סרטן בלוטת התריס: תגלית ברמב"ם

(0)
לדרג

כ-10% מחולי סרטן בלוטת התריס מפתחים עמידות לטיפול ביוד - הטיפול הסטנדרטי במחלה ובעקבות כך שיעור הישרדותם נמוך במיוחד. מחקר חדש נותן תקווה לחולים אלה

מאת: מערכת zap doctors

סרטן בלוטת התריס הוא מהגידולים הנפוצים בארץ ובעולם, עם שכיחות גדולה פי שניים בנשים לעומת גברים. בישראל, כמו בעולם המערבי, שכיחותם של גידולי בלוטת התריס הוכפלה ב-30 השנים האחרונות, כאשר עלייה זו בשכיחות מיוחסת בעיקרה לעלייה באבחון המוקדם. יחד עם זאת, בתקופה זו לא חל שיפור בשיעור תמותת החולים במחלה ובקבוצת הגידולים המתקדמים אף נרשמה עליה באחוזי התמותה.

חוקרים מהמרכז הרפואי רמב"ם ומהטכניון "פיצחו" את המנגנון האחראי לעמידות גידולי בלוטת התריס לטיפול ביוד, הטיפול הסטנדרטי למחלה, אשר מתפתח בחלק מהחולים וגוזר עליהם שיעורי הישרדות נמוכים. המחקר התפרסם לאחרונה בביטאון המכון האמריקאי לסרטן (Journal of the National Cancer Institute), והוא צפוי לסייע בפיתוח שיטות טיפוליות חדשניות עבור המטופלים הללו.

הטיפול בסרטן בלוטת התריס מבוסס על כריתת בלוטת התריס (בחלקה או במלואה), בתוספת טיפול משלים ביוד רדיואקטיבי, במידת הצורך. תאי בלוטת התריס ייחודיים בכך שהם מעבירים יוד דרך תעלות ייעודיות, כאשר היוד הרדיואקטיבי נכנס לתאי הסרטן המפוזרים בגוף וגורם להשמדתם ללא פגיעה ברקמות אחרות בגוף.

למרות שמתן יוד רדיואקטיבי נחשב לטיפול סטנדרטי עבור סרטן בלוטת התריס, חלק מהחולים יפתחו גרורות מרוחקות או מחלה מקומית חוזרת אשר תהיה עמידה לטיפול ביוד. לחולים הללו יש פרוגנוזה עגומה, עם שיעורי הישרדות נמוכים.

עמידות סרטן בלוטת התריס לטיפול ידועה מזה עשרות שנים, אך עד כה לא היה ידוע מהו הגורם האחראי לכך. כעת, חוקרים מהקריה הרפואית רמב"ם ומהטכניון, מדווחים לראשונה על פיענוח המנגנון האחראי לעמידות הגידולים הללו לטיפול ביוד. במאמר, אשר התפרסם לאחרונה, מתוארים ממצאיהם של קבוצת החוקרים מהמרכז הרב תחומי למחלות ראש צוואר ברמב"ם, אשר ניתחו את הרמות של החלבון PIGU בחולים עם גידולים אלו. חלבון זה אחראי על שינוע היוד בתאים ועגינתם בקרום התא. החוקרים מצאו רמות נמוכות משמעותית של החלבון בתאי סרטן של חולים עם עמידות לטיפול, זאת בהשוואה לחולים שהגיבו היטב לטיפול ביוד. חולים בהם נמצאו רמות נמוכות של החלבון נזקקו לטיפולים חוזרים ביוד, ללא תועלת רבה. לעומתם, חולים בהם נמצא ביטוי נורמלי של החלבון הגיבו היטב לטיפול זה.

שימוש בשיטות של הנדסה גנטית אפשר לחוקרים לבטא את החלבון PIGU בתאי סרטן עמידים ובחיות מעבדה והצליח להחזיר את הרגישות לטיפול ביוד. לדבריו של פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אא"ג ניתוחי ראש צוואר ברמב"ם, העומד בראש קבוצת המחקר, מדובר בבשורה: "ממצא זה הוא בעל חשיבות גדולה לחולים עם עמידות לטיפול ביוד, כיוון שניתן כיום להשתמש בתרופות חדשות המעכבות קולטנים תוך תאיים בתאי הסרטן, הגורמים לשיקום יכולת התא לספוג יוד".

בנוסף, חלבון ה-PIGU מייצג סמן מבטיח של התגובה ליוד רדיואקטיבי עבור חולים עם סרטן עקשני של בלוטת התריס. "אין ספק כי הבנה טובה יותר של המנגנונים המסדירים העברה ועיגון של חלבונים בתאי סרטן תסייע לרופאים המטפלים בפיתוח אסטרטגיות טיפוליות חדשניות, העשויות לסייע בהישרדות חולים עם גידולי בלוטת התריס", מסכם פרופ' גיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום