סרטן עור: תקווה חדשה

(6)
לדרג

בשורה משמעותית לחולי סרטן עור MCC (קרצינומה של תאי מרקל): טיפול אימונותרפי חדשני למחלה הקטלנית מצוי בהליכי אישור בישראל. תוצאות הניסוי בטיפול החדש מעודדות מאוד. צרכנות רפואית

מאת: פרופ' אילן רון

בשורה משמחת משמעותית התקבלה לאחרונה בקהילה הרפואית: סוכנות הבריאות האירופית (EMA) אישרה את הטיפול האימונותרפי החדשני, באוונציו (אוולומב), לסרטן העור מסוג קרצינומה של תאי מרקל (MCC) גרורתי.

מהו סרטן מסוג קרצינומה של תאי מרקל (MCC)?

MCC הוא סרטן עור נדיר ואגרסיבי במיוחד, שעד כה נאלצו להתמודד מולו ללא אמצעי טיפול אפקטיביים. האישור האירופי התקבל כחצי שנה לאחר שארגון בריאות המזון והתרופות האמריקאי (FDA) העניק אף הוא אישור לשימוש בתרופה, במסלול מואץ.

הטיפול החדש נותן תקווה להארכת חיים - ואולי גם לריפוי. צילום: thinkstock
הטיפול החדש נותן תקווה להארכת חיים - ואולי גם לריפוי. צילום: thinkstock

מדוע הבשורה אודות אישור הטיפול כה משמעותית ומשמחת?

הבשורה המשמחת היא כמובן בעצם ההכרה העולמית כי הטיפול האימונותרפי הוא בעל בשורה של ממש - במאבק בסרטן אלים מסוג "תאים קטנים".

אבל, מעבר לכך, הבשורה מהווה פריצת דרך גם בעצם האישור הניתן לטיפול בחולים - החל מקו ראשון (כלומר כטיפול ראשון לאחר אבחנת המחלה הגרורתית).

התרופה נמצאת בתהליך רישום בארץ, שאמור להסתיים עד סוף שנה זו. במקביל, הוגשה בקשה לכלול אותו בסל הבריאות בשנה הבא, תהליך שגם הוא יסתיים עד סוף 2017 - ונדע את תוצאותיו בתחילת שנה הבאה, עם פרסום סל הבריאות המעודכן.

מהם ההליכים שקדמו לאישור התרופה? מהי התייחסות הקהילה המדעית להישגים עד כה?

אישור התרופה ע"י ה-FDA וכעת גם ע"י ה-EMA הושג לאור ממצאי מחקר קליני בפאזה 2, שנערך בשני חלקים. החלק הראשון כלל טיפול ב- MCCגרורתי בקו שני. כלומר: לאחר כישלון טיפול כימותרפי, שהיה מקובל עד כה.

בחלק השני של המחקר - שעודו מתנהל בימים אלה, לאור התוצאות המעודדות של החלק הראשון - נבדק הטיפול בקו ראשון במחלה. יש לציין כי התוצאות הראשונות לטיפול בקו שני פורסמו בכתב העת המדעי lancet oncology על ידי פרופ' האוורד ל. קאופמן בסוף שנת 2016.

כמו כן, לאחרונה פורסם עדכון לתוצאות אלה, לאחר שנת מעקב על החולים בקו שני. בנוסף, תוצאות ראשוניות של הטיפול בקו ראשון - פורסמו על ידי ד"ר סנדרה פ. ד'אנג'לו, לראשונה בכנס ה-ASCO הבינלאומי שנערך בשיקגו ביוני השנה; ועודכנו בכנס ה-ESMO שנערך במדריד בספטמבר השנה.

תוצאות המחקר הראשוניות בטיפול בקו ראשון (שעדיין נמשך, כאמור), כפי שפורסמו ע"י ד"ר ד'אנג'לו בכנס ה-ESMO, הראו נסיגה חלקית או מלאה ב-71% מהחולים, שבמעקב של 6 חודשים או יותר; בכ-7% נוספים, נבלמה התקדמות המחלה.

כמו כן, ממצאי המחקר בטיפול בקו שני, כפי שפורסמו ע"י פרופ' קאופמן, הראו כי ב-33% מהמטופלים הייתה נסיגה חלקית או מלאה של המחלה; ובכ-10% נוספים, התקדמות המחלה נבלמה.

מעבר לכך, חשובה לא פחות העובדה שבמקרים בהם הייתה תגובה לטיפול, הייתה זו תגובה שנמשכה בממוצע שנה וחצי או יותר. המעקב אחר תגובת החולים לטיפול עדיין נמשך. לשם השוואה, בטיפול הכימותרפי, תגובת הגידול לא נמשכה מעבר לחודשיים או שלושה - והייתה מלווה בתופעות לוואי קשות.

מהם סוגי סרטן העור הקיימים? מהי שכיחותם? ומה מידת האגרסיביות שלהם?

כשרובנו שומעים על סרטן העור, אנו חושבים על מלנומה. עם זאת, בפועל ישנם מספר סוגים של סרטני עור - basal cell carcinoma (BCC), squamous cell carcinoma (SCC), שהם הסוגים היותר שכיחים - אך פחות ממאירים - של סרטן עור.

ומה בנוגע לסרטן עור מסוג MCC - קרצינומה של תאי מרקל?

לעומתם, merkel cell carcinoma (MCC) - הוא סוג פחות מוכר ונדיר יחסית (המהווה פחות מאחוז אחד מגידולי העור), אך גם נחשב סרטן העור האגרסיבי ביותר.

כמו בסוגי סרטן רבים אחרים, גם ב-MCC הסיכוי לריפוי גבוה יותר, ככל שהמחלה מאובחנת ומטופלת בשלב מוקדם יותר של התפתחותה. לרוע המזל, סרטן העור מסוג קרצינומה של תאי מרקל מתפשט במהירות יחסית לגידולים אחרים - ונוטה לשלוח גרורות בשלב מוקדם יחסית של המחלה.

ניתן לומר כי למעשה MCC נחשב ל"בן דוד" הקטלני של המלנומה, בשל התפשטותו המהירה בגוף החולה - והקושי הרב לטפל במחלה, בעיקר בשלב בו היא הופכת לגרורתית.

בישראל, ההערכה היא שקיימים כ-40 מקרים חדשים של MCC בשנה. מתוכם, כ-12-15 מקרים של MCC גרורתי. שכיחות זו נמצאת בטווח של השכיחות הקיימת בארצות שונות באירופה: בין 0.13-0.35 לכל 100,000 שנות אדם.

התרופה נמצאת בתהליך רישום בארץ, שאמור להסתיים עד סוף השנה. צילום: thinkstock
התרופה נמצאת בתהליך רישום בארץ, שאמור להסתיים עד סוף השנה. צילום: thinkstock

מהו מנגנון הפעולה של התרופה החדשה?

התרופה באוונציו (אוולומב) שייכת למשפחת התרופות האימונותרפיות; ובאופן ספציפי, לתרופות המכונות checkpoint inhibitors מסוג Anti PDL1. התרופה מאפשרת למערכת החיסון לפעול כנגד תאי הגידול, עד כדי חיסול הגידול וגרורותיו.

התרופה הינה נוגדן מיוחד, שפותח על מנת שייקשר לקולטנים על גבי תאי הגידול. קישור זה של הנוגדן (התרופה) לקולטנים מבטל את מנגנון ההתחמקות של תאי הגידול ממערכת החיסון - ובכך מאפשר למערכת החיסון לפגוע בגידול.

הצלחת המאבק בסרטן אינה טמונה רק באחוזי הבלימה, אלא גם באיכות חיי המטופלים. לטיפולים האימונותרפיים יש תופעות לוואי שלעיתים עלולות להיות קשות ואף מסוכנות. במקרים מסוימים, תופעות הלוואי אף עלולות לגרום להפסקת הטיפול. עם זאת, ברובן המוחלט, תופעות הלוואי אינן קשות - ובהחלט ניתנות לטיפול ולשליטה.

לסיכום: אין ספק כי פרופיל הבטיחות, תופעות הלוואי ואיכות חיי המטופל - משופרים לאין ערוך, תחת הטיפול החדש, לעומת הטיפולים הכימותרפיים. בנוסף לכך, הטיפול החדש נותן תקווה להארכת חיים - ואולי גם תקווה לריפוי.

פרופ' אילן רון הינו פרופ' לאונקולוגיה קלינית ורדיותרפיה בפקולטה לרפואה, אוניברסיטת תל-אביב; רופא ראשי במערך האונקולוגי, מרכז רפואי תל-אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום