סוכרת מבוגרים: גם צעירים חולים!

(0)
לדרג

מגפת ההשמנה גורמת לכך שסוכרת מסוג 2, שנחשבה בעבר "סוכרת מבוגרים" - פוגעת כיום גם בילדים ובמבוגרים צעירים. מומלץ להיעזר בצוות רב מקצועי: סקירה מיוחדת

מאת: פרופ' משה קרפ

לפני שנים, היו מקרים נדירים בהם ילדים ומתבגרים סבלו מסוכרת מסוג 2. כך, היה מקובל לחשוב כי ילדים חולים רק בסוכרת מסוג 1 ("סוכרת נעורים"). על פי נתוני ה-CDC (המרכז לבקרת מחלות) יותר מ-208,000 צעירים מתחת לגיל 20 בארה"ב חולים בסוכרת מסוג 1 או מסוג 2. המצב בארץ אינו שונה: שליש מהמתבגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר - והדבר מתבטא בעלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 בקבוצת גיל זו. הפתרון לכך הוא תזונה נכונה, פעילות גופנית, אבחון מוקדם - וטיפול תרופתי, לפי הצורך.

האם ניתן למנוע סוכרת מסוג 2 אצל ילדים ובני נוער?

ניתן למנוע את הופעת הסוכרת, או לפחות לדחותה - על ידי נקיטת צעדי מנע: הפחתה בכמות הקלוריות הנצרכת ועיסוק בפעילות גופנית יום יומית. מחקרים מוכיחים שלפעילות גופנית יש השפעה דרמטית על הפחתת התנגודת לאינסולין.

חלה עלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 בקרב מתבגרים. צילום: thinkstock
חלה עלייה בשכיחות סוכרת מסוג 2 בקרב מתבגרים. צילום: thinkstock

מי עלול לפתח סוכרת מסוג 2?

אלה קבוצות הסיכון, שיש לקחת בחשבון:

בנות, יותר מבנים.
מטופלים הנמצאים במצב עודף משקל.
בעלי היסטוריה משפחתית של סוכרת.
סובלים מבעיה הנקראת "תנגודת לאינסולין".
בעלי היסטוריה משפחתית של סוכרת, במיוחד סוכרת מסוג 2 ,עודף משקל ומחלות לב וכלי דם.
היסטוריה משפחתית של רמת שומנים גבוהה בדם.

מהם הסימפטומים לסוכרת מסוג 2 אצל ילדים ומתבגרים?

תחילה, יכול להיות שלא יהיו כלל סימפטומים. עם זאת, במשך הזמן, ניתן יהיה לראות:

ירידה בלתי מוסברת במשקל.
רעב או צמא תכופים, אפילו לאחר ארוחה.
יובש בפה.
השתנה מרובה.
עייפות.
ראייה מטושטשת.
קוצר נשימה.
ריפוי איטי יותר של פצעים.
גרד בעור.
הירדמות או עקצוצים בידיים וברגליים.

האם כל הסימפטומים מופיעים בבת אחת?!

ברוב המקרים, סימפטומים אלה אינם מופיעים בצורה מתפרצת, אלא באופן הדרגתי. זאת, בניגוד לסוכרת מסוג 1, בה יש הרס של תאי הבטא היוצרים את האינסולין.

כאשר יש רמות גבוהות של סוכר כבר בשלבים הראשונים של הופעת המחלה - שלושת הסימפטומים במצב זה הינם צימאון, הטלת שתן מרובה וירידה במשקל, שבדרך כלל מביאים את החולה בדחיפות לרופא המטפל, על מנת לבצע את האבחון. יתר הסימפטומים בסוכרת מסוג 2 מופיעים בהדרגה; לעתים, רק בשלב מתקדם של המחלה.

מהו הטיפול המומלץ בסוכרת מסוג 2?

הצעד הראשון הוא פנייה לרופא המשפחה או לרופא מומחה לסוכרת. הרופא יוכל לומר האם המטופל הוא בעל עודף משקל - בהתבסס על גילו, משקלו וגובהו.

על מנת לאבחן את המחלה בתחילתה, על המטופל לעבור סדרת בדיקות: רמות סוכר בצום; רצוי גם לבצע בדיקת רמת סוכר שעתיים לאחר האוכל. בנוסף, יש לעשות גם בדיקת המוגלובין מסוכרר, המראה את ממוצע רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים שקדמו לבדיקה.

מעבר לבדיקות אלה, יש לבצע גם בדיקה נוספת, הבודקת את כמות האינסולין המיוצרת על ידי הלבלב. בדיקת דם לסוכר תוכל לקבוע האם הצעיר הוא במצב של קדם סוכרת או סוכרת של ממש. במקרה שאובחנה סוכרת, יינקטו עוד מספר צעדים, כדי לוודא האם מדובר בסוכרת מסוג 1 או סוכרת מסוג 2. לאחר קביעת האבחנה של סוכרת מסוג 2, הצעיר יידרש לערוך שינויים בסגנון החיים. ייתכן גם שהרופא ימליץ על מתן תרופות או אינסולין.

הצוות הרפואי ידריך את החולה ואת בני משפחתו למדוד רמות סוכר בדם; וגם ינחה אותם בדבר עיתוי הבדיקות ומספר הבדיקות שיש לבצע. ניתן להשתמש במד סוכר "רגיל" עם דקירה מהאצבע, או במד סוכר רציף - שמאפשר ניטור טוב יותר, ללא דקירות.

יידרש גם ייעוץ דיאטני, שבעזרתו תתוכנן התזונה המתאימה. מומלץ ביותר לעסוק בפעילות גופנית קבועה, לפחות 60 דקות בכל יום.

ההתמודדות עם המחלה כוללת תזונה נכונה ופעילות גופנית. צילום: thinkstock
ההתמודדות עם המחלה כוללת תזונה נכונה ופעילות גופנית. צילום: thinkstock

מהם הטיפים היכולים לעזור לצעירים להתמודד עם שינוי אורח החיים הנדרש?

ילדים ומבוגרים צעירים עלולים להגיב בצורה קשה, על ההכרח לבצע שינויים באורח חייהם, למניעה או טיפול בסוכרת מסוג 2.

דברו עם המטופל בפתיחות על מצב בריאותו ועל משקלו, הראו את תמיכתכם. עודדו אותו לבטוח בכם - ולספר לכם על כל מה שמעיק עליו ומציק לו.

הכניסו את השינויים בהדרגה. לסוכרת נדרש זמן להתפרץ - וכך גם יידרש זמן להתרגל למכלול השינויים שתעשו.

אם למטופל יש קושי לקבל את השינוי, נסו לברר מדוע. למשל: בני נוער מתמודדים גם עם שינויים הורמונליים, לחצים בבית הספר ולחצים חברתיים. לכן, דברים אחרים נראים להם חשובים יותר - מאשר הקפדה על תזונה נכונה ופעילות גופנית.

קבעו מטרות קטנות בנות השגה. תכננו גם מערכת תגמול, כאשר המטופל מגיע למטרה - ואז המשיכו בקביעת מטרות נוספות.

שוחחו עם מחנך סוכרת, עם הרופא, הדיאטנית וחברי צוות מטפל אחרים - כדי לשאוב מהם רעיונות ודרכים שיסייעו בידכם ובידי הנער להגיע לאיזון מיטבי.

באמצעות טיפול רב צוותי הכולל רופא, אחות, דיאטנית וקואצ'רית - הדבר יקל על גילוי המחלה והתמודדות נכונה עמה.

לסיכום: סוכרת מסוג 2 נקראת אמנם סוכרת מבוגרים, אך צעירים רבים סובלים ממנה, בעקבות אורח חיים (עודף משקל; מעט פעילות גופנית). מומלץ להתמודד עם המחלה בעזרת צוות רב מקצועי, המסייע בקביעת מטרות בנות השגה ותגמול על הצלחה.

פרופ' משה קרפ הוא אנדוקרינולוג מומחה בסוכרת, במרכז DMC.

בואו לדבר על זה בפורום אנדוקרינולוגיה, מבוגרים וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום