בקרוב: סיגריות מגיל 21?

(0)
לדרג

נייר עמדה בנושא הגבלת מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה הוגש היום לוועדת השרים לענייני חקיקה. המטרה: פחות חשיפה לניקוטין בשלבים הקריטיים של התפתחות המוח

מאת: מערכת zap doctors

נייר עמדה מקצועי בנושא הגבלת מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה הוגש היום (29.11) לקראת דיון של ועדת השרים לענייני חקיקה בנושא הצעת החוק להעלאת גיל איסור מכירת מוצרי טבק, אשר הוגשה על ידי ח"כ יהודה גליק. על הצעת החוק חתמו כ-20 חברי כנסת מכל סיעות הבית.

בנייר העמדה אשר כולל עובדות מדעיות והוכחות מחקריות, מתריעים איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון והאגודה למלחמה בסרטן כי נדרשת הגנה על בני נוער מפני חשיפה מוקדמת למוצרי טבק וניקוטין.

ניקוטין הוא חומר ממכר ביותר והשפעתו על המוח של מתבגרים וצעירים יכולה להוביל לא רק להתמכרות, אלא גם להפרעות קשב ולמידה, אימפולסיביות והפרעות במצבי רוח. מחקרים מראים כי החשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות גורמת לשינוי מבני קבוע במוח שאף מעלה את הסיכון להתמכרות לסמים אחרים.

מטרת החוק המגביל מכירת מוצרי טבק לבני 21 ומעלה, היא הפחתת העישון והשימוש בטבק ונזקיו העצומים לפרט ולחברה.

מחקרים אפידמיולוגיים מראים כי 80 אחוז מהמעשנים התחילו לעשן לפני גיל 20 ו-90% מהרוכשים סיגריות להפצה לקטינים הם מתחת לגיל 21.

נתונים אלה מצביעים על כך שהעלאת גיל המכירה ל-21 יכולה למעשה לחסל את יכולתם של קטינים לרכוש או לבקש מתלמידי תיכון אחרים, מה שמגדיל באופן משמעותי את מחסומי הגישה.

יתרה מכך, התפתחות המוח הוא תהליך שנמשך מהינקות ועד שנות העשרים המאוחרות. מחקרים הוכיחו כי לחשיפה לניקוטין בגיל ההתבגרות יכולת להשפיע ישירות על מבנה המוח לטווח הארוך ולהעלות את הסיכון להתמכרויות אחרות עקב כך, ובייחוד קוקאין.

העלאת גיל המכירה ל-21 תורמת להפחתת החשיפה של מתבגרים בשלבים הכי קריטיים של התפתחות המוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום