ירידה באיכות הזרע: מה עושים?

(0)
לדרג

סקר חדש חושף כי מרבית הגברים הישראלים מנהלים אורח חיים קלוקל, שפוגע באיכות הזרע שלהם. הפתרון: בירור רפואי אצל הגבר והאישה בקרב מספר מומחים

מומחה לטיפולי פוריות
077-9977103 (מספר מקשר)

מסקר חדש שנערך באתר זאפ דוקטורס בספטמבר 2017 בקרב 108 גברים עולה כי 89% מהגברים חשופים להשפעות סביבתיות שפוגעות באיכות הזרע שלהם: 14% חשופים לחומרי הדברה, 27% מעשנים, 50% חיים אורח חיים לחוץ, 23% סובלים מהשמנה, 70% יושבים ישיבה ממושכת במהלך היום, 25% סובלים מהזעה באשכים, 23% חשופים לחום סביבתי גבוה, 20% מתקלחים במים חמים מאוד, 44% לובשים לבנים הדוקים ו-30% צורכים אלכוהול וסמים.

ד"ר דנה לבנה, כירורגית אורולוגית, המתמחה באורולוגיה של הפריון במרכז ברטוב המומחים לפוריות הגבר והאישה, מסבירה מדוע חשוב לבצע בירור בבעיות בפריון אצל הגבר והאישה, מדוע מתרחשת המגמה של ירידה באיכות הזרע, כיצד זה קשור לאורח החיים המודרני וכיצד ניתן לטפל בבעיה?

יש שימוש גובר במכשירים חשמליים פולטי קרינה באזור האשכים. צילום: thinkstock
יש שימוש גובר במכשירים חשמליים פולטי קרינה באזור האשכים. צילום: thinkstock

מדוע לחשוב להעלות למודעות את בעיית איכות הזרע?

ד"ר לבנה: "פריון ובעיות פריון ופוריות הם בעיה ייחודית ברפואה, משום שהטיפול בפוריות מתייחס תמיד לשני מטופלים - ולקשר ביניהם. יחד עם זאת, המצב בפועל כיום הוא שלמרות ש-50% ויותר מבעיות הפריון נעוצות בבעיית זרע - מרבית המענים הניתנים לכך הם טיפולים הורמונליים, הניתנים לנשים.

טיפולי פוריות, בין אם הם ניתנים לנשים ובין אם הם ניתנים לגברים - כוללים סיכונים מידיים וארוכי טווח: פגיעה במערכות גופניות שונות, מחלות סרטן ועוד.

עולה אפוא כי טיפולי פריון הניתנים לנשים, גם כאשר הבעיה היא באיכות הזרע - יעילים הרבה פחות, מהווים סיכון מיותר לנשים ומייצרים עלויות גבוהות ומיותרות לקופה הציבורית.

לעומת זאת, שיטת IMSI שפותחו על ידי פרופסור ברטוב, מגדילה את הזרע במיקרוסקופ מיוחד המגדיל פי 6,000 ובוררת את תאי הזרע התקינים מבלי לפגוע בהם. תהליך כזה מאפשר לטפל בגורם בעיית הפריון באופן ישיר, ואף מאפשרת פעמים רבות להימנע מטיפולי הפוריות, על שלל הסיכונים הכרוכים בהם, או לצמצם אותם משמעותית".

מדוע במקרים רבים טיפולי הפריון מתמקדים בנשים?

ד"ר לבנה: "אחת הסיבות לכך הינה כי זוגות המבקשים להיכנס להריון ומומחי פריון שונים - מתחילים את הייעוץ והטיפול אצל גינקולוג, ממשיכים אותו באופן בלעדי אצל גינקולוג - וכלל אינם שוקלים פנייה לאורולוג, המתמחה בפריון של הגבר.

כלומר: הצורך בהעלאת המודעות הינו במספר מישורים: לא רק לבעיית איכות הזרע ומקומה בבעיות הפריון העכשוויות; אלא גם יצירת שינוי בהרגלים ובדפוסי המחשבה הרפואיים אצל כולם - מטופלים, רופאי משפחה, מומחי פריון, גינקולוגים ועוד".

כך למשל, במרכז ברטוב, המומחים בפריות הגבר והאישה ניתן לעבור הליך אבחון וייעוץ על ידי מגוון מומחים, הטובים ביותר בתחום האורולוגיה, הגינקולוגיה והאנדוקרינולוגיה; והיועצים והמטפלים הטובים ביותר ברפואה המשלימה. זאת, כדי לאפשר אבחון מיטבי לכל בעיה ורצף טיפולי תחת קורת גג אחת.

מהי ספירת זרע תקינה?

ד"ר לבנה: "ספירת זרע תקינה היא שורה של מדדים, המתייחסים ל-4 פרמטרים עיקריים: נפח הזרע, כמותו, תנועת הזרע והמורפולוגיה שלו. כיום, כל ספירה של זרע שנפחו מעל 1 סמ"ק, כמותו מעל 15 מיליון תאי זרע למיליליטר, לפחות 40% מתאי הזרע בו נעים ולפחות 4% ממנו הם תאים בעלי מורפולוגיה תקינה - נחשבת כספירת זרע תקינה. מורפולוגיה תקינה - פירושה שהמבנה והצורה של תא הזרע תקינים.

מדדים עדכניים אלה נקבעו לאחרונה על ידי ארגון הבריאות העולמי ובחינתם מראה כי לאורך הזמן חלה ירידה משמעותית בכל המדדים - בעיקר במדד המורפולוגיה. כך, למשל, ב-1980, מורפולוגיה תקינה עמדה על 80% מתאי הזרע. בהמשך, דרישת המינימום ירדה ל-50%, לאחר מכן ל-33%; ולבסוף, הדרישה העדכנית משנת 2010 - 4% בלבד.

מדדים אלה משקפים מגמה מתמשכת של שינוי וירידה באיכות הזרע לאורך השנים, בעיקר בקרב האוכלוסייה הצעירה. מחקרים שונים מראים כי בעשור האחרון ירדה איכות הזרע בקרב האוכלוסייה המערבית ב-30% בכל 4 הפרמטרים; ומעבר לכך: הזרע של בין 15%-20% מהגברים הצעירים (גיל 18-25) כלל איננו עומד בקריטריונים הנמוכים הללו. במלים אחרות: נראה כי מגמה זו - ירידה באיכות הזרע - רק הולכת ומתגברת".

מהן הסיבות לירידה באיכות הזרע?

ד"ר לבנה: "כשבוחנים בעיות פוריות אצל גברים, מסתכלים על 3 גורמים עיקריים: מחלות מולדות (בעלות מרכיב גנטי), בעיות נרכשות (הנוצרות בשל זיהומים שונים) ובעיות הקשורות בגורמים סביבתיים ואורח חיים.

המרכיב האחרון, הקשור באורח החיים - הוא המרכיב שניתן להתערב בו ולשנות אותו בצורה ברורה. מחקרים רבים, שנעשו בשנים האחרונות, מעלים עדויות לכך שמרכיב זה משמעותי לייצור הזרע - הרבה יותר ממה שהיה נהוג לחשוב בעבר".

מה הקשר בין אורח החיים לבין איכות הזרע?

ד"ר לבנה: "האשכים, שבהם מיוצר הזרע, מצויים מחוץ לגוף. הסיבה לכך היא שייצור הזרע דורש טמפרטורה נמוכה יותר מזו של הגוף. בהכללה, ניתן לומר כי אורח החיים המערבי מאופיין בפעילות גופנית דלה; ישיבה ממושכת לאורך כל היום - הן בעבודה והן בבית; ושיעור הולך וגדל של אוכלוסייה המצויה בהשמנת יתר.

כל אלה מלווים בשימוש גובר במכשירים חשמליים פולטי קרינה באזור האשכים (טלפונים, מחשבים ניידים וכו') - המגבירים גם הם את הטמפרטורה באזור.

מכלול הגורמים האמורים לעיל גורמים לכך ששק האשכים אינו "זוכה" לאוורור ולטמפרטורה שדרושים לו. גם מי שעוסקים בפעילות גופנית נוהגים לשלב זאת פעמים רבות בשהייה בג'קוזי, סאונה וכו' - לאחר הפעילות מה שעלול לפגוע באיכות הזרע בשל החשיפה המתמשכת לחום.

חשיפה ממושכת לרעלנים - סיגריות, נרגילות וסמים, הינה גורם נוסף לירידה באיכות הזרע. למשל, ההשפעה של סיגריה אחת נשארת למשך שבועיים באשכים. גראס וחשיש פוגעים בספירת זרע - ובעיקר בתנועתיות של הזרע. גם בילוי תמים של עישון נרגילה, שהפך לאחרונה נפוץ בקרב צעירים, הוא בעל השפעה משמעותית על הזרע.

קיים גם קשר הדוק בין השמנת יתר לבין ירידה בספירת הזרע. אצל גברים שמנים רמות הטסטוסטרון - שהינו בעל תפקיד מרכזי בייצור הזרע, נמוכות יותר וכך גם ייצור הזרע נמוך יותר.

מאחר שקרוב ל-30% מהגברים בעולם המערבי הם בעלי משקל עודף (רובם כתוצאה מתזונה לקויה) - המשקל העודף הופך לגורם שלישי מרכזי, בקשר שבין אורח החיים המערבי - לבין הירידה באיכות הזרע".

פעילות ספורטיבית עשויה להביא לשיפור בספירת הזרע. צילום: thinkstock
פעילות ספורטיבית עשויה להביא לשיפור בספירת הזרע. צילום: thinkstock

כיצד ניתן להימנע מספירת זרע נמוכה?

ד"ר לבנה: "לפני הכל: אורח חיים בריא - הן מבחינת התזונה והן מבחינת ההרגלים היומיומיים - הוא האמצעי המרכזי, למניעת הירידה באיכות הזרע. פרט לאוורור אזור האשכים ושמירה על טמפרטורה מתאימה, מחקרים אחדים מצביעים על כך שפעילות ספורטיבית, הכוללת העלאה של מסת השריר בגפיים העליונות ובחזה - דווקא מעלה את רמות הטסטוסטרון ועשויה להביא לשיפור בספירת הזרע.

אורח חיים בריא הוא גם אורח חיים מאוזן. כך, למשל: צריכה מבוקרת של אלכוהול והימנעות מסיגריות מנרגילות וסמים.

בנוסף, גם הפעילות במכוני הכושר צריכה להיות מאוזנת ומבוקרת, כולל השימוש הנלווה בתוספי מזון שונים הפוגעים באשכים והשימוש הקבוע בסאונה או ג'קוזי.

שינוי אורח חיים, תזונה וספורט והימנעות מהרגלים רעים - מובילים לשיפור הזרע, תוך תקופה בת מספר חודשים. במהלך שיקום המערכת, ניתן להסתייע בוויטמינים שונים, בעיקר נוגדי חמצון. יחד עם זאת, כל אלה אינם מספיקים תמיד על מנת להבטיח את פוריות הזרע - וכניסה להריון.

בהמשך, ניתן לשלב את השינוי באורח החיים עם טיפול הורמונלי פשוט, הניתן באמצעות הזרקות או כדורים - ומטרתו להעלות את רמות הטסטוסטרון בגוף, כך שיסייע בשיקום הזרע.

כל אלה מטפלים ב-3 הפרמטרים הראשונים של ספירת זרע תקינה: נפח, כמות ותנועה.

יחד עם זאת, כפי שהראינו קודם - אחת הבעיות המרכזיות כיום היא בעיית התקינות המורפולוגית של הזרע".

כיצד ניתן לטפל בבעיית התקינות המורפולוגית של הזרע?

ד"ר לבנה: "השיטה שפיתח פרופ' בנימין ברטוב, ספרמטולוג ישראלי המוביל בתחום הזרע בעולם, מטפלת במרכיב שהכי קשה לטפל בו - המורפולוגיה של הזרע. אמנם ייתכן כי בעקבות שינוי אורח החיים והטיפול ההורמונלי - כמות הזרע תעלה וכך גם התנועתיות של הזרע. עם זאת, מרבית תאי הזרע שייווצרו לא יהיו תקינים - מבחינת צורתם.

בעזרת שיטת ברטוב, מגדילים את הזרע פי 6,000 במיקרוסקופ מיוחד - ובוררים מכלל מאות מיליוני תאי הזרע את הזרעונים הטובים ביותר, שבהם משמשים אחר כך, לצורך הפריה חוץ גופית.

שיטת ההגדלה שפיתח ברטוב מאפשרת לברור את תאי הזרע התקינים, על פי 80 פרמטרים שונים של מבנה התא - מבלי לפגוע במורפולוגיה של התאים, במהלך הבדיקה ותהליך הברירה.

הנתונים מראים כי לשיטת ברטוב אחוזי הצלחה העומדים על מעל 50%, לעומת 20%-30% המושגים בשיטות אחרות".

לסיכום: לבעיית הירידה באיכות הזרע יש השפעה מכרעת על הפריון, יותר ממה שנהוג לחשוב. לכן, חשוב כי טיפולי פריון וייעוץ בנושא פוריות יתקיימו במשולב - אצל אורולוג ואצל גינקולוג - וכי הטיפולים עצמם יינתנו לשני בני הזוג (ולא רק לאישה).

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום