עיניים צורבות: אל תזניחו!

(2)
לדרג
תוכן מקודם

צריבה בעיניים שאיננה חולפת מעצמה, היא תופעה שכיחה למדי שיכולה להיגרם משלל סיבות. חשוב מאוד לגשת לבדיקה אצל רופא עיניים, לשם קבלת טיפול מתאים

רופאת עיניים ,מומחית למחלות עיניים
077-2310288 (מספר מקשר)

צריבה בעיניים שאיננה חולפת מעצמה הינה תלונה שכיחה, העלולה להופיע בכל הגילאים - ומהווה סיבה נפוצה לפנייה לרופאי עיניים. מרבית המטופלים מדווחים על הצריבה כעל תחושה של חול בעין או עצם כלשהו ש"נכנס" לעין. לעיתים, בנוסף לצריבה, ייתכנו תופעות נוספות, כגון: אודם בעין, גרד, הפרשות ועוד (בהתאם לגורם המחלה). קיים מגוון רחב של מצבים העלולים לגרום לצריבה בעין, כאשר בין הגורמים העיקריים ניתן למנות יובש בעיניים ודלקות עיניים.

מהן הסיבות ליובש בעיניים?

יובש בעיניים הוא הגורם השכיח ביותר לצריבה בעין, והוא יכול להיגרם מכמה סיבות:

יובש בעיניים יכול להיות משני לייצור מופחת של הדמעות על ידי בלוטת הדמעות, אם בשל פגיעה בתפקוד בלוטת הדמעות או בשל ירידה בתחושת הקרנית, שעלולה לפגוע במשוב בין הקרנית לבלוטת הדמעות (המורה לבלוטה לייצר דמעות). ישנם מספר מצבים היכולים לגרום לכך, למשל שימוש בעדשות מגע; גיל מבוגר; סוכרת; לאחר זיהום בקרנית ו לעיתים לאחר ניתוח לייזר להסרת משקפיים.

הפרעה בפיזור התקין של הדמעות על פני גלגל העין או אידוי מוגבר שלהן העלול להיגרם בשל פגיעה בפעולת המצמוץ של העין, למשל בעבודה ממושכת מול מחשב, צפייה בטלוויזיה, קריאה, ולעיתים לאחר ניתוחי עפעפיים.

יובש עשוי להיות תופעה משנית לקיום דמעות בעלות הרכב לא תקין, למשל במצבי דלקת בלחמית או בעפעפיים ("בלפריטיס").

שינויים הורמונליים, בפרט בגיל המעבר, גורמים סביבתיים, כגון שהות במקומות ממוזגים ויבשים. עישון ושימוש בתרופות, כגון גלולות למניעת הריון ותרופות לטיפול באלרגיה, דיכאון, לחץ דם גבוה, פרקינסון) עשויים גם הם לגרום ליובש בעיניים.

יובש בעיניים הוא הגורם השכיח ביותר לצריבה בעין. צילום: thinkstock
יובש בעיניים הוא הגורם השכיח ביותר לצריבה בעין. צילום: thinkstock

מהי תסמונת סיוגרן (Sjogren)?

תסמונת סיוגרן הינה מחלה אוטואימונית, שבמהלכה תאי מערכת החיסון תוקפים תאים ורקמות של הגוף עצמו. המחלה אופיינית לנשים, המהוות 90% מהחולים בה. המחלה מתאפיינת ביובש בעיניים ובפה, שהינם משניים לפגיעה בפעילות של בלוטת הדמעות ובלוטת הרוק. תסמינים שכיחים נוספים של התסמונת כוללים: יובש בעור, יובש באיבר המין ועייפות. בנוסף, ייתכן כי יופיעו דלקת מפרקים, פגיעה בבלוטת התריס, פגיעה בתפקוד הכבד, במערכת העצבים המרכזית ובספירת הדם.

מהם הגורמים לדלקות עיניים?

דלקת עיניים יכולה גם היא לגרום לצריבה בעין. הגורמים לדלקת עיניים מגוונים, וכוללים: דלקת עיניים זיהומית (שעשויה להיות משנית לכל מזהם. השכיחים ביותר הינם נגיפים וחיידקים) ודלקת שאיננה זיהומית, כגון דלקת עיניים אלרגית. שני סוגי הדלקת נבדלים מבחינת הממצאים הקליניים וכן מבחינת התופעות המלוות את הצריבה בעין.

לדלקת אלרגית מגוון תצורות, השונות במהותן ובחומרתן. דלקת אלרגית עונתית של הלחמית נגרמת בשל חשיפה לאלרגנים סביבתיים עונתיים, כגון אבקנים. לעומתה, דלקת אלרגית רב שנתית של הלחמית נובעת מאלרגנים המצויים באופן קבוע בסביבת המטופל, למשל: קרדית אבק הבית ופרווה של בעלי חיים ביתיים (בעיקר: חתולים וכלבים). דלקת אביבית של הקרנית והלחמית (ורנליס) מופיעה בילדים, בפרט בבנים, מתחילה בילדות הצעירה (סביב גיל 5) ולרוב נעלמת לקראת סוף שנות העשרה. דלק זו נמשכת לאורך כל השנה, עם החמרה עונתית באביב ובקיץ.

דלקת פפילות ענקיות מופיעה לאחר שימוש ממושך בעדשות מגע, עקב חשיפה לתמיסות החיטוי של העדשות או למשקעים המצטברים על פני העדשות. הדלקת הפיכה לאחר הפסקת השימוש בעדשות מגע.

דלקת אלרגית של מגע מופיעה לאחר חשיפה לתרופות, כגון טיפות עיניים או משחות עפעפיים, חומרי איפור וקוסמטיקה. הדלקת מערבת את עור העפעפיים ולעיתים גם את הלחמית. הדלקת הפיכה ונעלמת לאחר הפסקת החשיפה לאלרגן.

דלקת אטופית של הקרנית והלחמית הינה מחלה נדירה וקשה של משטח העין, המופיעה אצל מטופלים מבוגרים - וקשורה לעתים בדלקת עור אטופית.

מהם התסמינים והממצאים בדלקת עיניים?

התסמינים הנפוצים בדלקת זיהומית של העין הינם צריבה, אי נוחות, הפרשות עיניות ופעמים רבות העין תהא אדומה. בדלקת זיהומית נגיפית, ההפרשות ייראו צלולות יותר לעומת דלקת זיהומית חיידקית שבה ההפרשות לרוב סמיכות וצהבהבות. לעיתים תהא גם מחלה זיהומית כללית המלווה את דלקת העיניים. הדלקת הזיהומית מדבקת ביותר - ובמקרים רבים סיפור של דלקת עיניים ילווה בהופעת הדלקת בקרב בני משפחה או עמיתים לעבודה, עימם יש קשר של מגע ישיר.

התסמין הנפוץ ביותר, המלווה דלקת עיניים אלרגית, בנוסף על הצריבה בעיניים, הינו גרד בעין. בנוסף, ייתכנו: אודם בעין, דמעת והפרשה עדינה. הלחמית והעפעפיים יהיו מעורבות במחלה בהתאם לסוג האלרגיה.

כיצד מאבחנים את הגורם לעיניים צורבות?

האבחון של יובש בעיניים ודלקות עיניים, כגורמים לצריבה בעיניים - נעשה בהתבסס על ממצאי בדיקת העיניים הקלינית אצל רופא העיניים. הבדיקה הקלינית נעשית באמצעות מנורת סדק (מיקרוסקופ לבדיקת העיניים). לשם אבחון יובש בעיניים, מבצעים בדיקת עיניים מיוחדת - בדיקת שירמר - הבודקת באופן כמותי את יכולת הפרשת הדמעות; צביעת הקרנית להערכת מצב הקרנית ובדיקת אופן פיזור ואידוי הדמעות על פניה. בחשד למחלת סיוגרן, מבצעים דגימה של בלוטות הרוק (על ידי מומחה פה ולסת) ובדיקות דם לקיום נוגדנים שונים.

הטיפול בעין יבשה יכלול שימוש קבוע בטיפות תחליפי דמעות. צילום: thinkstock
הטיפול בעין יבשה יכלול שימוש קבוע בטיפות תחליפי דמעות. צילום: thinkstock

האם צריך לגשת לרופא עיניים על כל צריבה שמופיעה בעין?

כאשר צריבה בעין איננה חולפת מעצמה בתוך מספר ימים, מומלץ לפנות לבדיקת עיניים לשם אבחנת הגורם ולקבלת טיפול מתאים.

כיצד מטפלים בעיניים צורבות?

הטיפול מותאם כמובן למחלה. הטיפול בתסמונת סיוגרן הינו טיפול משולב הניתן על ידי רופאי עיניים וראומטולוגים, בראייה כוללת של המחלה הרב מערכתית.

הטיפול בעין יבשה ניתן על פי חומרת המחלה ויכלול שימוש קבוע בטיפות תחליפי דמעות, משחות וג'ל ללא חומרים משמרים. במצבים קשים יותר, יינתן טיפול בטיפות סטרואידים לפרק זמן מוגבל, ובמידת הצורך טיפול אנטי-דלקתי מקומי בציקלוספורין. בנוסף, ניתן גם לחסום את דרכי הדמעות וכך להגביר את כמות הדמעות הנותרת בעין.

הטיפול בדלקת עיניים אלרגית מותאם לסוג הדלקת וכולל טיפול בטיפות המפחיתות את התהליך האלרגי ועל פי צורך טיפות סטרואידיות. במצבים קשים יותר יומלץ על שימוש בציקלוספורין או טקרולימוס.

לסיכום: צריבה בעיניים - שאיננה חולפת מעצמה - הינה תופעה שכיחה למדי בעלת גורמים מגוונים. חשוב מאוד לפנות לבדיקת עיניים, לשם אבחון הגורם המדויק לצריבה - וקבלת טיפול מתאים.

ד"ר זוהר חבוט-וילנר הינה מומחית למחלות עיניים, מנהלת השירות למחלות דלקתיות של העין, במערך העיניים במרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום