אקו לב: תמונת מצב מקיפה

(25)
לדרג

בדיקת אקו לב - במנוחה או במאמץ - מספקת תמונת מצב איכותית של הלב, בדרך בלתי פולשנית - ללא כאב, ללא קרינה וברמת דיוק גבוהה מאוד

מאת: פרופ' אליק שגיא

בדיקת אקו לב - אקוקרדיוגרפיה (TTE) - נחשבת אחת מבדיקות ההדמיה הקרדיולוגיות החשובות ביותר - ולכן גם מאוד שכיחה - כאשר עולה חשד לבעיה לבבית.

יעילותה של בדיקת אקו לב גבוהה מאוד - היא מצליחה לספק תמונה מקיפה ואיכותית של מבנה ותפקוד הלב, מבנה ותפקוד המסתמים, העורקים הראשיים ועוד. בשילוב עם מאמץ, הבדיקה יכולה להראות גם את מצב העורקים הכליליים המובילים את אספקת הדם ללב. רמת הדיוק של הבדיקה במאמץ לגילוי היצריות בעורקים הכליליים מגיעה ל-85%-90%.

זוהי בדיקה לא פולשנית - ולכן איננה כרוכה בכאב; אין שימוש בקרינה או בהזרקת חומר מסמן רדיואקטיבי (כמו בבדיקת מיפוי לב). עבור נבדקים במצב רפואי מורכב, הנמצאים בטיפול נמרץ או במיון - ניתן לנייד את מכשיר האקו אל מיטת החולה; הבדיקה קצרה ועלותה נמוכה יחסית.

בזכות כל היתרונות הללו, כאשר מגיע אדם עם תלונה המעלה חשד לבעיה לבבית, ברוב המקרים תבוצע בדיקת אקו לב במנוחה ו/או במאמץ .

בדיקת אקו לב מספקת תמונה איכותית של כל חלקי הלב. צילום: thinkstock
בדיקת אקו לב מספקת תמונה איכותית של כל חלקי הלב. צילום: thinkstock

מהי בדיקת אקו לב?

אקו לב היא בדיקת אולטרסאונד של הלב - שמטרתה לבחון את תקינות הלב והעורקים המזינים אותו. זוהי בדיקת הדמיה, המשתמשת בגלי קול בתדירות גבוהה היוצאים ממתמר שמצמידים לבית החזה או מחדירים לוושט דרך הפה, ליצירת תמונה בתנועה של חדרי הלב ומסתמיו. בבדיקת האקו משלבים טכניקת דופלר וצבע על מנת להעריך את זרימות הדם דרך מסתמי הלב וע"י כך לזהות בעיות, כמו היצרות או דליפה של מסתמים.

מהו המידע שמספקת בדיקת אקו לב במנוחה?

בדיקת אקו לב מספקת תמונה איכותית של כל חלקי הלב והעורקים הראשיים:

גודל חדרי הלב ותפקודם.

עובי דפנות הלב.

העורקים הגדולים שיוצאים מהלב: אבי העורקים והעורק הריאתי הראשי.

בעיות במסתמי הלב - בעזרת טכנולוגיית דופלר, אנו יכולים לראות את זרימת הדם דרך המסתמים; ולאתר בעיות, כגון: היצרות של מסתם ודליפות ממסתמים שאינם נסגרים היטב.

ניתן לזהות האם הנבדק עבר אוטם שריר הלב ("התקף לב") על פי נזק שנגרם לשריר הלב.

תהליכים דלקתיים, כגון: דלקת בשריר הלב; דלקת של קרום הלב (פריקרדיטיס) ודלקות במסתמי הלב (אנדוקרדיטיס).

מצבים נדירים של גידול בלב.

הימצאות של קרישי דם.

מחלות מולדות: חור במחיצה בין העליות; או חור במחיצה בין חדרי הלב ועוד.

סוגים שונים של קרדיומיופתיות - מחלות המערבות את שריר הלב.

מתי מבצעים אקו לב במנוחה ומתי נדרש אקו לב במאמץ?

בעיות לב רבות באות לביטוי במאמץ - ולא במנוחה. לכן, ברוב המקרים, תבוצע בדיקת אקו לב גם במנוחה וגם במאמץ.

בבדיקת אקו לב במאמץ (Stress Echo Test) אנו בודקים את תגובת הלב למאמץ בעזרת אקו לב דרך בית החזה. ירידה בהתכווצות אזורים מסוימים של הלב, או של הלב בכללותו בשיא המאמץ, יכולה להצביע על הפרעה בזרימת הדם ללב - דהיינו, היצרות או חסימה של אחד או יותר מהעורקים הכליליים. הבדיקה מסייעת לאבחון ראשוני של מחלת לב כלילית בחולים עם כאבים בחזה או קוצר נשימה. במקרה של מחלת לב כלילית קודמת, הבדיקה משמשת להערכת חומרת המחלה או התעוררות מחודשת של מחלה. בנוסף, הבדיקה עוזרת לרופא להעריך את מצבן של מחלות מסתמי הלב והאם הגיע המועד להתערבות, כגון צנתור או ניתוח לתיקון/החלפת המסתם. בבדיקת מאמץ ניתן להעריך, למשל, האם המום המסתמי מוחמר; האם הוא גורם לעליית הלחצים על פני המסתמים; או האם בשיא המאמץ נגרמת עלייה בלחצי דם במחזור הדם הריאתי.

כיצד מבוצעת בדיקת אקו לב?

כאמור, חלק מהנבדקים יעברו בדיקת אקו לב במנוחה ואקו לב במאמץ - כל שלבי הבדיקה נמשכים כחצי שעה (יחד). הבדיקה מבוצעת על ידי צוות הכולל: טכנאי אקו, טכנאי ארגומטריה או אחות וקרדיולוג.

שלבי בדיקת אקו לב במאמץ:

1. הנבדק מחובר למכשיר אק"ג (רישום הפעילות החשמלית של הלב) - ומבוצעת בדיקת אק"ג במנוחה.

2. מורחים שכבה של ג'ל על בית החזה.

3. מבוצעת בדיקת אקו לב במנוחה, באמצעות העברת המתמר על בית החזה.

4. הנבדק צועד על הליכון, במהירות ובשיפוע משתנה - עד שהוא מגיע לדופק מטרה, אשר נקבע בהתאם לגילו, מצב בריאותו וכושרו הגופני. במהלך ההליכה, אנו מנטרים שינויים באק"ג. כאשר הנבדק מגיע לדופק המטרה, או מופיעים שינויים באק"ג, או סימפטומים כלשהם - מפסיקים את הבדיקה.

5. הנבדק שוכב על מיטה - ומבוצעת שוב בדיקת אקו לב, כאשר הלב נמצא בשיא המאמץ. בשלב זה, ניתן לראות האם בשיא המאמץ התפקוד של שריר הלב השתפר - בעיקר התכווצות דפנות החדר השמאלי או לחילופין הופיע הפרעה בתפקודו.

אם בדיקת האקו לב במאמץ תצביע על שיפור בהתכווצות כל דפנות החדר השמאלי, בקרוב ל-90% מהמקרים, זוהי אינדיקציה לכך שהעורקים הכליליים פתוחים וכי יש אספקת דם תקינה ללב. אם בשיא המאמץ תופיע הפרעה בהתכווצות באחד מדפנות החדר השמאלי, נחשוד כי קיימת חסימה של עורק אחד או יותר וכתוצאה מכך לא מגיע מספיק דם ללב, מה שגורם להפרעה בהתכווצותו.

כיצד בודקים מטופל אשר לא מצליח להגיע לדופק המטרה?

כאשר נבדק איננו יכול לעשות מאמץ פיזי על מסילה כלומר לא ניתן לאמץ את ליבו עד לדופק המטרה (עקב כושר גופני ירוד; השמנה, בעיה אורטופדית או בעיות רפואיות אחרות), אנו נמליץ על בדיקת אקו דובוטמין - בבדיקה זו נזריק תרופה בשם דובוטמין הגורמת ללב להתאמץ; ולמעשה מדמה את פעילות הלב במאמץ - וגורמת לו להגיע לדופק המטרה.

דובוטמין היא תרופה בטוחה לשימוש; ורק במקרים נדירים, התרופה עלולה לגרום להפרעות קצב, כגון פרפור פרוזדורים, אשר יטופל באמצעות מנוחה ומתן תרופה להסדרת הדופק.

מהן ההכנות הנחוצות לבדיקת אקו לב?

עבור נבדקים אשר עוברים רק אקו לב במנוחה, אין כל צורך בהכנה מוקדמת. נבדקים שעוברים אקו לב במאמץ, נדרשים להגיע מצוידים בנעלי ספורט ובבגדים נוחים. כמו כן, מומלץ למי שעובר אקו לב במאמץ לא לאכול ארוחה כבדה כשעתיים לפני הבדיקה.

על פי המלצת הרופא המטפל, חלק מהנבדקים יתבקשו להפסיק נטילת טיפול תרופתי לפני אקו לב במאמץ (מדובר בעיקר בתרופות המאטות את קצב הלב).

כיצד מתבצע פענוח תוצאות בדיקת אקו לב?

תוצאות בדיקת אקו לב מפוענחות על ידי הקרדיולוג וניתנות לרוב מיד בתום הבדיקה. לעיתים הפענוח נשלח לרופא המפנה לאחר מספר ימים.

האם בדיקת אקו לב בטוחה?

הבדיקה איננה פולשנית - ולכן לא כרוכה בכאבים. מכשיר האקו איננו פולט קרינה מייננת - ולכן אין סיכון ואין תופעות לוואי.

מהי רמת הדיוק של בדיקת אקו לב במאמץ?

למרות שבדיקת אקו לב איננה פולשנית, רמת הדיוק שלה טובה מאוד: קיימת התאמה של קרוב ל-90% בין תוצאות אקו במאמץ, לממצאים שנגלה בצנתור.

אצל כ-10% מהנבדקים הבדיקה לא תספק תמונה נכונה - ייתכן כי לא תגלה את הבעיה; ולעיתים רחוקות היא תספק ממצא חיובי כוזב. כלומר: שלמרות שאין בעיה בלב, הבדיקה תצביע על ממצא - אשר בצנתור יתברר ככוזב (משמע: נגלה שהעורקים פתוחים).

הבדיקה איננה פולשנית - ולכן לא כרוכה בכאבים. צילום: thinkstock
הבדיקה איננה פולשנית - ולכן לא כרוכה בכאבים. צילום: thinkstock

מתי נדרש ביצוע של בדיקת אקו לב דרך הוושט?

בדיקת אקו לב דרך הוושט מספקת תמונות ברזולוציה גבוהה יותר - וכן אפשרות לבצע את הבדיקה במנחים נוספים. זוהי בדיקה סמי-פולשנית בה מחדירים מתמר בקוטר של כ 9 מ"מ לוושט, ולכן היא מבוצעת בטשטוש. רק כ-10-5% מהנבדקים עוברים את בדיקת האקו לב דרך הוושט.

מתי נבצע אקו לב דרך הוושט?

כאשר ההדמיה דרך בית החזה אינה מיטבית, למשל עקב השמנת יתר או מחלת ריאות כרונית, או כאשר יש חשד לקריש דם בעלייה השמאלית - כדי לוודא קיום, גודל ומיקום קריש הדם.

במקרה של מום לב מסובך או הפרעה מורכבת במבנה המסתמים, ונדרשת תמונה ברזולוציה גבוהה יותר.

לנבדקים עם חשד לבעיה בתפקוד מסתם לב מלאכותי.

לנבדקים עם חשד לדלקת פנים הלב על אחד מהמסתמים (אנדוקרדיטיס).

לאחר אירוע מוחי, כאשר הסיבה איננה ידועה. הסיבה לכך היא שבכ-25% מהמקרים, המקור לשבץ המוחי הוא אמבוליה שמקורה בלב או בעורק הראשי, כגון: תסחיף מרובד טרשתי בדפנות אבי העורקים, שנסחף לעורקים בצוואר ומשם למוח; קריש בפרוזודור השמאלי; קריש בחדר השמאלי; או דלקת על אחד ממסתמי הלב.

קרע באבי העורקים.

כאשר יש צורך בהדמיה תלת ממדית במומי לב מורכבים - באקו דרך הוושט ניתן לבצע אקו תלת-ממדי ברמת רזולוציה גבוהה מאוד, העולה על זאת של אקו דרך בית החזה.

לסיכום: אקו לב מהווה כלי אבחוני חשוב למחלות קרדיווסקולריות, והיא מאפשרת (בבדיקה אחת) לבדוק את תפקוד הלב במנוחה ובמאמץ, את מבנה ותפקוד הלב, את מצב העורקים הכליליים, ולגלות קרישי דם, בעיות במסתמים, מומי לב מולדים ועוד. הבדיקה איננה פולשנית, איננה כואבת, המכשיר איננו פולט קרינה - ולא נדרש חומר ניגוד. יתרון נוסף, אשר מסייע מאוד במהלך אשפוז, בעיקר לחולה הנמצא בטיפול נמרץ או במיון - הוא האפשרות לנייד את המכשיר בסמוך למיטת החולה. המהימנות הגבוהה של בדיקת אקו לב מסייעת באבחון, טיפול ובמעקב במכלול רחב של מחלות הלב. כמו כן, הבדיקה במאמץ יכולה לסייע במניעת התקפי לב, במקרים בהם יש חשד לחסימה בעורקים הכליליים.

פרופ' אליק שגיא הוא מומחה בקרדיולוגיה, מנהל יחידת אקו לב ומרפאת מסתמים, במערך הקרדיולוגי של מרכז רפואי רבין, בית החולים "בילינסון".

סייעה בהכנת הכתבה: שירלי שני, כתבת Zap Doctors.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום