ניתוחי עפעפיים: חידוש מראה צעיר

(9)
לדרג
תוכן מקודם

"שקיות" מתחת לעיניים עלולות לגרום מראה זקן, עייף ועצוב. מביטים במראה בכל בוקר - ומרגישים כמו קשישים? ניתוח לתיקון מראה העפעפיים יפתור את הבעיה בקלות וביעילות

רופאה מנתחת פלסטית ,מומחית לכירורגיה פלסטית
077-2311135 (מספר מקשר)

עפעפיים נפוחים, תפוחים, מקומטים וצנוחים; או "שקיות" מתחת לעיניים או מעל לעיניים ("שקיות", כפי שמכונה בפי רובנו מצב נפוץ ושכיח זה) - הינם מנת חלקם של גברים ונשים. מראה עיניים עייף, משועמם, או טרוד יכול לתת רושם ראשוני שגוי לגבי מי שאנחנו ולכן רבים מחפשים פתרון לבעיות אלה, ולהעלמת מה שמכונה "סימני הגיל". למרבה השמחה, ברפואה המודרנית קיימות שיטות יעילות מאוד לטיפול במצב, וכולן נכנסות תחת מטריית אחת: "ניתוחי עפעפיים" או "ניתוחים פלסטיים בעפעפיים" או "ניתוחי הרמת עפעפיים".

איזה טיפולים נכללים תחת הכותרת "ניתוחי עפעפיים"?

יש מגוון רחב ביותר של פרוצדורות לאזור העפעפיים העליונים התחתונים, ולמרכיבים שונים בהם כמו למשל העור, שקיות השומן, שרירים סביב העיניים והסחוס המחזק את הגבול החופשי של העפעף. ניתן לשלב ניתוח שהוא בחלקו רפואי כמו למשל הסרה של עור המכביד על העפעף העליון, עם ניתוח שהוא בחלקו אסתטי כמו הרחקת מלאות מאותו עפעף הנובע מבלט של השומן בתוך ארובת העין.

תיקון אסתטי של העפעפיים יכול לכלול מגוון של פעולות ניתוחיות, שניתן להשלים אותן בהרדמה מקומית ו/או הרדמה מלאה - בהתאם לנסיבות, לצרכים ולהעדפות של המנתח והמנותח. הפעולות יכולות לכלול אחת או יותר מהפעולות הנדרשות, על מנת לשפר את מראה העיניים וסביבתן, לפתוח את המבט, להעלים קמטים ו"סימני הזדקנות" נפוצים נוספים באזור העפעפיים.

בעקבות הניתוח, אזור העיניים והעפעפיים נראה יותר צעיר. צילום: thinkstock
בעקבות הניתוח, אזור העיניים והעפעפיים נראה יותר צעיר. צילום: thinkstock

מהם סימני ההזדקנות הנפוצים באזור העפעפיים?

ראשית, חשוב לציין כי על אף הכינוי "סימני הזדקנות", לא מעט אנשים יחוו את הופעת הסימנים בגיל צעיר יותר, ואף ידעו לספר את מבנה העיניים קיבלתי מאמא. עם זאת, רוב האנשים יתחילו להבחין בסימנים אלה בעשור הרביעי לחייהם - הופעתם וחומרתם מתגברות, עם חלוף השנים. אותם תסמינים של הזדקנות באזור העיניים כוללים צניחה של הגבה בעיקר הקצוות הצידיים הגורמים למראה עייף ועצוב. עודפי עור בעפעף העליון והתחתון. בלט שומן בעפעף העליון או התחתון, או לעיתים להפך, ספיגה של השומן ומראה ארובות עיניים חלול. חולשה של גבול העפעף, וצניחה שלו, ושקעים עמוקים במעבר בין האזור סביב העין לאזור הלחי.

איך מתמודדים עם סימני הזדקנות אלה באזור העיניים?

מדובר במלאכת מחשבת - התאמת תכנית ניתוח אישית, לכל אחד ואחת. חשוב לתת את הדעת לרכיבים השונים של אזור העיניים, ולבחון כל אחד מהם לגופו ואת תרומתו להפרעה האסתטית. בנוסף חשוב מאד לא להזיק לעיניים גם בתכנון וגם בניתוח ולתת את הדעת לבעיות רפואיות שעלולות לצוץ בגלל אבחון וביצוע לקויים. מנתח מיומן ובעל ניסיון יודע בדיוק מה ואיך כדאי לעשות, בהתחשב במבנה הפנים, מיקום העיניים, מנח הגבות וכו'.

על פי רוב, הפעולות מבוצעות בשתי העיניים - בעפעף עליון, או בעפעף תחתון או בשניהם יחד; וכן באזור הגבות. במהלך הניתוח, יבוצעו לרוב כמה מהפעולות האלה: הסרת עודפי עור, הסרת עודפי שומן, הזרקת שומן לשקעים, הידוק הרצועה התומכת במיקום העפעף התחתון, הרמת גבות ומצח.

התהליך החשוב ביותר, בכל ניתוח הרמת עפעפיים, הינו תכנון הניתוח - וההחלטה מה יבוצע במהלך הניתוח ובאיזה סדר. על המנתח מוטלת מלאכה לא פשוטה: עליו לאבחן במדויק מה השתנה ספציפית - באזור העיניים, הגבות והמצח. יש להבין מהי הבעיה הקריטית, מה הכי פוגם במראה של המנותח/ת ומה נראה פחות טוב, אצל כל מטופל/ת.

התאמה כזו חשובה ביותר, משום שבעזרתה יימנעו פעולות כירורגיות בלתי רצויות ויימנעו תוצאות בלתי רצויות. פעולה אחת יותר מדי עלולה לגרור פגיעה אסתטית. כך, למשל הסרה של יותר מידי שומן עלולה לגרום לארובה חלולה ועיניים שקועות. מתיחת יתר של הגבות תוביל למראה בלתי טבעי. מתיחת עור בעפעף התחתון, עלולה לגרום למשיכה כלפי מטה של גבול העין, תכנון לא נכון של כמות העור המוסר בעפעף העליון עלולה לגרום לחשיפה בלתי רצויה של הקרנית ותחושת גירוי. לפיכך, חשוב מאד להתעכב על התאמת הניתוח למנותח/ת.

שווה להתעכב גם על חשיבות ניתוח הגבות. לעיתים נראה כאילו המנתח מנסה לדחוף לניתוח ולייקר אותו, אבל זהו מרכיב קריטי לאזור העיניים. הכי קל להבין את תרומת מיקום הגבות להצערת האזור, אם רק עומדים מול מראה ובעזרת אצבע מרימים מעט את הגבה. גם להרמת הגבות יש אינספור אופציות ניתוחיות שצריכות להתאים לכל אחד. למשל לנשים יכול להתאים ניתוח בו מרימים את הגבה בעזרת שני חתכים בקו השיער, לעומת גברים קרחים, שדווקא להם הרמת הגבה המתאימה יכולה להיות על ידי הסרת אליפסת עור ישירות מעל הגבות, כך שהצלקת חבויה בתוך הגבה עצמה.

למשך כמה זמן נשמרות תוצאות הניתוח?

הפנים ממשיכות להזדקן וכך גם העיניים וסביבתן. הניתוח איננו עוצר את הזמן, אך בהחלט ניתן להרוויח מספר שנים באמצעות הניתוח. בעקבות הניתוח, אזור העיניים והעפעפיים נראה יותר צעיר; כך, יישמר הפער בין הגיל האמיתי וההשפעות שלו על איברים סמוכים, לבין הגיל של אזור העיניים - כפי שהוא נראה לאחר ניתוח עפעפיים מוצלח.

שלבי החלמה מניתוח הרמת עפעפיים. צילום: thinkstock
שלבי החלמה מניתוח הרמת עפעפיים. צילום: thinkstock

מה לגבי החלמה, סיכונים וסיבוכים?

ניתוח הרמת עפעפיים נחשב ניתוח הדורש מקצועיות וניסיון. כאשר מומחה מתאים מבצע את הניתוח תהליך הניתוח מושלם מהר וההחלמה איננה קשה. באזור צפויים שטפי דם ונפיחות, שחולפים לאחר מספר ימים. כעבור שבוע, ניתן לחזר לעבודה. אזור העפעפיים נחשב אזור שמחלים במהירות רבה, בזכות עור דק ואספקת דם איכותית.

כמובן, בניתוח הרמת עפעפיים - כמו בכל ניתוח - קיים סיכון לסיבוכים. עם זאת, מדובר בסיכון נמוך מאד ובמקרים נדירים. בין הסיבוכים, נכללים דמעת ויובש בעין - תופעות שלרוב חולפות לאחר מספר חודשים; חשיפת הקרנית ו/או סיכונים נדירים ביותר (כגון: א-סימטריה, שטף דם בתוך הארובה או פתיחת תפרים).

לסיכום: מביטים במראה בבוקר - ומרגישים "זקנים", למרות שאתם עדיין בשיא הכוח והמרץ? ניתוח עפעפיים יסייע לכם להשיב מראה פנים צעיר.

ד"ר רוית ינקו היא מומחית לכירורגיה פלסטית.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום