פגים בישראל: תמונת מצב

(0)
לדרג

לרגל יום הפג הבינלאומי, מפרסם "הפורום למען הפגים" את דו"ח מצב הפגים בישראל לשנת 2017, ובמרכזו: שיעור דימומים מוחיים גבוה בקרב פגים ומחסור ברופאים מומחים

מאת: מערכת zap doctors

הממצאים הבולטים שעולים מדוח מצב הפגים בישראל לשנת 2017:

שיעור דימומים תוך-מוחיים גבוה בפגים במשקלי לידה נמוכים - שיעור התחלואה מדימומים תוך-מוחיים בפגים הנולדים בשבועות 24-28 להריון גבוה פי 3 ואף יותר מאשר במערב (למשל, השיעור בישראל גבוה פי 5 מיפן ופי 3 משבדיה). דימום תוך-מוחי עלול לגרום לפיגור התפתחותי קשה ואף למוות. כדי להוריד את השכיחות, יש להקפיד על תכנון ויישום קפדני ומושכל של הטיפול בפג בימים הראשונים לחייו. צורך זה מחייב זמינות רציפה של האחות וליחס אחות-פג של 1:1 כמקובל בפגיות במערב.

מחסור של רופאים בפגיות - קיים מחסור של כ-35% מהרופאים הניאונטולוגים (כ-100 רופאים) הנחוצים לטיפול בפגים. בפועל המחסור אף חריף יותר, מכיוון שבמדינת ישראל חסרים 60 רופאי ילדים לטיפול ביילודים הבשלים לאחר לידתם ולקראת שחרורם (תינוקות שנולדו במועד), והרופאים הניאונטולוגים בפגיות - החסרות כוח-אדם מלכתחילה - נאלצים לטפל אף בהם על חשבון זמינותם לפגים המאושפזים בפגיות.

מחסור קריטי במיטות טיפול נמרץ בפגיות בבתי החולים של הכללית - קיים מחסור של כ-70% במיטות טיפול נמרץ בפגיות בבתי החולים של שירותי בריאות כללית (23 מיטות טיפול נמרץ מתוך 82 מיטות נדרשות), בעוד שבבתי החולים האחרים יש איוש של למעלה מ-90% מהמיטות.

מחסור באחיות בפגיות בדרום - בישראל חסרות כ-730 אחיות בפגיות, כ-45% מהאחיות הנדרשות. מחסור זה חריף יותר בבתי החולים באזור הדרום (קפלן וסורוקה), בהם 60% מהאחיות הנדרשות חסרות. "הפורום למען הפגים בישראל" מברך על ההסכם להכפלת תקני האחיות ביחידות לטיפול נמרץ פגים. ההסכם הושג לאחר מאבק ארוך של "הפורום" ודיונים בהובלת משרד הבריאות והאוצר ובשיתוף הסתדרות האחיות, במסגרתו צפויים להתווסף 121 תקנים חדשים לטיפול נמרץ פגים בשלוש פעימות החל מחודש ינואר 2018. השינוי המרכזי שקבע ההסכם הוא הגדרה חדשה של תקינת האחיות בפגיות, תוך מעבר מתקינה של 1.4 אחות לעמדת פג, לתקינה של 2.5 אחיות לכל עמדת פג. "הפורום" קורא למשרד הבריאות לפקח על יישום ההסכם ולוודא הוספת אחיות בכל הפגיות, כולל אלה שבבתי החולים של שירותי בריאות כללית ואלה המנוהלות על-ידי עמותות.

שיפור בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות - שכיחות זיהומים נרכשים בדם בפגים במשקל לידה מתחת ל-1,500 גרם ירד בכ-50% במהלך שלוש השנים האחרונות. אין ספק, כי הפרויקט הלאומי בהובלת איגוד הניאונטולוגים והאחיות להורדת שכיחות זיהומים בפגיות נושא פירות, אולם, למרות ירידה מבורכת זו, שיעור הזיהומים הנרכשים, בדגש על זיהומים מעירויים מרכזיים, גבוה פי 2-3 מהמקובל במערב.

בנק חלב אם - הקמת בנק חלב אם בישראל היא הכרחית וזאת כדי לאפשר שימוש נכון תחת פיקוח בתרומות חלב אם, החיוניות להתפתחות הפגים. לאחרונה, החליט משרד הבריאות להקים בנק חלב אם שיפעל תוך מספר חודשים בניהול מגן דוד אדום. האפשרות למתן תרומת חלב אם תביא לצמצום התחלואה וקיצור משך האשפוז של הפגים. על המדינה להסדיר את המנגנון שיתקצב את התפעול השוטף של הבנק.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר הפורום למען הפגים בישראל, מציינת כי: "בשנים האחרונות, התפתח בישראל שוק שחור של חלב אם. הכוונות אמנם טובות, אך דרושה הסדרה ופיקוח על החלב למניעת זיהומים ותחלואה. אני שמחה שהצעת החוק שיזמתי בנושא משיגה את מטרתה ומברכת על כוונת משרד הבריאות להקים בקרוב בנק חלב אם בניהול מד"א. עלינו לזכור, כי פעילות הפורום במסגרת יום הפג מדי שנה, הולידה מספר הישגים משמעותיים במצב הפגים, כדוגמת: מודל התמריצים בפגיות, הארכת חופשת לידה בתשלום, הפחתת שיעור הזיהומים והוספת תקני כוח אדם, אך עדיין לא בצורה מספקת. עם כל ההישגים, ישראל עדיין נמצאת מאחור ביחס לעולם המערבי, הן מבחינת תקינה והן מבחינת שיעור הדימומים התוך מוחיים בפגים. אם לא נמשיך לפעול למען שיפור המצב, הילדים הללו יגדלו להיות בוגרים עם לקויות התפתחותיות שילוו אותם כל חייהם".

ד"ר שמואל צנגן, יו"ר האיגוד הישראלי לניאונטולוגיה וחבר בהנהלת הפורום, הוסיף: "לאור הצלחת התכנית "לגעת באפס", שהורידה את שיעור הזיהומים בפגיות ביותר מ-50% אחוזים, יזם האיגוד הניאונטולוגי בשיתוף עם האיגוד למיילדות ולגניקולוגיה ובידיעת משרד הבריאות, תכנית לאומית חדשה בשם "שומרי הראש", שמטרתה להפחית את שיעור התחלואה של פגים מדימומים תוך-מוחיים. יישום התוכנית מחייב הקצאת משאבים ייעודיים להצלחתה. אני מברך את משרד הבריאות והאוצר על הגיעם להסכם המוסיף תקני אחיות לפגיות וכן מקדם בברכה את החלטת משרד הבריאות להקים בנק חלב-אם שיפעל תוך מספר חודשים בניהול מד"א".

בדיון שנערך היום בוועדת הבריאות בכנסת לרגל יום הפג אמרה מנהלת המחלקה לנהלים וסטנדרטים במשרד הבריאות, ד"ר סיגל ליברנט-טאוב: "למרות הפרסומים, עשינו כברת דרך יפה. יש שיפור בממוצע ציון הבקרות בפגיות בין 2014 ל 2017, מ-33% ב-2014 ל-85% ב-2017. הציון מורכב מעשרות פרמטרים (כמו: כוח אדם, מרחק ביןם עריסות, זמינות תרופות, שיעור זיהומים) ומשנה לשנה הקשחנו את הסטנדרט. ציוני הפגיות בפריפריה הם מעל הממוצע הארצי, והן תומרצו ב-27% מסך כל התמרוץ הארצי ב-2017. בנוסף, בדקנו את שיעורי אלח דם נרכש (ספסיס) לאלף ימי אשפוז: מממוצע של 4.02 בשנת 2014 ירדנו ל-1.20 בשנת 2017, קרי ירידה של 70% בכמות אירועי הזיהום".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום