הומאופתיה: טיפול במגוון בעיות

(10)
לדרג

סובלים מכאבי ראש, כאבי גב, דכאון, בעיות שינה או סינוסיטיס? טיפול משולב - ברפואה קונבנציונלית והומאופתיה - עשוי לייעל את הטיפול ולחסוך בעלויות. סקירה מקיפה

מאת: מערכת zap doctors

שילוב הומאופתיה בטיפול במגוון בעיות בריאותיות - למשל: בעיות במערכת הנשימה העליונה ובמחלות כרוניות - עשוי להפחית שימוש בתרופות מזיקות, למנוע סיבוכים, לשפר איכות חיים ולחסוך אובדן ימי עבודה ועלויות למערכת הבריאות. כך עולה מסקירת ספרות מחקרית שבוצעה לאחרונה ולהלן ממצאיה.

קודם כל: מהי הומאופתיה?

הומאופתיה הינה שיטת טיפול בת למעלה ממאתיים שנה, המיושמת על ידי עשרות אלפי מטפלים - רופאים שהם גם הומאופתים ומטפלים הומאופתים - ולמעלה מחצי מיליארד איש ברחבי העולם. כך, הומאופתיה מהווה למעשה אחת משיטות הרפואה המשולבת הנפוצות ביותר.

הומאופתיה מבוססת על המושג לפיו יש "לרפא דומה בדומה" (או בלטינית: Similia similibus curentur).

הטיפול ההומאופתי שואף לעורר ולכוון את יכולתו של הגוף להפעיל כוחות ריפוי עצמיים, באמצעות יצירת תגובה. הגוף מגיב לגירויים בעלי השפעות פיזיולוגיות (תרופות או רעלנים), באמצעות ניסיון לשמר הומאוסטזיס (סביבה פנימית יציבה). הומאופתיה נעזרת בתגובה זו למטרת ריפוי.

הטיפול ההומאופתי שואף לעורר את הגוף להפעיל ריפוי עצמי. צילום: thinkstock
הטיפול ההומאופתי שואף לעורר את הגוף להפעיל ריפוי עצמי. צילום: thinkstock

מה בנוגע ליעילות ההומאופתיה?

הספרות המחקרית כוללת ראיות קדם-קליניות וקליניות, ביחס ליעילות ההומאופתיה - תוך התייחסות ליעילות היסטורית, תצפיתית והשוואתית. יתרה מכך: ראיות מתוך מחקרים קליניים, שבוצעה בהם הקצאה אקראית, מעידות על תוצאות טובות, בטיחות גבוהה, שיתוף פעולה מצד המטופלים, נגישות וחסכון כספי.

לרוב, משתמשים בהומאופתיה כדי "לטפל באדם, לא במחלה"; ועל מנת לחזק את מערכות ההגנה והחיסון של המארח, במקום להרוג את החיידקים או לבלום תהליכים פתופיזיולוגיים.

מה המצב השכיח כיום ברפואה המערבית, בכל הקשור לשימוש בתרופות קונבנציונליות? כיצד ההומאופתיה עשויה להשפיע על המצב, לטובה?

נטילת מספר תרופות במקביל, במיוחד בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי, מהווה אתגר גדול עבור הרפואה המערבית. הכוונה הינה למשככי כאבים אופיאטיים, תרופות פסיכיאטריות (כולל תרופות הרגעה, נוגדי דכאון וכדורי שינה) וכן אנטיביוטיקה.

שימוש-היתר באנטיביוטיקה הוביל למשבר עולמי עצום, בעמידות של חיידקים: עם הזמן, אנטיביוטיקה יעילה - הולכת ואוזלת. ישנן ראיות מחקריות בולטות לכך ששילוב הומאופתיה במערכת הרפואית מפחית את השימוש בקבוצות תרופות מזיקות אלה.

מחקרים מצביעים על שימוש בכמויות מופחתות של אנטיביוטיקה ועל יעילות טיפול המשיגה תוצאות דומות, יחסית לטיפול קונבנציונלי.

מהו המחקר המקיף ביותר בתחום? מה עולה ממנו, ביחס להשוואה בין הומאופתיה לרפואה מערבית?

עד כה, המחקר הנרחב ביותר שנעשה ופורסם - לבחינת היעילות ההשוואתית של ההומאופתיה הוא EPI3. המחקר דנן הוא מחקר כלל-ארצי שנערך בצרפת ותואם על ידי המחלקה לפרמקו-אפידמיולוגיה באוניברסיטת בורדו.

במחקר השתתפו 6,379 מטופלים ב-804 קליניקות. המחקר בדק תוצאות טיפוליות עבור מטופלים אצל רופאי משפחה קונבנציונליים, הומאופתיים או כאלה העוסקים בשתי השיטות במשולב.

המצבים הרפואיים שנבדקו היו בעיות שריר-שלד, זיהומים במערכת הנשימה העליונה, הפרעות שינה, חרדה ודיכאון. הקריטריונים היו תועלת קלינית, טיפול רפואי, תרופות, תופעות לוואי ואובדן של הזדמנות טיפולית. השונות היחידה בין קבוצות המטופלים היתה משך המחלה - בקבוצה ההומאופתית היו יותר חולים כרוניים. המטופלים שטופלו על ידי הרופאים ההומאופתיים חוו התקדמות קלינית דומה, אך נטלו מחצית מכמות התרופות נוגדות הדלקת שאינן סטרואידליות (NSAIDs), בהשוואה למטופלים שטופלו באופן קונבנציונלי. לכן, הם גם חוו פחות קשיים הקשורים לתרופות אלה, מבלי לאבד את הזדמנות הריפוי.

מחקר נוסף, במסגרת סדרת מחקרים זו, הניב תוצאה דומה - והדגים כי מטופלים הפונים לרופאי משפחה שהשתלמו בהומאופתיה, השתמשו בכמויות נמוכות משמעותית של אנטיביוטיקה, מורידי חום או נוגדי דלקת לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות.

כל זאת, בהשוואה לאלה שפנו לרופאי משפחה הרושמים אך ורק טיפולים קונבנציונליים. התוצאות היו דומות. לממצא זה יש חשיבות משמעותית עבור בריאות הציבור, שכן העמידות של החיידקים מהווה כיום בעיה עולמית משמעותית. אחת הסיבות העיקריות לכך הינה שימוש היתר באנטיביוטיקה - לזיהומים בדרכי הנשימה העליונות. תוצאות דומות עלו עבור הטיפולים בחרדה, דכאון והפרעות שינה.

מה עולה מהמחקר בנוגע לקצב השיפור במצב הרפואי? מה יעיל יותר: הומאופתיה או רפואה קונבנציונלית?

מחקרי יעילות השוואתית מצביעים על שיפור מהיר יותר בבעיות הרפואיות, מניעת סיבוכים ושיפור איכות החיים - בטיפול ההומאופתי (בהשוואה לטיפול הקונבנציונלי). מחקר יעילות השוואתית בוחן את היעילות הטיפולית במצבים "ממשיים", בניגוד לתנאים "מלאכותיים" המושתים על מחקרים, בהם נעשית הקצאה אקראית והשוואות תוצאות בין קבוצות מטופלים (לרוב, קרוי הדבר "זרועות") המקבלות טיפולים שונים.

ישנם מספר מחקרים כאלה בהומאופתיה, המשווים תוצאות בין קבוצות מגוונות של מטופלים, הפונים לרופאי משפחה קונבנציונליים ולרופאים המשלבים הומאופתיה, לרבות המחקרים הבאים: מחקר רב-לאומי, שבחן יעילות השוואתית בקרב 30 רופאים. המחקר כלל שישה מרכזים קליניים בארבע מדינות (כולל בריטניה) ובחן טיפול באנשים שסבלו מבעיות נשימה חריפות.

התגובה - בטווח 14 יום - היתה 82.6% להומאופתיה, לעומת 68% לטיפול הקונבנציונלי. דירוג תופעות שליליות עמד על 22.3% לטיפול הקונבנציונלי, לעומת 7.8% להומאופתיה. חזרה על מחקר זה כללה 1,577 מטופלים, מהם 857 קיבלו טיפול הומאופתי, ו-720 שקיבלו טיפול קונבנציונלי. השיפור היה מהיר יותר בעזרת הומאופתיה, באופן מובהק.

החוקר טריקארד Trichard et al. השוו "אסטרטגיה הומאופתית" לעומת "אסטרטגיה אנטיביוטית", במסגרת טיפול רפואי שגרתי בדלקות אף ולוע חוזרות, בקרב 499 פעוטות בגילא שנה וחצי עד ארבע.

רופאי המשפחה שנתנו טיפול הומאופתי הפיקו תוצאות טובות יותר משמעותית - מבחינת יעילות קלינית, סיבוכים, איכות החיים של ההורים, אובדן ימי עבודה ולפיכך גם עלות לביטוח הלאומי.

קבוצה במרכז הרפואי האוניברסיטאי Charité בברלין השוותה תוצאות בין רופאי משפחה הומאופתיים וקונבנציונליים, בהתייחס לאבחנות כרוניות שכיחות (מבוגרים - כאבי ראש, כאבי גב תחתון, דכאון, בעיות שינה, סינוסיטיס; ילדים - אסטמה נשימתית, דלקות עור ונזלת).

493 מטופלים טופלו על ידי 101 רופאי משפחה הומאופתיים ו-59 רופאי משפחה קונבנציונליים. קבוצות המטופלים היו דומות. המסקנה הייתה שמטופלים שפנו לטיפול הומאופתי נהנו מתוצאות טובות יותר, בעלות דומה.

מהי המשמעות הכלכלית של שימוש בהומאופתיה?

ניתוח כלכלי של המידע שהתקבל מנתוני EPI3 בחן שלושה סוגי עלויות - הייעוץ, המרשם והעלויות הכוללות. הוצאות כוללות בנושאי בריאות עמדו על 20% פחות, כאשר המטופלים פנו לרופאי משפחה הומאופתיים בצרפת, לעומת רופאי משפחה קונבנציונליים.

העלות הנמוכה של המרשמים לרופאים הומאופתיים התקזזה עם העלויות הגבוהות (יחסית) של הייעוץ. רופאים הומאופתיים רשמו מספר נמוך בהרבה של תרופות בעלות סיכון פוטנציאלי, כולל תרופות פסיכיאטריות, אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות.

כל המחקרים - אודות היעילות הכספית היחסית של הומאופתיה - העלו כי שילוב הומאופתיה בשירותי הבריאות הוביל לתוצאות טובות יותר עבור המטופלים ולבטיחות משופרת. המחקרים אשר כללו ניתוח של יעילות כספית לא הדגימו עלויות נוספות או מופחתות.

רופאי משפחה שנתנו טיפול הומאופתי הפיקו תוצאות טובות יותר. צילום: thinkstock
רופאי משפחה שנתנו טיפול הומאופתי הפיקו תוצאות טובות יותר. צילום: thinkstock

מה בנוגע לבטיחות ההומאופתיה?

סקירה שיטתית של בטיחות ההומאופתיה, אשר כללה חיפוש מקיף של הספרות דוברת האנגלית ופניות לרשויות, כולל מינהל התרופות הפדרלי בארה"ב, קבעה: "תרופות הומאופתיות עלולות לעורר השפעות שליליות, אך אלה לרוב קלות וחולפות; השפעות שליליות של הומאופתיה מדווחות פחות מהמקובל; ישנם מקרים של 'טעות בזיהוי', בהם תרופות צמחיות תוארו כהומאופתיות. הסיכונים העיקריים המזוהים עם הומאופתיה הם בלתי ישירים - ומיוחסים לנותן המרשם, יותר מאשר לתרופה עצמה".

מהו היקף השימוש בהומאופתיה ברחבי העולם?

סקרים באיכות גבוהה, ביחס לשימוש בהומאופתיה, התבצעו ב-11 מדינות. שני סקרים שבוצעו בבריטניה העריכו כי השימוש השנתי עומד על 3.1% ו-9.8%.

בצרפת, משתמשים בהומאופתיה מדי שנה 10.2% מהאוכלוסייה; וכאשר מדובר בטיפולים עבור גיל 0-4, עולה שיעור השימוש ל18%.

43.5% מאנשי המקצוע בתחום הרפואה מטפלים באמצעות הומאופתיה, לרוב במקביל לשימוש בתרופות קונבנציונליות. נתונים מסקר פדרלי בנושאי בריאות, אשר נותחו על ידי צוות באוניברסיטת הרווארד, מראים כי כ-7 מיליון אמריקאים משתמשים בהומאופתיה מדי שנה, במסגרת מגמה מתחזקת והולכת.

השימושים העיקריים בהומאופתיה הינם בעיות במערכת הנשימה העליונה ובאוזניים. המטופלים סבורים כי הטיפול בהומאופתיה יעיל יותר מאשר הטיפול בתוספי תזונה. הנתונים הדמוגרפיים של הפונים להומאופתיה מגלים עקביות בין המדינות: מדובר יותר בנשים משכילות, הבוחרות באורח חיים בריא.

לסיכום: הומאופתיה היא תחום טיפולי שזוכה ליותר ויותר ביקוש. הטיפול ההומאופתי זמין בעשורים האחרונים גם בישראל, במסגרת טיפולים פרטיים וכן במסגרות מוסדיות, כגון קופות חולים ובתי חולים. שיתוף פעולה בין הרפואה הקונבנציונלית לבין הרפואה המשלימה (בכלל) והומאופתיה (בפרט) הוא שילוב מנצח, המשפר את ההתמודדות עם מחלות ותחלואות, מחזק את המערכת החיסונית של הגוף - ומעניק את המענה האופטימלי למטופלים.

הסקירה נערכה על ידי ד"ר פיטר פישר, מנהל המחקר ורופא מייעץ בבית החולים המלכותי בלונדון לרפואה משולבת (RLHIM).

תרגום ועיבוד המאמר לעברית נעשה ע"י רחל שבי, מטפלת בהומאופתיה קלאסית; חברה באגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית ועורכת כתב העת של האגודה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום