קור כלבים: לעבור בשלום את החורף

(0)
לדרג

קר לכם ואתם מתכרבלים תחת השמיכה? חשבתם על כך שגם לכלב קר מאוד? הידעתם כי הכלב חושש מברקים ורעמים? וכי יש לתת לו יותר אוכל? מדריך

מאת: ד"ר שרון גונן

כולנו יודעים שבעונת הקיץ חשוב להקפיד על שתייה מרובה. גם חיות המחמד שלנו סובלות מהחום -ונמצאות בקבוצת סיכון לייבוש. לכן, קיימת מודעות גוברת לצורך לשמור על בעלי החיים בקיץ באזור מוצל, תוך הקפדה על מתן שתייה וטיפול מתאים. האם חשבתם על השאלה מה קורה במהלך החורף? האם חיות המחמד שלנו צריכות טיפול מיוחד, כשיורד גשם - ובחוץ מתחוללת סופה? התשובה חיובית - והכל תלוי בתנאים הסביבתיים של הכלב ובאזור המחייה בו הכלב גדל. במאמר זה, נסביר מהם הדברים החשובים שיש לתת עליהם את הדעת במהלך החורף, כשאנו דואגים לכלב האהוב שלנו - חברנו הטוב ביותר.

האם כלבים קטנים רגישים יותר לקור מכלבים גדולים?

כלבים קטנים הינם בעלי שטח פנים גדול יותר, ביחס לנפח גופם - לעומת כלבים גדולים. עובדה זו גורמת להם לאבד חום גוף במהירות רבה יותר ולהיות רגישים לטמפרטורות נמוכות, לעומת כלבים גדולים.

לכלבים קטנים כדאי להלביש במהלך הטיול מעיל או סריג חם. צילום: thinkstock
לכלבים קטנים כדאי להלביש במהלך הטיול מעיל או סריג חם. צילום: thinkstock

מהי הכמות המומלצת לשתייה של כלב, בעונת החורף?

כמות השתייה המומלצת בחורף היא לפי דרישת הכלב. יש לדאוג לאספקת מים רצופה לכלב, 24 שעות ביממה, ממש כמו בימי הקיץ החמים.

האם ומתי מומלץ להלביש לכלב שלנו מעיל?

כדאי להלביש במהלך הטיול מעיל או סריג חם לכלבים קטנים וזעירים, במיוחד כאלה שפרוותם קצרה מאוד. יש להקפיד כי הלבוש יהיה גמיש, מעט מאוורר, נוח לכלב - וכי לא יווצר חיכוך עם גופו של הכלב או עם רתמת הגוף. בנוסף, יש להקפיד כי הלבוש לא יגביל את תנועת הכלב.

מה בנוגע לכלב שרגיל לגדול בחוץ, בגינה - האם צריך להכניס אותו הביתה בשעות הגשם?

בימים גשומים, כמו גם בימים קרים במיוחד, מומלץ להכניס את הכלבים הביתה. גם כלבים הרגילים לשהות בחוץ סובלים מקור ומרטיבות - ויש לספק להם מחסה מפני פגעי מזג האוויר.

האם מלונה היא פתרון טוב לכלב שגדל בגינה - גם בזמן גשם וסופה?

כלבים רבים אינם ששים להיכנס לתוך המלונה ולשהות בה. לכן, יש לשקול היטב האם בכלל לרכוש מלונה. מלונה עשויה לספק הגנה מפני קור, בהנחה שהמלונה מבודדת היטב ממים ומרופדת כך שכלבך ישמח להתכרבל בשמיכה חמה ורכה.

יחד עם זאת, המלונה אינה שימושית כמחסה מהשמש בעונות החמות, מפני שהמלונה מתחממת מאוד - ולא ניתן לשהות בה. חשוב לדעת כי על פי תקנות צער בעלי חיים חייבים לספק לכלב החי בחוץ שטח מוצל, נוסף על המלונה, דוגמת סככה מצלה, בדיוק בשל הסיבה הזו.

האם יש לבצע עבור הכלב חיסונים מיוחדים בחורף?

לא. יש להמשיך ולהקפיד על שגרת חיסונים רגילה כמו בכל ימות השנה.

מה ניתן לעשות כאשר הכלבים מפחדים מרעמים וברקים?

כלבים רבים סובלים מחרדה, הבאה לידי ביטוי בזמן סופות רעמים וברקים. במקרים קלים, ניתן להשאיר טלוויזיה או רדיו דלוקים בעוצמת שמע גבוהה, שתמסך את קולות הסופה ולהתייעץ עם הווטרינר המטפל לגבי השימוש באביזרים מיוחדים, העשויים להקל על חלק מהכלבים.

במקרים קשים, בהם הכלב מראה מצוקה קשה, הווטרינר המטפל עשוי לשקול מתן טיפול תרופתי זמני או קבוע, אשר יקל על החרדה.

כאשר לנו נעים - גם לכלב שלנו נעים. צילום: thinkstock
כאשר לנו נעים - גם לכלב שלנו נעים. צילום: thinkstock

האם יש לחמם עבור הכלבים את המלונה? מהי הטמפרטורה המומלצת הנמוכה ביותר שכלב יכול לחיות עמה בשלום?

הצורך בחימום מלונה קיים במצבים בהם יש סיכון להיפותרמיה (תת-חום), בעיקר במקומות בהם הטמפרטורות נמוכות במיוחד; ובמקרים בהם מדובר בכלבים בעלי מבנה גוף בינוני או קטן; או, כמובן, כאשר מדובר בגורים.

כאשר לנו נעים - גם לכלב שלנו נעים. יש להתחשב בגורמים נוספים: גיל הכלב, מחלות (למשל: דלקות פרקים עלולות להחמיר בתנאי קור - ולגרום סבל רב), האם הכלב שמן או רזה, האם פרוותו עשירה וסבוכה או קצרה ודקה ועוד. מומלץ להתייעץ עם הווטרינר המטפל, לגבי הטמפרטורה האידיאלית המתאימה לכלבך.

האם יש לשנות את התזונה של חיות המחמד שלנו בחורף?

רוב הכלבים - ובעיקר כלבים החיים בחוץ - זקוקים בחורף לאנרגיה רבה יותר, על מנת לשמור על טמפרטורת גופם. הצורך באנרגיה זו בא לידי ביטוי בצריכה מוגברת של אוכל (כ-15% יותר קלוריות ליום). לכן, יש להגדיל את מנות המזון - ולוודא שהמזון טרי, איכותי וטעים לכלבך.

לסיכום: קר לכם בחורף? יש להניח כי גם לכלב שלכם קר. שמרו על כלבכם יבש, הכניסו אותו לבית בימים קרים וסוערים ודאגו למים טריים ומזון איכותי. כך, תעברו את החורף בשלום.

ד"ר שרון גונן היא רופאה וטרינרית, מנהלת ובעלת מרפאה וטרינרית בכפר יונה.

בואו לדבר על זה בפורום וטרינריה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום