השיניים יכול להחליט האם המטופל מתאים לטיפול שיניים מסוים או שיש צורך בשינוי מועד הטיפול. קיים גם דור חדש של תרופות המדללות דם שריכוזם בדם קשה מאוד לניטור, ולכן על המומחה ברפואת הפה לבצע לפני הטיפול בירור מקיף, כולל בירור אודות סוג התרופה ומינונה, והתייעצות עם הקרדיולוג ורק לאחר מכן אפשר להתאים את מועד טיפול השיניים בהתאם לריכוז של התרופה בדם של המטופל.

מתן פרופילקסיס אנטיביוטית - חלק מהחולים (כגון אנשים לאחר החלפת מסתם למסתם מלאכותי בלב), צריכים לקבל טיפול מונע באנטיביוטיקה לפני תחילת טיפול השיניים, על מנת למנוע זיהום וסיבוך בהמשך.

כיצד ניתן לתת טיפול שיניים לחולים עם אי ספיקת כליות או בעיות כבד?

באופן טבעי, הגוף מפנה את הרעלים דרך הכליות וגם דרך הכבד - ולכן לאדם שסובל מאי ספיקת כליות, יש להימנע מתרופות שעוברות פינוי כלייתי ולהעדיף תרופות שעוברות דרך הכבד (ולהיפך). במקרים מסוימים, לאחר התייעצות עם הרופא המטפל, ניתן לשקול הפחתת מינון של תרופה מסוימת - ולתת טיפול אנטיביוטי אם קיים צורך לכך, כהיערכות מקדימה.

חולי דיאליזה מדובר בחולים עם אי ספיקת כליות שעוברים דיאליזה, "ניקוי מלאכותי", מספר פעמים בשבוע, שבמהלכו הם מקבלים גם תרופה לדילול הדם. מומחה ברפואת הפה יודע להתאים את זמן הטיפול, בשלב שבו המטופל מתאים ביותר לטיפול שיניים תוך התייחסות להפחתת סיכוי לסיבוכים האפשריים.

חשוב לנווט בין הצרכים הדנטליים לבין מחלות הרקע של המטופל. צילום: thinkstock
חשוב לנווט בין הצרכים הדנטליים לבין מחלות הרקע של המטופל. צילום: thinkstock

מה חשוב לדעת בנוגע לטיפול שיניים לאנשים שנוטלים תרופות לבניית עצם?

אחוז גבוה מהאוכלוסייה, במיוחד נשים בגילאי המעבר, נוטלות תרופות לבניית עצם, על מנת להקטין את הסיכוי לשברים בעצמות. תרופות אלו אמנם יעילות לעצמות, אבל כשמדובר בחלל הפה - ועושים פעולות כירורגיות (עקירה או השתלה) נטילה ממושכת שלהן מעלות את הסיכוי לסיבוכים, ביניהם נמק של העצם. ישנם סוגים רבים של תרופות; לכל תרופה יש סכנות משלה - ולכן כשמגיע המטופל, המומחה בודק איזו תרופה הוא לוקח; ומקבל מידע מהרופא המטפל מהו המינון, מהי ההתוויה - וכמה זמן המטופל לוקח את התרופה? ככל שלוקחים את התרופה זמן ממושך יותר - כך גדל הסיכון לסיבוכים; ולכן, לעיתים על רופא השיניים המטפל מוטלת ההחלטה האם לבצע את הטיפול הכירורגי; עד כמה הטיפול המתוכנן נחוץ למטופל; ומהו הסיכוי המשוער לנמק.

מה חולי סרטן צריכים לקחת בחשבון בביצוע טיפולי שיניים?

לצערנו, קיימת כמות לא מבוטלת של חולי סרטן הנמצאים לפני/במהלך או אחרי הטיפולים, שזקוקים גם הם לטיפולי שיניים.

חולי סרטן, המועמדים לעבור הקרנות באזור הראש והצוואר - חייבים להשלים את טיפולי השיניים בכל הפה, לפני תחילת ההקרנות, על מנת למזער את הנזק האפשרי (מטופל שעבר הקרנות נמצא בסיכון גבוה להיווצרות נמק בלסתות לאחר פרוצדורות כירורגיות בחלל הפה).

חולי סרטן שמקבלים טיפול כימותרפי הכימותרפיה משפיע על כל הגוף, ולכן על רופא שיניים להחליט מתי לתאם את טיפול השיניים, ולקבוע את המועד המתאים ביותר כדי להקטין את הסיכוי לסיבוכים שונים.

הזרקות אסתטיות בפנים - איך הן משתלבות עם טיפול שיניים?

השימוש בהזרקות אסתטיות עולה משנה לשנה. לפעמים, במהלך טיפולי השיניים קיימת אפשרות לפגיעה בחומר מילוי. האחריות על ביצוע ההזרקות מוטלת על המטופלים, ולכן חשוב ליידע את רופא השיניים על ביצוע הזרקות אסתטיות ולציין את המיקום המדויק של ההזרקות - על מנת למזער את הסיבוכים האפשריים .

לסיכום: טיפול שיניים הוא פרוצדורה רפואית שעשויות להיות לה השפעות על הגוף כולו. אם אתם מתמודדים עם מחלה כלשהי (סוכרת, יתר לחץ דם, מחלת לב, בעיות בכליות או בכבד, בעיית צפיפות העצם או סרטן) - חשוב שתיידעו בכך את רופא השיניים המטפל. מומלץ להיעזר ברופא שיניים שהוא מומחה ברפואת הפה, מאחר שהתמחות זו נותנת את הכלים הטובים ביותר לרופא השיניים, בעודו מנווט בין הצרכים הדנטליים לבין מחלות הרקע של המטופל.

ד"ר יולי גולדמן הוא רופא שיניים - מומחה ברפואת הפה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום