דלקת פנים הלב: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

דלקת פנים הלב (אנדוקרדיטיס) מתפתחת בד"כ על רקע זיהומי: בעיות במסתם הלב, בשל מערכת חיסון מדוכאת, ובקרב נרקומנים. שימו לב: חשוב להקפיד על טיפול מונע

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-2310911 (מספר מקשר)

אנדוקרדיטיס (Endocarditis) היא מחלה זיהומית של פנים הלב, היכולה לפגוע במסתמי הלב. הזיהום יכול להיות ע"י חיידקים, פטריות או נבגים. ישנם שני סוגים נוספים של נדירים של אנדוקרדיטיס שלא על רקע זיהומי. הסוג הראשון, דלקת המתפתחת על רקע מחלת הזאבת (Libman-Sacks endocarditis) והסוג השני, בקרב חולים במחלה ממאירה (Marantic endocarditis).

התסמינים הקשורים בפגיעה הלבבית המסתמית, יכולים להתבטא בקוצר נשימה. צילום: שאטרסטוק
התסמינים הקשורים בפגיעה הלבבית המסתמית, יכולים להתבטא בקוצר נשימה. צילום: שאטרסטוק

כיצד מגיע מחולל הזיהום ללב?

המחוללים אשר עלולים לגרום לאנדוקרדיטיס - עשויים להיות חיידקים אשר שוכנים על רירית הפה, מערכת העיכול, מערכת השתן או על העור - וחודרים למערכת הדם דרך פגיעה במעטפת של אברים אלו. כך הם מגיעים ללב ובדרך כלל מתיישבים על רקמה פגועה של מסתמי הלב.

החיידקים חודרים אל מחזור הדם, דרך חתך או פצע, שיכול להיווצר במהלך פעילויות פשוטות, כגון: צחצוח שיניים וטיפול שיניים; בדיקת הדמיה פולשנית במערכת העיכול או במערכת השתן או בעקבות שימוש במחטים לא סטריליות. לאחר שהחיידקים חדרו אל מחזור הדם, הם עלולים "להתיישב" על מסתמי הלב, בדרך כלל אצל אדם עם מסתם חולה - על רקע של מום מולד או נרכש, מסתם לב מנוון או מסתם לב מלאכותי.

מבחינת המחוללים השכיחים ביותר מדובר בחיידקים: סטפילוקוק זהוב (30-50%), סטרפטוקוק וירידנס (10-35%), אטרוקוק (5-10%) וקבוצת חיידקים הנקראת HACEK (5-30%). בפחות מ-5% מהמקרים מדובר בפטרייה כמחוללת של המחלה.

קשה להעריך את שכיחות המחלה אך ההערכות הן כי מדובר ב-10 מקרים לכל 10,0000 איש לשנה.

מי נמצא בקבוצת סיכון לפתח אנדוקרדיטיס?

אנדוקרדיטיס יכולה להתפתח אצל אנשים עם גורמי הסיכון הבאים:

בעיה במסתם - נרכשת או מולדת.
לאחר השתלת מסתם לב מלאכותי.
מום מולד בלב, כגון: נקב במחיצה הבין חדרית.
בקרב חולים עם מערכת חיסון חלשה, כגון: חולים בסרטן, חולים במחלות אוטואימוניות וחולים שעברו השתלת איבר כלשהו - ומקבלים טיפול תרופתי, למניעת דחיית השתל.
נרקומנים אשר משתמשים במחטים מזוהמות.

מהם התסמינים של דלקת פנים הלב?

התסמינים מתחלקים לשתי קבוצות: תסמינים כלליים של מחלה זיהומית - חום ממושך מלווה בצמרמורת, חולשה, הזעות לילה, כאבי מפרקים. תסמינים הקשורים בפגיעה הלבבית המסתמית, כגון קוצר נשימה.

כיצד מאבחנים אנדוקרדיטיס?

מדובר במחלה שיש לשלול/לאבחן כאשר עולה חשד גבוה וזאת על פי הקליניקה, במיוחד על רקע של מחלת חום ממקור לא ברור, גורמי סיכון וממצאים בבדיקה הגופנית אשר יכולים לרמוז שמדובר במחלה זו.

בירור ואבחון מחלה זו יעשה במסגרת אשפוז בבית חולים. במהלך הבירור יערכו מספר בדיקות.

ראשית, תיערך בדיקה גופנית מלאה, ספירת דם - כדי לגלות אם יש ספירה גבוהה של תאי דם לבנים ואנמיה; וכן הפרעה בתפקודי הכליות, תרביות דם, על מנת לבדוק הימצאות של חיידק, שחדר אל מחזור הדם - ולאפיין את סוג החיידק.

בדיקת שתן לכללית ותרבית שתן - כדי לוודא אם יש זיהום במערכת השתן.

בדיקות הדמיה, כדוגמת צילום חזה, לשלילת זיהומים שכיחים (כגון: דלקת ריאות).

אם תרביות הדם חיוביות, וכאשר אין מקור ברור למחלה זיהומית, נערכות בדיקות קרדיולוגיות על מנת לתת אבחנה ודאית:

בדיקת אקו לב - על מנת לבדוק אם קיימת בעיה במסתמי הלב, או בעיה תפקודית אחרת בלב.

בנוסף תבוצע בדיקת אקו לב דרך הוושט - מכיוון שהוושט קרוב ללב, ניתן לראות ברזולוציה גבוהה יותר, האם ישנן מושבות של חיידקים (ווגטציות), על הקרום של מסתמי הלב.

במקרים בהם המחלה הניוונית של המסתם מאוד משמעותית ולא ניתן לאפיין באקו לב דרך הוושט באם ישנה פגיעה זיהומית, ניתן לבצע בדיקת PET C.T - כאשר יש קליטה מוגברת במסתמי הלב - זהו סימן לתהליך דלקתי כנראה על רקע זיהומי.

מהם הסיבוכים האפשריים של דלקת מסוג אנדוקרדיטיס?

הרס של המסתם והתפתחות תסמינים של אי ספיקת הלב - והזדקקות להשתלת מסתם מלאכותי.
היווצרות של אבצס באזור מסתם הלב.
הפרעות הולכה.
פיזור של החיידקים מהלב אל איברים אחרים.
מוות.

הטיפול באנדוקרדיטי הוא טיפול אנטיביוטי ממושך. צילום: thinkstock
הטיפול באנדוקרדיטי הוא טיפול אנטיביוטי ממושך. צילום: thinkstock

מהו הטיפול באנדוקרדיטיס?

טיפול אנטיביוטי ממושך - סוג האנטיביוטיקה נקבע לרוב בהתאם לסוג החיידק שנמצא בבדיקות התרבית.

כאשר יש פגיעה במסתמי הלב, עם פגיעה משמעותית במסתם וסימנים של אי-ספיקת לב, או כאשר ישנה עדות להיווצרות אבצס לבבי - הטיפול יהיה משולב: מתן אנטיביוטיקה עם טיפול כירורגי; וברוב המקרים - ניתוח להחלפת המסתם.

לסיכום: אנדוקרדיטיס היא מחלה דלקת זיהומית הפוגעת בדרך כלל בקרום של מסתמי הלב - ויכולה לפגוע במסתמי הלב. רוב המקרים מתגלים בקרב חולים עם גורמי סיכון, בעיקר בעיות מולדות או נרכשות במסתם, או עם מחלות הגורמות להחלשת המערכת החיסונית.
לכן, על מנת להפחית את הסיכון בקבוצות אלה, חייבים לקבל טיפול אנטיביוטי מונע, לפני טיפול שיניים או כל בדיקה פולשנית הפוגעת ברירית, באזורים עשירים בחיידקים, כדוגמת חלל הפה, מערכת העיכול ומערכת השתן.

ד"ר רוברט צוקרמן הוא מומחה בקרדיולוגיה, בעל תת-התמחות באי ספיקת לב; מכהן כרופא בכיר ביחידת האשפוז של המחלקה הקרדיולוגית, בבית החולים רמב"ם בחיפה.

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום