מדרסים לספורטאים: שיפור ביצועים

(3)
לדרג

הידעתם כי מדרסים יכולים לסייע מאוד גם לספורטאים, שאינם סובלים בהכרח מבעיה אורתופדית? מדרס איכותי ומותאם אישית מסייע בשיפור ביצועים ובשמירת הבריאות

מאת: רועי אגרנט

בעבר הרחוק, אנשים בעלי בעיות רגליים שונות התקשו למצוא נעליים שיתאימו להם. מתוך כך, החלו בעלי מקצוע שונים לחפש פתרונות שיסייעו לאנשים אלה ללכת בצורה טובה יותר. עם השנים, התפתחו המחקר והטכנולוגיה בתחום - וניתן מענה גם לאנשים שסבלו ממומים ספציפיים ברגליים (כגון: פוליו, מומים מולדים ועיוותים קשים; ובהמשך - אף ל"רזולוציות קטנות", כגון: בליטות בכף רגל, או בעיות "פשוטות" יותר).

ככל שהלכה והתחזקה ההבנה אודות הדרך הנכונה לפתרון הבעיות האורתופדיות - כך גם הלך והתחזק הצורך במציאת פתרון אסתטי, שבא לידי ביטוי בנעליים אורתופדיות. באופן טבעי, הלכה והשתכללה גם מיומנות זו - והביאה לפיתוח מדרסים, המעניקים פתרון שאיננו נראה לעין - בתוך נעל קיימת.

בעשורים האחרונים, הביאו הטכנולוגיה והקידמה לפיתוח מכשירים ייעודיים, המאפשרים אבחון פרטני וטוב יותר של הצרכים והבעיות השונות, שיש לכל אדם באופן אינדיבידואלי; ובנוסף, הביאו גם למתן מענה למניעת בעיות - בעיקר אצל אנשים העוסקים בספורט מקצועי או ספורט הנעשה באופן אינטנסיבי.

מדרסים יכולים גם לשפר ביצועים ספורטיביים ולמנוע פציעות. צילום: thinkstock
מדרסים יכולים גם לשפר ביצועים ספורטיביים ולמנוע פציעות. צילום: thinkstock

האם מדרסים עשויים גם לסייע במניעת פציעות ולתמוך בשיפור ביצועים?

שוק המדרסים רחב - ומציע סוגים שונים של מדרסים, מחומרים שונים, המותאמים למגוון בעיות יומיומיות. עם הזמן, החלו החוקרים להבין כי מעבר לפתרון בעיות, מדרסים יכולים גם לשפר ביצועים ספורטיביים ולמנוע פציעות, בעיקר עבור ספורטאים מקצועיים (כדורגלנים, כדורסלנים, אצנים וכו').

המחקרים הוכיחו כי ספורטאי שמשתמש במדרס המאזן בצורה נכונה את הגוף, יכול לבצע פעילות ספורטיבית -בטווח ארוך יותר. כך, למשל: אם ספורטאי מתחיל לחוש כאב בשוקה הקדמית, לאחר 45 דקות ריצה - מדרסים מותאמים עשויים לעכב את הכאב, כך שהוא יתחיל לחוש כאב לאחר שעה וחצי. בעקבות הגדלת טווח הזמן, יחול שיפור גם בסיבולת לב-ריאה (ובפרמטרים בריאותיים נוספים).

כאשר מדובר בספורטאים מקצוענים - המדרסים מותחים למעשה את גבול היכולות של הספורטאי, משפרים את הביצועים שלו, מונעים פציעות ומעניקים לספורטאי אפשרות למצות את הפוטנציאל שלו בצורה טובה יותר.

מהי השפעת המדרסים עבור כדורגלנים?

שחקני כדורגל נועלים נעלי כדורגל, שהן נעליים צרות מאוד - שחלקן התחתון עשוי מפלסטיק קשיח (ולא מגומי גמיש). כתוצאה מכך - ולאור העובדה שהם מתאמנים עם הנעליים באופן תכוף ואינטנסיבי - שחקני כדורגל רבים סובלים מבעיות רגלים שונות; בין הבעיות השכיחות: עיוותים של כף הרגל, לחצים באזור המסרק (האזור הקדמי של כף הרגל) וכו'.

עיוותים בכף הרגל: הנעליים הצרות אינן מתאימות אישית לכף הרגל; כך, לאורך זמן, מאחר שהרגל רחבה יותר מהנעל - נוצרים עיוותים של כף הרגל.

שחיקת עצם המסרק: כריות כף הרגל הן רקמת שומן, המשמשת להגנה על עצמות מפרק הרגל (מעין בולם זעזועים טבעי). מאחר שסוליית נעלי הכדורגל קשיחה, כריות כף הרגל נדחסות אליה; ועם הזמן, נוצר דילול של רקמת השומן באזור הכריות, העצמות בולטות יותר - וברוב המקרים, נוצרות סטיות במפרק האחורי (טארוס).

על מנת למנוע בעיות אלה - ולשפר את ביצועי השחקן - בונים לכל שחקן מדרס שמתאים לו אישית, מבחינה אורתוטית, תוך כדי העמדה בצורה נכונה, שתשמור על החלק האחורי - ותעניק יציבה טובה וריכוך החלק הקדמי, שיהווה בלימת זעזועים באזור המסרק.

מהי השפעת המדרסים עבור כדורסלנים?

להבדיל מכדורגלנים - כדורסלנים קופצים יותר; ולכן, חשוב להגן על אזור החלק האחורי של הרגל והעקב. עבורם, מתאימים מדרסים מחומרים מיוחדים שבולמים את הזעזועים - ומעמידים את העקב בזווית מסוימת, שמונעת פציעות (כגון: קריעת גיד אכילס - פציעה שכיחה מאוד בקרב ספורטאים בכלל ובקרב כדורסלנים בפרט).

ומה בנוגע להשפעת מדרסים על אצנים?

אצנים מקצועיים ואצני מרתון בפרט, נוטים לסבול בעיקר מבעיות ברכיים, אגן תחתון וגב - כתוצאה מזוויות קשת הרגל, המשתנות בחדות לאורך הריצה. עבורם, בונים מדרסים ורסטיליים, שיעניקו תמיכה באזורים שבהם יש חלל, יעניקו תמיכה לקשת הנפתחת בזמן הריצה, ימנעו תנועות חדות ויקטינו את שינוי הזווית של כף הרגל.

כך, למשל: כאשר יוצרים הפרשי גובה בין המדרסים, הרמה של הקשת מימין או שמאל בזווית אחרת, או נותנים הרמות מידיאליות או ליטראליות - משנים את זווית העמידה והיציבה הראשונית; ובכך, משפיעים באופן ישיר על הברכיים, האגן התחתון ואפילו הגב.

לשם התאמת מדרסים יש לאבחן את הרגל בצורה מדוקדקת. צילום: thinkstock
לשם התאמת מדרסים יש לאבחן את הרגל בצורה מדוקדקת. צילום: thinkstock

כיצד מתבצעת התאמת המדרסים האישית?

אבחון: על מנת להתאים מדרסים לספורטאים העוסקים בפעילות ספורטיבית באופן אינטנסיבי - מאבחנים את הרגל בצורה מדוקדקת (ביחס למשקל, גובה, גיל, תכיפות הפעילות, סוג הנעליים ורמת הספורט המקצועי שבו עוסק הספורטאי).

כחלק מהאבחון, הספורטאי מבצע תנועה בהליכה ברגליים יחפות - בשעה שאורתוטיסט מוסמך ובעל ניסיון מסתכל על כף הרגל והתנועה שלה; וכך, בשקלול הצרכים והנתונים האישיים - האורתוטיסט יודע לזהות את הצורך ו/או הבעיה.

מדידה: לאחר שלב האבחון, מודדים את המדרסים: מגבסים את כף הרגל, בהתאם להעמדה שאותה רואה ה אורתוטיסט - כך שתיתן מענה לצורך; ו/או תפתור את הבעיה.

ייצור: לאחר האבחון והמדידה, עוברים לשלב הייצור של המדרסים. ישנם מספר חומרים בסיסיים, שאיתם בונים את רוב המדרסים - ועליהם משלבים חומרים נוספים, בהתאם לסוג הפעילות.

התאמת החומרים השונים, הזוויות השונות והמדידה - הם אלה שלמעשה מהווים את הניואנסים הקטנים, שהופכים את המדרסים לאינדיבידואליים, עבור כל אחד - בהתאם למבנה גופו ובהתאם לספורט שבו הוא עוסק. לכן, חשוב לבנות מדרסים אצל אורתוטיסט מוסמך ובעל ניסיון רב - הן באבחון, הן בהתאמת המדרסים והן בטכניקת הייצור.

רועי אגרנט הוא אורתוטיסט מוסמך (טכנאי נעליים אורתופדיות), מכון א.ר אורטופדיה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום