חומצה היאלורונית: מלכת הנעורים

(1)
לדרג

חומצה היאלורונית נחשבת למלכת הטיפולים האסתטיים ומשמשת חומר מילוי משובח. הגרסה החדשנית של חומצה היאלורונית תורמת לאלסטיות, לגמישות ולחידוש של העור

מאת: ד"ר יומנא עמשה

חומר המילוי הידידותי והיעיל - חומצה היאלורונית - משמש למגוון נרחב מאד של טיפולי אנטי אייג'ינג, טיפולים לעיצוב ופיסול הפנים וטיפולים להצערת הפנים. החומצה ההיאלורונית גויסה בעיקר כחומר מילוי - ושימשה למילוי קמטים, מילוי שקעים, מילוי שפתים ועיצוב עצמות קו הלסת ועצמות לחיים.

כיום, חומצה היאלורונית יכולה לשמש גם להצערת איברים שנחשבו "אבודים", כגון: סנטר (סנטר כפול), הצוואר, אזור המחשוף וגב כפות הידיים. חידוש מרחיק לכת זה מתאפשר הודות לפיתוח חומצה היאלורונית מסוג חדש.

כיום, טיפולי אנטי אייג'ינג מצליחים להילחם גם בסימני ההזדקנות - שפעם לא ניתן היה להעלימם. קמטים בצוואר, עור תלוי ורופס בסנטר, קמטים, כתמים וקמטוטים בכפות הידיים, מיתרים בולטים בצוואר, קמטים וקמטוטים באזור המחשוף: כל אלה (ועוד) היו סימנים שמסגירים את הגיל - ומספרים על השנים שחלפו. כך, גם מטופל/ת שעברו מגוון טיפולים להצערת העור, היו "נחשפים" - כשסימנים אלה היו מעידים על חלוף הזמן.

עתה, המלחמה בסימני הגיל הללו מתאפשרת - בזכות פיתוח חומצה היאלורונית "מסוג חדש": חומצה היאלורונית התורמת יותר לאלסטיות, גמישות וחידוש של העור ואינה משמשת רק כחומר למילוי ועיצוב.

חומצה היאלורונית משמשת גם להצערת איברים, כגון צוואר וסנטר. צילום: thinkstock
חומצה היאלורונית משמשת גם להצערת איברים, כגון צוואר וסנטר. צילום: thinkstock

מהי חומצה היאלורונית?

חומצה היאלורונית היא חומצה המצויה בגוף האדם - ומתרכזת ברובה ברקמות חיבור בגוף וברקמות עצביות. בעשורים האחרונים, חומצה היאלורונית - בהרכבה המדויק - מופקת במעבדות; ונרקחת כחומר מילוי, שניתן להזריק לגוף, למספר מטרות טיפוליות.

החומצה משמשת רבות בעולם הרפואה האסתטית - כחומר המשמש למילוי, הרמה, עיצוב ופיסול של נפחים ואזורים, בעיקר בפנים. מדובר בחומר ידידותי, יעיל ואיכותי - שאיננו גורם תופעות לוואי; וניתן להשתמש בו בבטחה.

כל הזמן, מאז פיתוחה של החומצה - ממשיכים גופי מחקר לחקור את סגולותיה ותכונותיה ולשפר את הרכבה ומאפייניה. לפני כשנתיים, פותחה ושווקה בהצלחה חומצה היאלורונית מסוג חדש - שהפכה פופולרית מאד ונרתמה לטיפולי אנטי אייג'ינג, בהזרקות לחידוש וריענון עור הפנים.

מהי החומצה ההיאלורונית החדשה ומהי תרומתה הייחודית?

מדובר באותו סוג של חומר, שנרקח בצורה שונה - עד להיווצרות תמהיל המוחדר לעור בטכנולוגיה חדשנית; זהו תמהיל התורם לשיפור האיכות של העור ושיקומו. רבים מכנים את טיפולי ההזרקות החדשניים בשם "סקין בוסטרס", נוכח הרעיון שבבסיס הטיפול עומד מתן "בוסט" (דחיפה) של הרבה חומרים מזינים לעור - ומתן בוסט למראה העור.

החומצה ההיאלורונית בהרכבה החדש היא חומצה לא מצולבת, המוזרקת בכמויות שונות, בדרך אחרת (דקירות מחט שטחיות, תוך החדרה לשכבת העור החיצונית), לאזורים שונים - ביחס לחומצה הוותיקה, המשמשת כחומר מילוי ועושה פעולה אחרת. החומצה ההיאלורונית החדשנית מיוצרת בטכנולוגיה מתקדמת ולמעשה כוללת חומצה היאלורונית בריכוז נמוך יותר, כך שהחומר הנוצר נושא תכונות ייחודיות, המאפשרות טיפול מסוג שונה.

הפעולה שלשמה מגויסת החומצה ההיאלורונית החדשה הינה רענון העור, התחדשות העור, תרומה לריכוך, חידוש האלסטיות, החייאה של העור והאצת תהליכים טבעיים בגוף, שתורמים למראה הכללי של העור.

האם למעשה מדובר בסוג של מזותרפיה?

לא. רבים נוטים להתבלבל בין טיפולי ההזרקה החדשניים של חומצה היאלורונית, לרענון והחייאת העור - לבין מזותרפיה. נכון, יש נקודות דמיון בין שתי שיטות הטיפול - אך הן אינן זהות.

שתי שיטות הטיפול עובדות על אותו מנגנון: גוף האדם מייצר שני חומרים מרכזיים, האחראיים על מראה העור, הגמישות, האלסטיות והרעננות של העור. החומרים הינם קולגן ואלסטין, אשר ייצורם פוחת עם הגיל. זהו תהליך שמאיץ את הופעת סימני ההזדקנות על הפנים.

כאשר מזריקים לעור חומרים מסוימים, יוצרים "מיני טראומה מקומית", המעודדת תהליך שיקום והבראה, הכולל גם ייצור מחודש של אלסטין וקולגן - מה שתורם להתחדשות העור ושיפור מראה העור. עד כאן, מתואר הדמיון בין שיטות הטיפול (מזותרפיה והזרקת החומצה ההיאלורונית החדשה).

לעומת זאת, ההבדלים בין שתי השיטות רבים מאוד: טיפול האנטי אייג'ינג החדשני לשיקום העור הוא הרבה יותר יעיל, קצר וממוקד - מטיפולי מזותרפיה. במספר מפגשים מצומצם, תוך ביצוע טיפולים כואבים הרבה פחות - ניתן להגיע לתוצאות טובות הרבה יותר. התוצאות גם נשמרות לאורך תקופה ארוכה יותר: כל זאת, הודות לחומרים החדשניים המשמשים לטיפול.

טיפול אנטי אייג'ינג מסוג זה תורם לשיפור מראה העור, בכל מקום ואזור. מעבר לשפעול המערכת, המובילה להתחדשות ושיקום העור - החומצה ההיאלורונית גם תורמת לספיחת מים (וכך להעלאת הלחות), תורמת לשיפור מראה העור וניקיונו מקמטוטים עדינים וכתמי אקנה. חומצה היאלורונית "ותיקה" איננה עושה כך, נוכח ההתמקדות במילוי והחזרת נפחים. מזותרפיה עושה זאת, אך באופן הרבה פחות יעיל.

החומצה מהסוג "החדש" יכולה להצעיר גם את כפות הידיים. צילום: thinkstock
החומצה מהסוג "החדש" יכולה להצעיר גם את כפות הידיים. צילום: thinkstock

האם הטיפול החדשני תורם גם לטיפול בכתמי אקנה, עור דהוי ומכוסה קמטים וקמטוטים ובמקרים בהם מתרחשת צניחת עור?

כן, בהחלט. לשם כך, נוצר הטיפול. עם זאת, חשוב לציין כי על מנת לקבל תוצאות מיטביות - חשוב מאד להתאים את תכנית הטיפולים לצורכי המטופל/ת.

ישנם טיפולי אנטי אייג'ינג מגוונים, אשר מומלץ לשלב ביניהם - ולא להתמקד בטיפול אחד ספציפי. כך, למשל: מומלץ מאד לשלב בין טיפול בחוטים למתיחת פנים (מתיחת פנים חוטים - "מזו חוטים"), כדי להתמודד עם רפיון וקמטוטים באזור הסנטר (סנטר כפול) והצוואר. טיפול הסקין בוסטר יעיל מאד גם להתמודדות עם מראה עור זקן באזור המחשוף ובגב כפות הידיים; כאשר הטיפול משולב עם טיפולים מותאמים נוספים, יעילותו מתגברת.

לסיכום: מאז ומעולם, שימשה החומצה ההיאלורונית "שחקן מפתח" בעולם הטיפולים האסתטיים. לאחרונה, פותחה גרסה חדישה של חומצה היאלורונית, התורמת לאלסטיות, גמישות וחידוש של העור (בדומה למזותרפיה, אך באופן יעיל הרבה יותר) ולא רק משמשת כחומר למילוי ועיצוב (כמו שעושה החומצה ההיאלורונית הוותיקה).

ד"ר יומנה עמשה עוסקת ברפואה אסתטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום