הפחתת סיכון לקרעים בלידה: מדריך

(0)
לדרג

קרובה למועד הלידה? משבוע 34 להריון אפשר להתחיל לבצע עיסוי פרינאום, על מנת להגמיש את האזור ולגרום למתיחתו. העיסוי מפחית את הסיכון להיווצרות קרעים בלידה

מאת: אורלי בסיס

לידה נרתיקית כרוכה בלחץ משמעותי על אזור חיץ הנקבים (פרינאום; Perineum) - הרקמה המפרידה בין הנקבים: בין הנרתיק, לבין פי הטבעת. לפתח הנרתיק יש יכולת להתרחב באופן ניכר במהלך הלידה - והרקמה באזור פתח הנרתיק יכולה להימתח, בהשפעת הלחץ המופעל עליה, כתוצאה מדחיפת ראשו של התינוק כלפי מטה.

יחד עם זאת, לא אצל כל היולדות נמתחת רקמת הנרתיק באופן מספיק - להוצאת התינוק; והלחץ המופעל על הרקמה עלול לגרום להיווצרות קרעים. לכן, בחלק מהלידות, יש צורך ביצירת חתך יזום של רקמת חיץ הנקבים, על מנת להוציא את התינוק. חיתוך ברקמת חיץ הנקבים מרתיע כל אישה המתכננת ללדת בלידה רגילה - לידה נרתיקית.

ביום הלידה, מומלץ להביא את שמן העיסוי אל חדר הלידה. צילום: thinkstock
ביום הלידה, מומלץ להביא את שמן העיסוי אל חדר הלידה. צילום: thinkstock

כיצד ניתן להפחית את הסיכון ליצירת קרעים ברקמת הפרינאום?

ניתן לבצע "אימון" לגמישות רקמת הפרינאום - רקמה הכוללת שרירים, רקמות חיבור, עצבים וכלי דם. כך, באמצעות "אימון" של השרירים ורקמות החיבור - ניתן להגמיש את הרקמה ולגרום למתיחתה.

עיסוי פרינאום נועד להגמיש את הרקמות בפתח הנרתיק, לקראת יציאת התינוק. חשוב לציין כי עיסוי פרינאום איננו מוכח כמונע קרעים באופן מוחלט; עם זאת, הניסיון מלמד כי העיסוי בהחלט יכול להפחית את הסיכון להיווצרות קרעים בתעלת הלידה ובאזור חיץ הנקבים.

מתי מומלץ לבצע עיסוי פרינאום?

אם את נמצאת בשבוע ה-34 להיריון, זהו זמן המתאים להתחיל עיסוי פרינאום.

רצוי לבצע את העיסוי בין 5 ל-10 דקות ביום; בתחילה, 3 פעמים בשבוע; ובהמשך - שבועיים לפני מועד הלידה המשוער - ניתן לבצע עיסוי פרינאום מדי יום פעם ביום למשך 10-5 דקות.

תוכלי לבחור לבצע את העיסוי בעצמך, או להיעזר בבן/בת הזוג - ובכך לחזק ולשפר את שיתוף הפעולה ביניכם, כדי להקל עלייך את ההתמודדות בזמן הלידה.

כדאי לציין כי בין אם בחרת לעסות את אזור הפרינאום בעצמך; ובין אם בחרת לעשות זאת בשיתוף בן/בת זוגך - חשוב שתרגישי נינוחה וכי תגיעי להרפיה הנדרשת לביצוע העיסוי.

לכן, חשוב שתבחרי בפרק זמן רגוע - במהלכו לא צפויות לך הפרעות חיצוניות.

מהם השלבים של עיסוי פרינאום?

1. הצטיידי בשמן עיסוי צמחי טהור (כדוגמת שמן שקדים, או שמן שומשום - לריכוך הרקמה סביב פתח הנרתיק). בחנויות טבע ובבתי מרקחת קיימים גם שמנים ייעודיים - לעיסוי פרינאום.

2. הקפידו - את ובן/בת הזוג - לשטוף היטב ידיים ולגזוז ציפורניים.

3. הכיני סביבה נעימה ונטולת רעשים: כבי טלפון וטלוויזיה - ועמעמי את האורות.

4. אם את מבצעת את העיסוי בעצמך, בחרי בתנוחה שתאפשר לך גישה נוחה לנרתיק - בעמידה, כאשר אחת מרגלייך מורמת על כיסא או על דופן האמבטיה (תוכלי להיעזר במראה).
כאשר את בוחרת לבצע את העיסוי בעזרת בן/בת הזוג, פרסי מגבת על המיטה ושכבי עליה, כך שהיא תהיה מתחת לאגן. ניתן לבצע את העיסוי בשתי תנוחות: הראשונה, בתנוחה של חצי שכיבה - הישעני על כריות והניחי את רגלייך בפישוק או בשכיבה ברגליים פשוקות בקצה המיטה, כשכפות רגלייך כפופות על המיטה. השנייה בתנוחה של חצי שכיבה כאשר כפות רגלייך מונחות על הרצפה. מומלץ שהמעסה יישב על גבי שרפרף קטן, בסמוך אלייך - כך שלא יצטרך לאמץ את ידיו.

5. כאשר את מרגישה נינוחה ורגועה, הרפי את רצפת האגן והתחילי בעיסוי.

6. יש למרוח שמן על שתי האצבעות המורות - ולהחדירן צמודות, עד לפרק האמצעי של האצבע.

7. לאחר מכן, יש להפריד בין שתי האצבעות - ולהעבירן לאורך דפנות הנרתיק, עד לגובה אמצע הנרתיק, תוך הפעלת לחץ עדין על דפנות הנרתיק.

8. יש להחזיר את האצבעות חזרה - אל תחתית הנרתיק; וחוזר חלילה.

מהם כללי הזהירות שיש להקפיד עליהם במהלך עיסוי רקמת הפרינאום?

1. יש להימנע מעיסוי האזור העליון של הנרתיק (החלק הפונה לכיוון הדגדגן והשופכה); אזור זה איננו צריך להימתח כלל - והיווצרות של קרע באזור זה יכולה להיות בעייתית.

2. יש לבצע את העיסוי בצורה עדינה רק החל משבוע 34 להריון.

3. אם את סובלת מדלקת או פטרת בנרתיק, אין לבצע עיסוי פרינאום.

מדוע כדאי לבצע עיסוי גם במהלך הלידה עצמה?

ביום הלידה, מומלץ להביא את שמן העיסוי אל חדר הלידה - ולעדכן את המיילדת על כך שביצעת עיסוי פרינאום (ובאיזו ד רך העיסוי התבצע). במהלך הלידה, תוכל המיילדת לבצע עיסוי, כאשר ראשו של התינוק עומד לצאת.

יש לבצע את העיסוי בשמן צמחי טהור, כדוגמת שמן שקדים. צילום: thinkstock
יש לבצע את העיסוי בשמן צמחי טהור, כדוגמת שמן שקדים. צילום: thinkstock

מה עושים כאשר פתח הנרתיק איננו מתרחב באופן מספק?

אם במהלך הלידה, פתח הנרתיק איננו מתרחב באופן מספק - עלולים להיווצר קרעים, אשר בהתאם לחומרתם ודרגתם, עלולים להיות להם השלכות לאחר הלידה. כדי להימנע מקרעים, לעתים ניתן לבצע חיתוך חיץ (אפיזיוטומיה; episiotomy) באופן יזום.

האם מבצעים עיסוי פרינאום רק בלידה ראשונה?

אם במהלך הלידה הראשונה לא בוצע חתך חיץ - אין צורך לבצע עיסוי פרינאום לקראת הלידה הבאה; אלא אם כן מעריכים שמשקלו של התינוק גבוה משמעותית מהתינוק שנולד בלידה הראשונה.

לסיכום: עיסוי פרינאום יכול לתרום לגמישות הרקמות בדפנות הנרתיק, באזור תעלת הלידה וחיץ הנקבים. העיסוי אמנם איננו מונע באופן מוחלט היווצרות קרעים - אך בהחלט עשוי להפחית את הסיכון להיווצרות קרעים במהלך לידה נרתיקית, בעיקר כאשר מצפים לתינוק גדול.

אורלי בסיס היא מיילדת ואחות אחראית חדרי הלידה במרכז הרפואי "הלל יפה".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום מיילדות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום