ייעוץ פסיכולוגי בצ'ט אונליין: יש דבר כזה!

(0)
לדרג

בעיות עם הילד? ריב עם בן הזוג? משברים במקום העבודה? דיכאון, חרדה? כבר לא צריך לחכות שבוע לפגישה עם הפסיכולוג. איש המקצוע נגיש תמיד - מעבר למסך. צרכנות רפואית

מאת: ליאורה קפלן

האם לא קרה לך שקמת בבוקר והרגשת רצון להישאר בבית כי רע לך בעבודה? האם לא קרה לך שמצאת את עצמך במלחמה עם ילדך שהגיע לגיל ההתבגרות? האם שאלת עצמך לאחרונה: האם אני פועלת נכון - ולא ידעת כיצד נכון לנהוג? זה קורה לכולנו. כל הזמן.
שיטת טיפול חדשה באינטרנט יוצאת מהנחת היסוד שכולנו יודעים ומסוגלים לנסח את עצמנו בכתב.

הלוא אנחנו רגילים להתייעץ בפייסבוק, לכתוב בפורומים באינטרנט ולשתף חברים במייל. אנחנו יודעים כבר להתנסח ב-140 תווים בטוויטר; ופחות או יותר באותו מספר מילים בווטסאפ. בעשור האחרון למדנו לחדד את מחשבותינו ולשייף את יכולות הכתיבה שלנו אנחנו כבר מוכנים, ענייניים וברורים.

אל המקום הזה נכנסת "דיר לילי" ( (dearlili.comהמעניקה ייעוץ, ליווי ותמיכה פסיכולוגיים בצ'ט באינטרנט. כלומר, לכתוב למטפל שלנו, במקום לדבר איתו.

על פי מחקרים שנעשו בחו"ל שיטה זו אפילו יותר טובה מללכת למטפל לקליניקה טובה יותר מלשבת פנים-אל-פנים על הספה. האם הייתם מוכנים לוותר על הפסיכולוג שלכם לטובת איש מקצוע אינטרנטי, שיהיה זמין עבורכם יום יום, כל החודש? בכתבה זו, נראה איך השיטה פועלת.

הלקוח מקבל נגישות יומיומית אל המטפל שלו למשך חודש שלם. צילום: thinkstock
הלקוח מקבל נגישות יומיומית אל המטפל שלו למשך חודש שלם. צילום: thinkstock

בראיון זה סימה אלה, מנכ"ל "דיר לילי", עונה על כל השאלות המסקרנות:

כיצד מתבצע בפועל, מבחינה טכנית, הייעוץ הפסיכולוגי בצ'ט אונליין?

"ראשית, נרשמים לאתר dearlili.com. אחרי שמאשרים את ההרשמה במייל, מגיעים לשאלון שבו אתם נשאלים שאלות הכרחיות, בסיסיות, אינפורמטיביות, כדי לקצר את שלב השאלות בשיחה עם המטפל. מרגע סיום מילוי השאלון הכל מתרחש באופן מידי והטיפול מתחיל.

המערכת שלנו מחברת אתכם מיד אל איש מקצוע מצוות המטפלים שלנו, ואתם מתחילים בשיחת צ'ט איתו. הלקוחות שנרשמו מקבלים הזדמנות להתנסות במערכת באמצעות שיחת צ'ט חי קצרה של 10 הודעות חינם, המוחלפות בין הלקוח והמטפל. בסיום - מופיע על המסך טופס תשלום (בסכום של 560 שקלים לחודש).

אחרי התשלום, המטופל מוחזר מיד אל דף הצ'ט - ושיחת ההיכרות נמשכת, מהנקודה שבה הופסקה - למשך 45 דקות נוספות.

על כמה פגישות מדובר, בעצם? מה כולל הליווי?

בתום שיחת ההיכרות, הלקוח מוזמן להשאיר הודעות למטפל בכל יום, ללא הגבלה. פעם ביום, המטפל קורא את ההודעות שהושארו לו - ומשיב להן באופן ענייני. כלומר: מדובר על ייעוץ, ליווי ותמיכה יומיומיים, במשך חודש שלם, באנונימיות מוחלטת.

מי מלווה את הפונים? פסיכולוג? פסיכיאטר?

בצוות של "דיר לילי" (Dear Lili) פועלים מטפלים בעלי תואר שני ומעלה. פסיכולוגים, עובדים סוציאליים קליניים ותרפיסטים. כולם בעלי ניסיון רב, ידע והשכלה טיפולית. זאת, על מנת שיוכלו להשיב ללקוחות בכל תחומי החיים: חינוך הילדים, בעיות בזוגיות, קשיים בעבודה, פרידות, התמכרויות, משברים, טראומות, כאב רגשי. וכמובן, גם חרדות - מכל הסוגים, דיכאון, פאניקה, לחץ ועוד.

האם נדרש "להכיר" טיפול פסיכולוגי פנים מול פנים, לפני שניגשים לשיטת טיפול זו?

למעשה, בשביל להתחיל בטיפול ייעוץ אונליין - לא נדרש דבר. חשוב לציין: ברוב המקרים, הפונים אלינו אינם פגועי נפש - אלא אנשים נורמטיביים, המתחבטים בקשיי יומיום. אנשים כמוני וכמוך, שנקלעו לנסיבות חיים - שאינם מסוגלים להתגבר עליהם בכוחות עצמם.

האם שיטת טיפול זו - התכתבות שאינה פגישה - הוכחה כיעילה יותר או יעילה באותה מידה, כמו טיפול פסיכולוגי פרטני?

מחקרים רבים הוכיחו זאת שוב ושוב: פסיכותרפיה באמצעות האינטרנט טובה כמו התייעצות פנים אל פנים - אם לא טובה יותר ממנה.

מהם היתרונות של שיטת טיפול זו, על פני טיפול פסיכולוגי "רגיל"?

11 היתרונות של שירות הייעוץ של "דיר לילי":

1. לקוח זוכה למענה מידי - ברגע ההרשמה לאתר.
2. הלקוח מקבל 10 הודעות ראשונות חינם - כדי לתת לו להתנסות בשירות.
3. הלקוח מקבל שיחת צ'ט חי ראשונה בת 45 דקות.
4. הלקוח זוכה לתמיכה, ייעוץ וליווי מאנשי מקצוע מנוסים (לא מתנדבים).
5. הלקוח נהנה מדיסקרטיות וסודיות מוחלטים.
6. הלקוח נהנה מאנונימיות (המטפל מכיר אותו בשם המשתמש שבחר): רק הלקוח מחליט אם ומתי לחשוף את כל פרטיו בפני המטפל.
7. הלקוח מקבל את השירות במקום ובזמן המתאימים לו ביותר.
8. הלקוח חוסך בהוצאות כספיות נלוות: זמן נסיעה, מחיר נסיעה או חניה.
9. הלקוח מקבל תשומת לב ברגע שבו הוא זקוק לכך ביותר - ללא המתנה בת שבוע לפגישה.
10. הלקוח מקבל נגישות יומיומית אל המטפל שלו למשך חודש שלם.
11. בניגוד לטיפול פסיכולוגי רגיל, הלקוח מקבל את הייעוץ במחיר שלא נשמע כמותו עד היום.

לאיזה בעיות שיטת האונליין באמת עוזרת?

כל הבעיות והשאלות הקשורות לחיים עצמם: זוגיות, מיניות, יחסים בתוך המשפחה, נשים בהריון, נשים אחרי לידה, חינוך הילדים, התפתחות התינוק מרגע הלידה - והתמודדות עם ילדים בכל גיל ובכל מצב; וכמובן - שאלות אודות יחסים.

כמו כן, הטיפול מתאים לנושאים רבים נוספים: אובדן אדם אהוב, אלימות במשפחה, דחייה חברתית, בדידות, דימוי עצמי, ביישנות, אובססיה, מחלה קשה, בעיות אכילה, להיות בן משפחה של פגוע נפש, מין ומיניות, תמיכה בלהט"ב, הזנחה רגשית, כאב רגשי ועוד.

בצוות של "דיר לילי"פועלים מטפלים בעלי תואר שני ומעלה. צילום: thinkstock
בצוות של "דיר לילי"פועלים מטפלים בעלי תואר שני ומעלה. צילום: thinkstock

מי לא מתאים לטיפול אונליין?

הטיפול אונליין אינו מיועד לצעירים מתחת לגיל 18 . כמו כן, איננו יכולים לטפל באמצעות צ'ט באנשים בעלי נטיות אובדניות. את אלה, בלית ברירה, אנחנו מפנים לחדר מיון או לער"ן. כמו כן, איננו יכולים לעזור לאנשים הסובלים ממחלות נפש קשות. אנחנו מייעצים להם לפנות לטיפול פרטני המתאים להם יותר.

האם יש אפשרות לבחור את המטפל שאיתו משוחחים, או להחליף אותו?

בוודאי שכן. המענה של המטפל הפנוי נועד לתת תשובה למי שמעוניין בהתייעצות מידית. אבל, אדם המעוניין בכך, יכול לבחור מטפל מתוך הצוות שלנו ולכתוב לנו באמצעות לשונית "צור קשר" עם מי הוא מעוניין לשוחח. כמו כן, תמיד ניתן להחליף מטפל. כל המטפלים שלנו, כאמור, בעלי תואר שני עם ניסיון רב.

לסיכום: ישנן סיבות רבות להתייעצות ולליווי של מטפל בעל ידע וניסיון. כדאי לזכור, שתפקיד המטפל לראות דברים שהאדם עצמו, המעורב רגשית, אינו רואה. בשיחה עם מטפל טוב - טמון הפוטנציאל לפתרון.

סימה אלה היא מנכ"ל אתר "דיר לילי".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום