אנדומטריוזיס: לעצור את הכאב!

(2)
לדרג
תוכן מקודם

נוכחות של תאי רירית הרחם מחוץ לחלל הרחם נקראת אנדומטריוזיס - מצב שעלול לגרום לכאבים חריפים והשפעה על איכות החיים. אבחון מוקדם חשוב להתאמת הטיפול

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2307853 (מספר מקשר)

תפקיד רירית הרחם הוא לקלוט את ההריון במידה ומתרחשת הפרייה. כאשר אין הריון, תאי רירית הרחם נושרים וזהו בעצם הדימום החודשי. תאי רירית הרחם מגיבים למחזוריות ההורמונלית בגוף האישה וגדילים ומתרבים כהכנה להריון בכל חודש.

אנדומטריוזיס הינו מצב בו תאים של רירית הרחם נמצאים מחוץ לחלל הרחם - בשריר הרחם, באגן, בשחלות ואף מחוץ לאגן במצבים מסוימים. התאים האלו מגיבים לשינויים ההורמונליים, בדומה לתאי רירית הרחם התקינים, לכן הם מתרבים וגדלים וכאשר יש דימום הם גורמים לכאבים - מכיוון שהדימום בעצם כלוא בתוך הנגע האנדומטריוטי. עם הזמן, הנגעים משנים את אופיים ובשל המצב הדלקתי הלא-זיהומי שהם גורמים, נוצרות הידבקויות והצטלקויות. נגעים אלו יכולים להביא לפגיעה תפקודית באברים השונים (מעי, דרכי שתן, שלפוחית), יכולים לגרום לאי פוריות בשל חסימת החצוצרות ועלולים לפגוע בעצבים ולגרום לכאבים קשים שאינם קשורים למחזור החודשי.

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית, העלולה לגרום נזק למערכת הרבייה; וכן לירידה משמעותית באיכות החיים, נוכח הצורך להתמודד עם כאבים חזקים, בלתי פוסקים ומתישים; ונוכח הפגיעה ביכולת לתפקד ולעבוד כרגיל במהלך היומיום. המחלה תוקפת נשים בגיל הפוריות.

אנדומטריוזיס מתבטא בכאבים חריפים וחריגים. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים להופעת אנדומטריוזיס?

ישנן שתי תאוריות עיקריות המציעות הסבר לתופעה, למרות שהגורם הוודאי איננו ידוע:

התאוריה הראשונה - נסמכת על תופעה המתרחשת אצל מרבית הנשים במהלך המחזור, במהלכה יש זליגה של הדימום דרך החצוצרות לחלל הבטן. תאים אלו יכולים להשתרש במקומות שונים וליצור נגע אנדומטריוטי. היווצרות הנגע קשורה בין השאר ליכולתה של מערכת החיסון להשמיד תאים אלו.

התאוריה השנייה - מציעה הסבר להופעת המחלה באזורים רחוקים מאזור הרחם והאגן; ובנוסף - הסבר להופעת התופעה אצל גברים (גם אם לעיתים רחוקות ונדירות ביותר). לפי תיאוריה זו, תאי גזע עובריים מתמיינים לתאי רירית הרחם, שלא בתוך חלל הרחם עצמו. כך, בעצם נוצרים נגעים המכילים את תאי רירית הרחם ומגיבים לשינויים ההורמונליים כפי שצוין לעיל.

כמו כן, קיימת נטייה גנטית למצב זה - כלומר, יש סיכוי גבוה יותר להופעת המחלה אצל נשים אשר קרובות משפחה שלהן מדרגה ראשונה סובלות מאנדומטריוזיס.

בעצם, אין קשר חד ערכי בין גורם סיכון מסוים להיווצרות המחלה. מדובר בתופעה בה מספר גורמים משתלבים ליצירתה - נטייה גנטית, מערכת החיסון ועוד.

מהם התסמינים של אנדומטריוזיס?

מאחר שמדובר למעשה במעין מחזור, שאינו מתקיים באזור הפיזי של המחזור - התסמינים העיקריים של אנדומטריוזיס הם כאבים חריפים וחריגים, המופיעים סביב המחזור (הכאבים מוחמרים במהלך הדימום החודשי).

הכאבים יקבלו ביטוי בכאבי גב קשים, לפני קבלת הווסת ובמהלכה, כאבים עזים באגן - המקרינים לרגליים; ובנוסף, כאבים עזים בבטן וכאבי מפרקים. נוסף על כאבים אלה, עשויים להופיע אצל המטופלת גם תופעות כגון: בחילות והקאות, כאבים בעת קיום יחסי מין, עצירות ושלשולים; וכן עצבנות ועייפות - שיופיעו לאורך כל החודש ויתגברו סביב זמן המחזור. לבסוף: ככל שהמחלה מתקדמת - ואינה מטופלת - היא עלולה לגרום לבעיות פוריות ולפגיעה באברי הרבייה ואברי הבטן השונים.

כיצד מאבחנים אנדומטריוזיס?

יש לבצע את האבחון אצל רופא המתמחה בתחום. האבחון כולל שילוב של בדיקה קלינית, בחינת ההיסטוריה הרפואית של המטופלת; ובנוסף, שימוש בהדמיית אולטרסאונד.

כל אלה מסייעים לאבחן נגעים והידבקויות - כאנדומטריוזיס (ולא כמחלה אחרת). ישנה חשיבות רבה להתמחות של הרופא בתחום, בעיקר משום שהיא מאפשרת להבחין בין כאבים הנובעים מהמחלה - לבין כאבי מחזור רגילים.

כיצד מטפלים באנדומטריוזיס?

יש לבצע את האבחון והטיפול אצל רופאים ומרכזים רפואיים המתמחים במחלה, באבחונה ובטיפול בה - מאחר שאבחון וטיפול שגויים עלולים להוביל להחמרה במצב.

אפשרויות הטיפול נחלקות לטיפול תרופתי הורמונלי וטיפול כירורגי. הבחירה באפשרות הטיפול המתאימה תלויה בסימפטומים, באזור שבו הופיעה המחלה ובמידת התפשטות המחלה לאזורים אחרים בגוף. גורם נוסף המסייע בהכרעה: מידת הצורך של המטופלת לשמור על הפוריות ורצונה להרות.

מה כולל הטיפול התרופתי באנדומטריוזיס?

הטיפול התרופתי הינו הורמונלי - וכולל שימוש בגלולות נגד הריון או גלולות פרוגסטרון בלבד. הטיפול מדכא את המחלה ולרוב עוצר את התפשטותה. ההורמונים הניתנים בטיפול עוצרים את החשיפה של כל תאי רקמת רירית הרחם: אלה שברקמת הרחם באופן תקין; ואלה שנדדו מחוץ לרחם - להורמונים האחרים שמופרשים מבלוטת יותרת המח (היפופיזה). כך, ההורמונים פותרים את בעיית הכאב - ועוצרים את התפשטות הנגעים, הנוצרת עקב המצב הפתולוגי.

מאחר שהמחלה כרונית, כך הטיפול בסימפטומים ובגורמים למחלה ארוך טווח. יחד עם זאת, הטיפול יביא לשיפור משמעותי באיכות החיים וביכולת לתפקד ביום יום; וימנע את התקדמות המחלה והידרדרותה.

אנדומטריוזיס. קיימת נטייה גנטית למצב זה. צילום: שאטרסטוק

מה כולל הטיפול הכירורגי באנדומטריוזיס?

במקרים בהם מדובר בכאבים חזקים במיוחד, שאינם מגיבים לטיפול התרופתי - כמו גם במקרים של רצון לעבור טיפול הפרייה - יש לשקול טיפול כירורגי באנדומטריוזיס, המטפל באופן ישיר במקור הכאב וההידבקות.

במהלך הניתוח כורתים ציסטות ונגעים שנוצרו במשך השנים - וגורמים לכאב התמידי; ולאחר מכן, ממשיכים בטיפול הורמונלי - שמונע את הישנות המחלה.

הטיפול הכירורגי מתבצע בגישה לפרוסקופית (זעיר פולשנית), אך הוא כולל הרדמה מלאה ועשוי לארוך מספר שעות - בהתאם למצב המחלה, התפשטותה וכמות הנגעים שיש להסיר. רק מומחים שהתמחו בהליך מבצעים אותו, נוכח מורכבותו.

כמו בכל ניתוח, יש לטיפול הכירורגי סיכונים. הדברים אמורים בפרט במקרים שבהם המחלה התפשטה למעיים או לדרכי השתן. במקרים אלה, עולה עוד יותר החשיבות לביצוע הניתוח אצל מומחים בתחום עם ניסיון בביצוע ניתוחים מסוג זה, וזאת כדי להקטין למינימום פגיעה באברים אלו.

זמן ההתאוששות תלוי אף הוא בהיקף הניתוח ויכול לנוע בין יום-יומיים של אשפוז להתאוששות - לבין שבוע ימים (ויותר), במקרה שנדרשה התערבות ניתוחית נרחבת (גם מעבר לאזור הרחם והשחלות).

למרות שעקרונית הבחירה בהתערבות כירורגית תשמש כקו הגנה טיפולי שני, במקרה שהטיפול התרופתי איננו מועיל, ישנם מקרים שבהם ההחלטה לבצע ניתוח נובעת מסיבה אחרת בעיקר בשל כאבים עזים הפוגעים באיכות החיים ולא מגיבים לטיפול תרופתי או בשל מניעה מטיפול תרופתי. מצב נוסף הינו קיום ציסטה או ציסטות גדולות העלולות להפריע בתהליך שאיבת הביציות.

לסיכום: אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית מתפשטת, הגורמת לכאבים רבים - ולפגיעה באיכות החיים של המטופלת. יש חשיבות רבה לאבחון המחלה ולמתן טיפול על ידי רופא שהתמחה בתחום וידע להתאים את הטיפול הנכון והמדויק.

ד"ר גיא רופא הוא מומחה בגינקולוגיה, מיילדות ופוריות - עם מומחיות על בניתוחים גינקולוגיים אנדוסקופיים מתקדמים והיסטרוסקופיות; מנהל מרכז בריאות האישה בבי"ח ליס ליולדות ונשים (איכילוב), מרכז את נושא כאב אגן כרוני.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום