היסטרוסקופיה: אבחון לצד טיפול

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעבר, היסטרוסקופיה נעשתה בשני חלקים נפרדים: אבחון וטיפול - תוך גרימת אי נוחות וטרטור למטופלת. השיטה החדשנית See and Treat - יותר מהירה ובטוחה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311178 (מספר מקשר)

ההיסטרוסקופיה ה"מסורתית" נחלקה לשני חלקים שונים: אבחון וטיפול. כיום, עם התפתחות הטכנולוגיה, היסטרוסקופיה בשיטת See and Treat ("ראה - וטפל") משלבת בין השלב האבחנתי לשלב הטיפולי. שיטה זו חוסכת זמן וטרטור. ללא ספק, זהו "הדבר הבא" בתחום הרפואה הגניקולוגית.

מתי נחוצה אבחנה היסטרוסקופית?

היסטרוסקופיה הינה הליך רפואי, המשמש לאבחון ולטיפול בתופעות בריאותיות שונות, הקשורות בחלל הרחם. בין התופעות שהיסטרוסקופיה מסייעת באבחון ובטיפול:

אי פריון: פעמים רבות, נובעות בעיות הפוריות כתוצאה מפוליפ בחלל הרחם, מחיצה חלקית או שלמה, הידבקויות בחלל הרחם, מיומות, או מומים מולדים במבנה הרחם.

הפלות חוזרות: מחקרים מראים שכ-60% מהמקרים של הפלות חוזרות קשורים בפתולוגיות הנמצאות בחלל הרחם.

דימומים בלתי סדירים: הסיבות האפשריות לדימום חריג ברחם הן רבות - ויש לברר את מקור הדימום, על מנת לטפל בו.

טיפולים שונים, המצריכים אבחון מוקדם: לפני ביצוע פרוצדורות ניתוחיות ברחם; ולפני מתן טיפולים הורמונליים שונים, יש לעיתים אינדיקציה לבחון את מצב חלל הרחם.

בחינה נוספת של ממצאים שעלו בבדיקות קודמות: בדיקת היסטרוסקופיה יכולה לספק זווית נוספת ומדויקת יותר, במצבים שבהם בבדיקת אולטרסאונד (או בצילום רחם) - עולה חשד לממצא שדורש העמקה בבירור.


היסטרוסקופיה משמשת לאבחון ולטיפול בתופעות בחלל הרחם. צילום: thinkstock

היסטרוסקופיה משמשת לאבחון ולטיפול בתופעות בחלל הרחם. צילום: thinkstock

כיצד מתבצעת היסטרוסקופיה?

בשלב הראשון (היסטרוסקופיה אבחנתית) - מחדירים סיב אופטי דק, שבקצהו מצלמה זעירה (אנדוסקופ), מהנרתיק אל חלל הרחם, על מנת לאתר את הבעיה ולאבחן אותה. הבדיקה אינה כואבת - ולכן מתבצעת ללא הרדמה.

בשלב השני (היסטרוסקופיה ניתוחית) - במקרה שבהיסטרוסקופיה האבחנתית אותרה בעיה בחלל הרחם (כגון: פוליפים, מיומות, שארית רקמת הריון, התקן תוך רחמי שלא ניתן להוציאו בדרך המקובלת וכו') - הופנתה המטופלת להליך כירורגי (ניתוח).

הניתוח מתבצע בבית חולים, תחת הרדמה מלאה - ומרחיבים בו את צוואר הרחם, על מנת שניתן יהיה להיכנס עם ציוד אופטי גדול יותר ולבצע את הפעולה הנחוצה. משך הניתוח כ-20-30 דקות. מאחר שמדובר בניתוח לכל דבר ועניין - ההכנה אליו דורשת בדיקות מקדימות (כגון: בדיקות דם וא.ק.ג) וזמן התאוששות.

מהי שיטת ההיסטרוסקופיה החדשנית See and Treat - ראה וטפל?

שיטת See and Treat היא שיטת היסטרוסקופיה מתקדמת וחדשנית, המשלבת את ההיסטרוסקופיה האבחנתית וההיסטרוסקופיה הניתוחית. בכך, השיטה מאפשרת אבחנה וטיפול בממצאי הבדיקה באופן מידי, ללא צורך בהרדמה או ניתוח נוסף.

כיצד מתבצעת ההיסטרוסקופיה בשיטת See and Treat?

בשיטה זו, נעשה שימוש במכשור אופטי וציוד דק במיוחד - שאינו מצריך הרחבה של צוואר הרחם לצורך הטיפול, אלא מאפשר הכנסת כלים ייעודיים, דרך תעלת עבודה.

מאחר שאין צורך בהרחבה של צוואר הרחם - אין צורך להפנות את האישה לניתוח, על כל המשתמע מכך (הרדמה מלאה, בדיקות מקדימות והתאוששות). במקום זאת, הטיפול מתבצע כהמשך ישיר לאבחון - כשהאישה בהכרה מלאה; הטיפול אינו כרוך בכאב, פרט לתחושת לחץ קלה, הדומה לכאבי מחזור - שלעיתים מורגשת במהלך הטיפול.

מהם היתרונות של שיטת See and Treat?

פחות זמן, טרטור וכאב - מאחר שהטיפול מתבצע יחד עם האבחון, ללא הרדמה - נמנע מהאישה הצורך לעבור ניתוח (הכרוך, כאמור - בהמתנה לתור, בדיקות מקדימות, זמן התאוששות, כאב והסיכונים הכרוכים בהרדמה).

פתרון לנשים שלא היו יכולות או לא רצו לבצע את הניתוח - נשים שלא ילדו מעולם, בתולות שלא רוצות לבתק את בתוליהן, נשים מבוגרות/ חולות שאינן יכולות לעשות הרדמה וכו'.

פתרון לנשים שנלחצות מבדיקה גניקולוגית - בדיקות גניקולוגיות רבות מתבצעות בעזרת מפסק או דוקרנים מתכתיים, התופסים את צוואר הרחם; וגורמים לא פעם לתחושת אי נוחות אצל המטופלת. בשיטה זו, לא משתמשים אפילו במפסק - אלא נכנסים עם המצלמה הזעירה (בקוטר של פחות מאצבע), דרך קירות הנרתיק, מבלי לתפוס את צוואר הרחם.

בטוח יותר - חלק מהסיבוכים בהליך הרגיל הינם חירור ו/או דימום של רקמת הרחם. בחלק הפנימי של הרחם אין רקמה עצבית; ולכן, כשעובדים במיומנות נכונה בתוך הרחם (ולא נוגעים ברקמה שמכילה עצבים) - לא מופק כאב; ולכן, גם אין צורך בהרדמה. כאשר האישה תחת הרדמה, ניתן לגרום לה נזק - בלי להרגיש. לעומת זאת, כשהאישה בהכרה מלאה, קשה יותר לעשות נזק, מאחר שבמקרה שתהיה נגיעה ברקמת העצב - האישה תצעק מכאב; ובכך, תאותת לרופא להפסיק את הטיפול.


הטיפול מתבצע כהמשך ישיר לאבחון - כשהאישה בהכרה מלאה. צילום: thinkstock

הטיפול מתבצע כהמשך ישיר לאבחון - כשהאישה בהכרה מלאה. צילום: thinkstock

למי מתאימה שיטת See and Treat?

למעשה, שיטה זו מתאימה לכל אחת - ולא ירחק הזמן עד שתחליף לחלוטין את השיטה המסורתית. במקרים בהם קיימים ממצאים גדולים (כגון: שרירן גדול, או פוליפ שממלא את כל חלל הרחם - גדול מ-2 ס"מ) - עדיף לבצע את הפעולה בהרדמה. עם זאת, ברוב המקרים מזהים את האובייקטים המפריעים כבר באולטרסאונד, כשהם עדיין קטנים - ולא מחכים עד שהם גדולים. לכן, ניתן לטפל בשיטה זו ללא הרדמה - ולחסוך למטופלת זמן מנוחה ומחלה.

באיזה מדינות מתבצעת היסטרוסקופיה בשיטה זו?

מדינות מתקדמות רבות - ובהן ארה"ב, ספרד, איטליה ואנגליה - משתמשות בשיטה זו כברירת מחדל, באופן כמעט בלעדי. בישראל עדיין אין רופאים רבים שלמדו וצברו ניסיון בשיטה זו; בנוסף, אין הרבה בתי חולים ו/או קופות חולים, היכולים (מבחינה כלכלית) לרכוש את הציוד היקר שנדרש לבדיקה.

בשנים האחרונות, בתי החולים הגדולים בארץ כבר רכשו את הציוד; וקופות חולים מבינות את היתרון העצום שבשיטה זו - ומתחילות להטמיע את השיטה גם אצלן. אחד היתרונות הבולטים של השיטה: היא מייתרת את חדרי הניתוח - וניתן לבצע באמצעותה את הטיפול אצל הרופא; כך, מעבר ליתרונות הבריאותיים הרבים - יש לשיטה זו גם יתרון עצום, מבחינת מערכת הבריאות כולה.

עם זאת, לא כל הגניקולוגים מכירים את השיטה - ונדרשת מומחיות באנדוסקופיה גניקולוגית. לכן, מומלץ לנשים שצריכות לבצע את הבדיקה לשאול את רופא הנשים שלהן, אם הן יכולות לקבל הפניה לביצוע הבדיקה והטיפול בשיטה זו.

ד"ר גדי בן שטרית הוא מומחה בגניקולוגיה, ועוסק בהיסטרוסקופיות וכירורגיה זעיר פולשנית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום