נחירות ודום נשימה בשינה: חשוב לטפל!

(3)
לדרג
תוכן מקודם

נוחרים בקולי קולות? מעבר לפגיעה בזוגיות, אתם מסכנים את בריאותכם: נחירה מעידה על הפרעת נשימה ועלולה לגרום בעיות קשות. החדשות הטובות: ניתן לטפל

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-9977196 (מספר מקשר)

נחירות הן תופעה שכיחה מאוד, בעיקר בקרב גברים. הנחירות משפיעות על חיי הזוגיות, מהוות מטרד שמפריע לבני הזוג (לעיתים עד כדי כך שזוגות עוברים לישון בנפרד) - וגורמות למבוכה רבה, בקרב האנשים שסובלים מהן, בייחוד במצבים שבהם אותם אנשים יוצאים לטיולים, טסים במטוס - ומפחדים להירדם (בעקבות המבוכה).

מדוע נחירה היא ביטוי להפרעת נשימה חסימתית?

נחירה היא למעשה קצה הקרחון - של הפרעת נשימה חסימתית בדרגות שונות: מהפרעת נשימה קלה - ועד דום נשימה חסימתי בדרגה בינונית, קשה ואף מעבר לכך. ככל שכמות הפסקות הנשימה בשעה גדולה יותר, כך יורד אחוז החמצן בדם.

בספרות ובמאמרים הרפואיים המקצועיים, כבר ידוע כיום שנחירות הן לא רק מטרד, אלא גם משפיעות על התחלואה הכללית - ועלולות לגרום לבעיות רפואיות נלוות: עליה בלחץ הדם, סוכרת, ירידה בקוגניציה, תחלואה של הלב, אירועים מוחיים ואף מוות.

מעבר לכך, הנחירות גורמות לעייפות כרונית - והיא כשלעצמה עלולה לגרום לירידה כללית בפרודוקטיביות ולתאונות דרכים. מסיבה זו, דורש משרד התחבורה כי נהגים עם דום נשימה בשינה יהיו מטופלים; ועקב כך, אף נוקט בסנקציות (מבחינת רישיון הנהיגה) - במקרים של נהגים שאינם מטופלים.

כיום כבר ידוע שנחירות הן לא רק מטרד. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לדום נשימה בשינה?

דום נשימה בשינה נגרם כתוצאה מהעובדה שבזמן השינה, ישנה ירידה בטונוס של השרירים באזור החך, אזור הלוע, בסיס הלשון - ובכל הרקמה של דרכי הנשימה העליונות. כאשר יש חוסר טונוס באזורים האלה, השרירים רפויים מאוד ועושים תמט (לחץ שלילי) של הרקמות הרכות בזמן השינה. בזמן השאיפה, הכל נופל ונחסם, החך רוטט - והוא שגורם לצליל הנחירה.

גורם נוסף הוא בעיה אנטומית: בעיה חסימתית שיכולה להיות מהאף, החך הרך, הלוע, בסיס הלשון או מאזור ההיפופרינקס והאפיגלוטיס. במקרים כאלה, המבנה האנטומי נחסם בזמן הלחץ השלילי של הנחירה - ועלול לגרום לחסם מכני, שגורם להפסקות הנשימה. בעיה אנטומית, במקרה שקיימת - היא בדרך כלל משהו שקיים אצל אנשים בעוצמות שונות וקשור למבנה השלד.

עם הגיל (בערך מגיל 30) וכחלק מתהליך ההזדקנות הטבעית של הגוף, הרקמות (ובהן רקמות החך) נעשות רפויות יותר -ולכן מופיעה הנחירה, לרוב בגילאים האלה.

ישנם גורמים שמחמירים את דום הנשימה: הגורם העיקרי הוא עודף משקל, הידוע כגורם לדום נשימה בשינה - ולהחמרה של דום הנשימה.

כיצד מתבצע אבחון דום נשימה בשינה?

בדיקת האבחון מתבצעת במעבדת שינה, או במעבדה ביתית, המעבירה את הנתונים על מצב דום הנשימה של החולה.
לאחר קבלת הנתונים הממוחשבים, נערכת בדיקה מלאה אצל רופא אף אוזן גרון, הבודק את אזור האף, אזור החך וכל האזורים שעלולים לגרום לחסימה. בהתאם לממצאים, מוצעות לחולה דרכי הטיפול האפשריות.

מהן דרכי הטיפול בדום נשימה בשינה?

קיימות כיום דרכי טיפול שמרניות (לא כירורגיות) ודרכי טיפול כירורגיות (ניתוחים).

דרכי טיפול שמרניות:

ירידה במשקל: מכיוון שמשקל עודף הוא גורם ידוע לבעיית דום נשימה בשינה והחמרתה, השלב הראשון למטופלים בעלי עודף משקל - לנסות להפחית במשקל.

שימוש במסכת CPAP: מסכה שעוטים בזמן השינה - ותפקידה להכניס לחץ חיובי בשינה. המסכה גורמת לכך שהרקמות לא יעשו תמט ולא יפלו. כך, נמנע דום הנשימה. החיסרון בטיפול הזה הוא שיש צורך לישון עם מסכה - מצב מכביד ולא נוח. לכן, מטופלים רבים נמנעים מכך - במיוחד צעירים.

התקן דנטלי: סד ייעודי, ששמים על השיניים בלילה - ותפקידו למשוך את הלסת התחתונה קדימה, בעת השינה. ההתקן הדנטלי אינו מתאים לכל אחד - ודורש בדיקת התאמה של רופא שיניים, או של רופא פה ולסת.

דרכי טיפול כירורגיות: במקרה שהטיפולים השמרניים לא צלחו - והבעיה לא נפתרה, נשלח המטופל לבדיקה אנדוסקופית תוך הדמיית שינה מלאכותית, מושרית תרופות (Sleep Endoscopy). הבדיקה מתבצעת בחדר ניתוח, בעזרת מרדים - ובה גורמים למטופל להירדם ולהגיע למצב הדומה לשינה טבעית, עם נחירה. בשלב הזה, מבצעים אנדוסקופיה של כל המערכת העליונה - ומנסים למצוא את מיקום החסימה, מהי דרגת החסימה ומהי צורת הסגירה של הרקמות (איך הן נסגרות וחוסמות את המעבר).

ניתוח בהתאמה אישית: לאחר הבדיקה, מתכננים לכל חולה ניתוח, בהתאם לממצאים (רפואה מותאמת אישית). בדרך זו, ניתן לבצע ניתוחים שונים באתר אחד, או במספר אתרים - ולנסות לפתור את הבעיה.

למשל: ניתן לבצע ניתוחים באזור האף (ניתוחי יישור מחיצה), לטפל בקונכיות, בחך הרך, בענבל, בשקדים, סביב השקדים, לבצע הקטנה של בסיס הלשון וכן לבצע טיפולים באפיגלוטיס (מכסה מיתרי הקול).

תפקידה של מסכת CPAP הוא להכניס לחץ חיובי בשינה. צילום: שאטרסטוק

מהו המעקב הנחוץ, לאחר הטיפול?

מספר חודשים לאחר הטיפול, מבצעים בדיקת מעבדת שינה חוזרת, על מנת לבדוק האם יש שיפור במצב. בהתאם לתוצאות הבדיקות (ובמקרה שיש צורך) - ממשיכים בטיפול.

לסיכום: נחירות אינן מטרד "אסתטי" קל שניתן להתעלם ממנו, אלא עלולות להעיד על בעיה רפואית של ממש, העלולה לגרום למחלות לב, שבץ מוחי ובעיות נוספות. יש לאבחן את הסיבות להיווצרות דום נשימה בשינה (שנחירות הן סימפטום שלו) - ולטפל בבעיה (באופן שמרני או בניתוח).


פרופ' משנה יצחק ברוורמן, מנהל יחידת אף אוזן גרון וכירורגיה של ראש צוואר, במרכז הרפואי הלל יפה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

לכתבה המתורגמת בערבית הכנסו לאתר tebtime

למיניסייט של פרופ' ברוורמן בשפה הערבית כנסו לאתר tebtime

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום